مبارزه با فساد باید به وقت، بی تبعیض و متناسب باشد


مبارزه با فساد باید به وقت، بی تبعیض و متناسب باشد

یاسوج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد گوهر مبارزه با فساد عنصر به وقت بودن، بی تبعیض بودن و به تناسب بودن است و اگر کسی امروز پرونده ساخت و مبارزه با فساد را به فردا موکول کرد و یعنی امروز انسانی فاسد شده و حقی ضایع شده و آبروی انسانی رفته است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی در دیدار با دولتمردان استان کهیگلویه و بویراحمد به مناسبت هفته دولت گفت:امروز سر و صدای فساد بلند است اما با استناد به بیانات مقام معظم رهبری باید گفت که فاسدانی در سیستم هستند اما فساد نظام مند و سیستمی نیست.

وی تصریح کرد: اگر کسی ادعا کند نظام فاسد شده یا نمی داند و یا می داند و با بی انصافی در حال دروغ پراکنی است.

آیت الله ملک حسینی با بیان اینکه فساد یعنی شکل گیری یک رفتار بر مداری غیرقانونی و غیر شرعی، تاکید کرد: فساد به معنی پنجره در کنار درب قانون باز کردن و به سمت تبعیض و بی عدالتی رفتن است که در نظام جمهوری اسلامی هر نوع فساد شرم آور است.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در خبرگان رهبری در جمع مدیران استانی با اشاره به انواع تبعیض گفت: گاهی تبعیض به لحاظ زمان اتفاق می افتد که به وقت عمل نکردن، نوعی تبعیض محسوب می شود.

وی ادامه داد: گاهی تبعیض به لحاظ انسانهاست؛ یعنی باید جلوی حرکتی گرفته شود اما جلوی یکی گرفته می شود و جلوی دیگری گرفته نمی شود.

آیت الله ملک حسینی نوع سوم تنعیض را رابطه بین عمل و نتیجه ها عنوان کرد و ادامه داد: گاهی در نظارت ها، با حرکت نامطلوب و خلاف قانون یک نفر نرم برخورد می شود و فرد دیگری مواخذه شدید می شود که این هم نوعی تبعیض است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه تبعیض ها، فساد ایجاد می کند تصریح کرد: مبارزه با فساد رسالت همگانی است و زمانی واقعی است که به هنگام باشد. اگر سالها انسان مشاهده فساد کند و همه چیز را بداند ، بعد در یک جو اجتماعی رجز خوانی کند این مبارزه دروغ است.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: عنصر دوم مبارزه با فساد، برخورد با متخلف و تخلف بدون تبعیض است نه اینکه با یکی برخورد شود و با دیگری برخورد نشود که این خود نوعی فساد محسوب می شود.

وی یادآوری کرد: بسیاری از مدعیان، با فساد مبارزه نمی کنند بلکه با فاسد مبارزه می کنند و چنین انسان هایی خود مفسدند نه فاسد.چون فساد را تعمیق می کنند و بستر را برای فساد دیگران فراهم می کنند.

آیت الله ملک حسینی عنصر سوم در مبارزه با فساد را تناسب میان جرم و جریمه عنوان کرد و گفت: اگر قرار است با فساد مبارزه شود باید تناسب جرم و جریمه رعایت شود در غیر این صورت معلوم می شود هدف مبارزه با فساد نیست.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در خبرگان رهبری با بیان اینکه گاه در جامعه به جای مبارزه با فساد مبارزه با فاسد اتفاق می افتد گفت: در مبارزه با فاسد لازم نیست مبارزه کننده صالح باشد اما در مبارزه با فساد شخص مبارز باید خود صلاحیت داشته و صالح باشد.

وی تاکید کرد: اگر شخصی که با فساد مبارزه می کند خودش فاسد باشد قصه دشمنی، نزاع شخصی، نزاع باندی و غیره است.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: هرگاه در مدیریت ها، نظارت ها یا قضاوت ها این تبعیض ها وجود داشت فرد فاسد نیست که مفسد محسوب می شود فساد را تشدید می کند و کسانی را که رابطه دارند به فساد تشویق می کنند.

وی تاکید کرد: مبارزه با فساد همگانی و هر زمانی است وحق نداریم برای کسی پرونده سازی کنیم.اگر امروز با فساد مبارزه نشود و پرونده ساخته شود و به فردا موکول شود این بدان معناست که امروز انسانی فاسد شده و حقی ضایع شده و آبروی انسانی رفته است.

آیت الله ملک حسینی افزود: اگر قرار باشد امروز پرونده سازی کنیم و فردا برخود کنیم پس چطور باید آبروی نظام ، جایگاه و مسئولیت و افرادی که از بین رفته باز گردانیده می شود.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گوهر مبارزه با فساد، عنصر به وقت بودن، بی تبعیض بودن و به تناسب بودن است تاکید کرد: مبادا عداوت ها، منطقه گرایی، بوم گرایی و مسیر سیاسی ما باعث شود دشمنی کنیم و بعد نام مقدس مبارزه با فساد را بر آن بگذاریم.

وی به استاندار و مدیران توصیه کرد: از تدبیر و تجربه ها استفاده کنید در دوران مدیریت اجرایی بازرسی و نظارت ها را آنچنان توسعه دهید که نوبت به نظارت بعدی نرسد.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: در نظام طراحی شده امروز سه حوزه نظارنی درون موقعیت اجرا، نظارت قوه مقننه در قالب کمیسیون اصل نود و نظارت در قوه قضائیه شامل سازمان بازرسی وجود دارد. که توسعه نظارت را نشان می دهد اما خطرهایی هم دارد.

وی معایب تنوع نظارتی در قوا را مسئولیت گریزی و فرافکنی در نظارت ها عنوان کرد و گفت باید فکری کرد که یک نظارت واحد باشد که کسی نتواند بگوید دیگران باید نظارت می کردند و یا اینکه بگوید من نظارت کردم و نظارت مجموعه دیگر اشتباه کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: بازرسی های حوزه اجرا آنچنان قوی باشد که نیاز به هیچ نظارتی نباشد مگر در بخشهایی که پستویی ایجاد شده باشد.

۹۹۲۹/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان