فواید شیردهی به نوزاد، نکته هایی در مورد سرطان پستان


فواید شیردهی به نوزاد، نکته هایی در مورد سرطان پستان

شیردهی علاوه بر این که برای بچه نیز خوب است تاثیر مستقیمی برای سلامت زن هم دارد.

بدون شک شیردهی یکی از جنبه های خوشحال کننده ی مادر بودن است. شیردهی علاوه بر این که برای بچه نیز خوب است تاثیر مستقیمی برای سلامت زن هم دارد. یکی از این فواید پیشگیری از سرطان سینه است. باورها بر این است که شیردهی ریسک سرطان سینه را کاهش می دهد. اما آیا واقعا همین طور است؟ هم چنین، آیا زنی که سرطان سینه دارد می تواند به بچه هایش شیر بدهد؟ در اینجا تمام اطلاعاتی که شما در مورد شیردهی و سرطان سینه نیاز دارید بدانید را برایتان آورده ایم.

آیا شیردهی به جلوگیری از سرطان سینه کمک می کند؟
بله درست است. شیردهی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در یک زن به حداقل برساند. تحقیقات سازمان جهانی سلامت و آکادمی اطفال آمریکا نشان می دهد که شیردهی به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کند.
۱- شیردهی همیشه خوب است، صرف نظر از اینکه مدت زمان آن چه قدر باشد: مطالعات نشان داده است که زنانی که حتی برای یک مدت کوتاه شیر می دهند تا ۲۵ درصد ریسک ابتلا به سرطان پیش یا پس از یائسگی در آن ها کاهش می یابد.
اما هر چه قدر بیشتر شیر دهید، فواید بیشتری برایتان خواهد داشت. تحقیقات می گوید زنانی که به بچه هایشان به مدت دو سال شیر می دهند خطر ابتلا به سرطان حدود ۵۰ درصد در آن ها کاهش می یابد.
۲- شیر مادر رفتارهای نابه هنجار سلول های سینه را محدود می کند: متخصصان می گویند که زمانی که بدن شیر تولید می کند، خطر رفتارهای نابه هنجار سلول های سینه کمتر می شود.
۳- وقتی بچه های بیشتری دارید شیردهی از شما محافظت می کند: اگر بچه های بیشتری داشته باشید مسلما بیشتر شیر خواهید داد و ریسک ابتلا به سرطان در شما کمتر می شود. ا
ما زنانی که سه بچه یا بیشتر دارند اما به بچه هایشان شیر نمی دهند در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه رسپتور استروژن منفی(نوعی سلول سرطانی که پروتئین ندارند تا به سلول استروژن بچسبند این سلول ها برای رشد به استروژن نیاز ندارند) و رسپتور پروژسترون منفی قرار دارند.
۴- شیردهی خطر ابتلا به سرطان را در کسانی که حتی سابقه ی سرطان در خانواده داشته اند را کاهش می دهد: مطالعات نشان داده است که زنان با سابقه ی سرطان در خانواده اگر به بچه هایشان شیر بدهند ۵۹ درصد کمتر احتمال دارد تا به سرطان مبتلا شوند.
۵- شیردهی از شما در برابر انواع بدخیم سرطان محافظت می کند: بعضی از انواع سرطان سینه از بقیه شدت شان بیشتر است. شیر دهی در برابر این نوع سرطان ها از شما محافظت می کند سرطان هایی مثل سرطان پایه ای، سرطان سه گانه منفی و سرطان پستان ۱(که به خاطر سابقه ی فامیلی به وجود می آید).
اسناد متعددی وجود دارد که می گوید شیردهی ضد سرطان است. اما باز هم یک سوال وجود دارد که آیا زنی که سرطان داشته باشد می تواند شیر بدهد؟

آیا یک مادر دارای سرطان می تواند شیر بدهد؟
توانایی شیردهی با سرطان سینه کاملا بستگی به نوع سرطان، شدت آن و نوع درمانی که انجام می دهید دارد. در این جا نکات ضروری که باید در مورد شیردهی با سرطان سینه به یاد داشته باشید را برایتان آورده ایم:

احتمال ابتلا به سرطان سینه در شیردهی
۱- شیردادن هنگام شیمی درمانی، امن و بی خطر نیست
خیلی از داروهای شیمی درمانی می توانند وارد مجاری سینه شوند و بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارند. بنابراین، وقتی در حال شیمی درمانی هستید شیردهی توصیه نمی شود.
مادرانی که قصد شیمی درمانی دارند می توانند قبل از شروع درمان شان بچه شان را از شیر بگیرند. گزینه دیگر این است که در طول شیمی درمانی شیر خود را دوشیده و دور بریزند. این کار باعث می شود سینه شما بعدا هم قادر به تولید شیر باشد. می توانید با پزشک خود صحبت کنید و ببینید بعد از اتمام درمان چه زمانی می توان به بچه شیر داد.
۲- ممکن است شیر دهی در پرتو درمانی امکان پذیر باشد
شاید شما قادر باشید هنگام پرتو درمانی به نوزادتان شیر بدهید. البته در این مورد حرف آخر را پزشک تان می زند.
۳- قبل و بعد جراحی شیر ندهید
اگر جراحی بهترین گزینه برای درمان سرطان شما است، باید قبل از جراحی برای کاهش جریان خون سینه ها شیردهی را متوقف کنید. کاهش جریان شیر خطر عفونت را کاهش می دهد و از انباشتگی شیر در سینه در زمان حراجی جلوگیری می کند.
در مورد زمان دقیق شیر دادن دوباره بعد جراحی، از پزشک خود سوال بپرسید، تا از ورود هر نوع دارو یا تجویزی، که از طریق این فرآیند وارد شیر سینه می شود جلوگیری کنید.
۴- نوع جراحی توانایی شیردهی را معلوم می کند
ماستکتومی هر دو سینه (برداشتن قسمتی از سینه) یا برداشت کامل بافت هر دو سینه شیردهی دوباره را غیرممکن می سازد. اگرچه، ماستکتومی یک سینه برای تان یک سینه سالم می گذارد تا به بچه تان شیر دهید. عمل دیگر لامپکتومی می باشد که فقط یک بخش کوچک از بافت سرطانی از سینه برداشته می شود.
این عمل شاید چند تا از منافذ شیردهی را برایتان سالم بگذارد تا بتوانید شیر تولید کنید. شاید مقدار شیر کافی نباشد و شما مجبور باشید رژیم غذایی بچه تان را به شیر خشک تغییر بدهید. با این حال ممکن است قادر به شیر دهی حتی بعد عمل لامپکتومی باشید.
شیردهی برای سلامت شما و نوزادتان ضروری است. اگر سالم هستید، حتما برای دور نگه داشتن خود از سرطان به بچه تان شیر خودتان را بدهید. اگر بعد بارداری یا تولد، سرطان سینه در شما تشخیص داده شد، مراقبت های لازم که توسط دکتر مشخص می شود را دنبال کنید تا خودتان و نوزادتان را سالم نگه دارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات