هر چند که روغن کنجد به اندازه روغن نارگیل یا روغن بادام شناخته شده نیست، اما برای مو فوق العاده است. روغن کنجد فواید زیادی برای پوست، مو و سلامتی بدن دارد. در هند از این روغن برای حفظ سلامت موها استفاده می شود. برخی از مردم موهای خود را مرتب با روغن ماساژ داده در حالی که دیگران گاهگاهی این کار را انجام می دهند. فرقی نمی کند جزء کدام دسته باشید، نمی توانید تاثیر فوق العاده ماساژ مو را نادیده بگیرید. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام، در مورد فواید کنجد صحبت خواهیم کرد.

روغن کنجد چیست؟

یک روغن گیاهی و خوراکی که دارای عطر و طعم خاصی است. این روغن از دانه کنجد بدست می آید. سرشار از اولئیک و اسید لینولئیک است. به دلیل خاصیت روان کننده، درمانی و تغذیه ای، مصرف آن بسیار توصیه می شود. روغن کنجد از دانه های گیاه کنجد گرفته می شود. این گیاه بومی آفریقای شرقی و هند است. اما در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان رشد می کند. روغن کنجد به علت داشتن طعم دلچسب، دلپذیر و دارا بودن مقادیر زیادی چربی های اشباح نشده، یکی از محبوب ترین روغن های دنیا برای پخت و پز است.

روغن کنجد؛ ارزش غذایی، کاربرد و فواید روغن کنجد

انواع روغن کنجد

دو نوع روغن کنجد وجود دارد و انتخاب آنها بستگی به هدف شما دارد. روغن کنجد برشته شده حاوی دانه های برشته کنجد است و رنگ آن طلایی یا قهوه ای است. روغن کنجد، بوی تند و معطری دارد و مناسب چاشنی سس سیب زمینی سرخ کرده، سوپ یا ماکارونی است. با توجه به انرژی طعم و مزه های تند، باید از این روغن به میزان کمتری استفاده کرد.

روغن کنجد روشن از دانه های کنجد برشته نشده تهیه شده و معمولا در مغازه های خاورمیانه یا قاره ای و برخی از فروشگاه های مواد غذایی موجود است. روغن کنجد برشته نشده طعمی ملایم دارد. عطر و طعم تند این روغن باعث شده است که برای سرخ کردن و تفت دادن مناسب باشد.

ارزش غذایی دانه های کنجد

تمام دانه های کنجد بسیار مغذی هستند. دانه های کنجد حاوی 40٪ تا 60٪ روغن بوده و منبع غنی از مواد معدنی مانند مس و منگنز هستند. آنها همچنین حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، ویتامین B1 و روی هستند و فیبر رژیمی و چربی های غیر اشباع آن کمتر است. ارزش غذایی دانه های کنجد در جدول زیر توضیح داده شده است.

معیار ارزش غذایی درصد RDA
انرژی 573 Kcal 29%
کربوهیدرات 23.45 g 18%
پروتوئین 17.73 g 32%
چربی کل 49.67 g 166%
کلسترول 0 mg 0%
فیبر رژیمی 11.8 g 31%
ویتامین ها 97 µg 25%
فولات
نیاسین 4.515 mg 28%
اسید پانتوتنیک 0.050 mg 1%
پیریدوکسین 0.790 mg 61%
ریبوفلاوین 0.247 mg 19%
تیامین 0.791 mg 66%
ویتامین A 9 IU