درمان پولیپ رکتوم


به بخش انتهایی روده بزرگ در نزدیکی مقعد رکتوم می گویند. در این بخش ممکن است تومورهایی ایجاد شود که آنها را پولیپ رکتوم می نامند. پولیپ رکتوم در حقیقت سرطان رکتوم است که از شایع ترین سرطان ها بوده و معمولا خوش خیم است.

پولیپ رکتوم چیست؟

به بخش انتهایی روده بزرگ در نزدیکی مقعد رکتوم می­گویند. در این بخش ممکن است تومورهایی ایجاد شود که آن­ها را پولیپ رکتوم می­نامند. پولیپ رکتوم در حقیقت سرطان رکتوم است که از شایع­ترین سرطان­ها بوده و معمولا خوش­خیم است. این بیماری با استفاده از لیزر درمان میشود. بیماری های دیگری که با لیزر درمانی رفع می شوند، عبارتند از:

درمان بواسیر : بواسیر یکی از بیماریهای رایج دنیای امروز است که بسیاری از افراد را آزار می دهد. درمان های اولیه بواسیر بصورت خانگی و دارویی است اما اگر مشکل رفع نشد نیاز به اقدامات بعدی است. در گذشته با استفاده از جراحی سنتی و برش ناحیه دچار ضایعه مشکل برطرف می شد، اما امروزه لیزر درمانی، روند درمان را بسیار راحت تر کرده است.

درمان شقاق : شقاق از جمله بیماری های مقعدی است که بسیار آزار دهنده است و جراحی آن به روش سنتی سخت و دردناک است، اما با لیزر درمانی به راحتی و تنها در یک جلسه درمان خواهد شد.

درمان فیستول : در گذشته برای درمان فیستول، یا کل کانال را تخلیه می کردند که سه چهار روز زمان نیاز داشت و احتمال بازگشت دوباره و عفونت وجود داشت و یا این که کانال را به طور کامل با چاقوی جراحی برش می زدند، اما با روی کار آمدن لیزر درمانی همه چیز راحت و بی دردسر شد؛ امروزه، فیستول را بدون خونریزی و با کمترین درد و تنها در یک جلسه با لیزر درمانی رفع می کنند.

درمان آبسه مقعدی : مطمئن ترین راه برای درمان آبسه مقعدی، لیزر درمانی است زیرا احتمال بازگشت بیماری را به شدت کاهش می دهد و آکنه به فیستول تبدیل نخواهد شد.

علائم ابتلا به پولیپ رکتوم

از جمله علائم ابتلا به پولیپ رکتوم، خونریزی از مقعد است. البته خونریزی از مقعد به دلایل متعددی می­تواند رخ دهد. بواسیر، شقاق مقعدی، آبسه مقعدی و فیستول می­توانند باعث خونریزی از مقعد شوند. بنابراین لازم است تا بررسی وضعیت بیمار به درستی صورت گیرد تا تشخیص دقیق داده شود. کم خونی، کاهش اندازه مدفوع، دل­پیچه و تغییر در اجابت مزاج (اسهال یا یبوست مکرر) از دیگر علائم تشخیصی پولیپ رکتوم هستند.

پولیپ­های رکتوم اغلب خوش­خیم هستند اما در درازمدت می­توانند منجر به بروز سرطان روده شوند. بنابراین به محض تشخیص این پولیپ­ها یا تومورهای خوش­خیم اطراف مقعد، لازم است جهت درمان آن­ها اقدام نمود.

علل ایجاد پولیپ رکتوم

با افزایش سن احتمال بروز سرطان روده و پولیپ رکتوم زیاد می­شود به طوری که در آمریکا حدود 50 درصد از افراد بالای 70 سال به سرطان روده دچار می­شوند. بنابراین لازم است افراد بالای 50 سال حداقل سالی دو بار آزمایش مدفوع بدهند تا وجود یا عدم وجود خون مخفی در مدفوع مشخص شود.

پولیپ رکتوم هم مانند دیگر ضایعات مقعدی (مثل بواسیر، فیستول و شقاق) وابستگی زیادی به رژیم غذایی دارد چرا که اختلال در دستگاه گوارش ممکن است از عوامل ایجاد سرطان­های دستگاه گوارش باشد، البته این موضوع هنوز ثابت نشده است اما مسلما شیوه زندگی و نوع غذاهای مصرفی ما بی­تأثیر نیستند.

درمان پولیپ رکتوم

کاهش مصرف سبزیجات، مواد حاوی فیبر و افزایش مصرف غذاهای چرب، شیرین و سنگین به ویژه فست فودها و مواد دارای نگهدارنده، سیگار کشیدن و بیماری­های التهابی از مهم­ترین علائم ایجاد یا تشدید پولیپ رکتوم هستند.

ابتلا به پولیپ رکتوم و سرطان­های روده ممکن است به علت عوامل ژنتیکی نیز باشد، افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان­های روده از جمله پولیپ بدخیم رکتوم را دارند بهتر است سالی سه بار مدفوع خود را چک کنند. حدود 15 درصد از سرطان­های پولیپ سرمنشاء ژنتیکی دارند.

پولیپ رکتوم را در این تصویر به خوبی می بینید

تشخیص پولیپ رکتوم:

مهم­ترین روش تشخیص پولیپ رکتوم، کولونوسکوپی است. در کولونوسکوپی تمامی پولیپ­ها به راحتی تشخیص داده می­شوند. از دیگر روش­های رایجِ تشخیص پولیپ رکتوم می­توان رادیوگرافی با باریم، سی تی اسکن و سیگموئیدوسکوپی را نام برد. آزمایش مدفوع هم جهت تشخیص خون مخفی در مدفوع لازم است که سه بار باید تکرار شود. کم­خونی، کاهش وزن سریع، خستگی و تنگی نفس هم می­تواند از علائم همراه با پولیپ رکتوم باشد. بسیاری از پولیپ­های رکتوم دستگاه گوارش بدون علامت هستند و ممکن است در عکسبرداری یا سونوگرافی و سی تی اسکن به صورت اتفاقی تشخیص داده شوند.

درمان پولیپ رکتوم

برداشتن پولیپ­ها حین کولونوسکوپی: هر چه پولیپ زودتر درمان شود، خطر آن کمتر خواهد بود. اولین راه درمان پولیپ، برداشتن پولیپ­ها حین کولونوسکوپی است. کولونوسکوپی پولیپ­ها را تشخیص می­دهد و هم­زمان امکان برداشت پولیپ­ها را از راست روده و رکتوم فراهم می­کند.

برداشتن پولیپ با جراحی: اگر با کولونوسکوپی امکان درمان پولیپ رکتوم وجود نداشته باشد، مثلا پولیپ­ها در نواحی خاص یا بسیار بزرگ باشند باید از جراحی برای برداشتن آن­ها استفاده کرد. با استفاده از جراحی می­توان، تمام پولیپ‌های روده را برداشت و از ابتلای فرد به سرطان پیشگیری کرد. البته احتمال بازگشت بیماری تا 30 درصد وجود دارد بنابراین لازم است بیمار هر سه چهار سال یک بار معاینه و بررسی شود و سالی دو تا سه بار آزمایش مدفوع بدهد.

معمولا برداشتن پولیپ روده عملی آسان و سرپایی است بنابراین نباید زیاد نگران بود.

لاپاراسکوپی: در لاپاراسکوپی ابتدا برشی بسیار کوچک و نازک در شکم ایجاد می­شود. ابزار لاپاراسکوپی که نوعی لوله بسیار بلند و باریک است از طریق شکاف شکمی وارد کولون یا رکتوم می­گردد. ابزار دارای یک دوربین با رزولوشن بالاست که باعث می­شود جراح بتواند پولیپ­ها را ببیند و با دقت حذف کند.

شیمی درمانی و رادیوتراپی: درمان­های برداشتن پولیپ و لاپاراسکوپی در مواردی انتخاب می­شود که پیشرفت بیماری زیاد باشد؛ در این مواقع، استفاده از شیمی درمانی و رادیو درمانی ضروری است.

به طور کلی سرطان روده و پولیپ رکتوم به راحتی قابل درمان هستند فقط کافی است به موقع تشخیص داده شده و تمام پولیپ ها حذف شوند.

البته همانطور که می­دانید پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است با اصلاح الگوی تغذیه و زندگی و داشتن فعالیت کافی، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهیم، در واقع با تغییر شیوه زندگی می توان 50 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو