انسان امروز نیازمند یک خودانتقادی جدی است


انسان امروز نیازمند یک خودانتقادی جدی است

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: انسان امروز نیازمند یک خود انتقادی جدی در بحث اخلاق است، انسان با قرارگیری در سردرگمی‌های مختلف جامعه، نیازمند اکوسیستم اخلاقی است که باید به دامان بوعلی سینا که بخش عمده‌ای از مسیر را طی کرده، بازگشت.

انسان امروز نیازمند یک خودانتقادی جدی استبه گزارش ایکنا از همدان، یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا، امروز، 2 شهریور‌ماه در همایش ملی اخلاق علمی و کاربردی با محوریت اندیشه‌های حکیم بوعلی سینا گفت: ما امروز شاهد تأثیر منسجم فرهنگ ایرانی بر تمدن بشریت هستیم.

وی با بیان اینکه همدان در پس تاریخ خود محلی برای اجتماع مردم، دانشمندان و محققان مختلفی بوده است، افزود: همدان امروز افتخار دارد که نقش تأثیرگذاری در تاریخ معاصر و پیش از آن بر فرهنگ این مرز و بوم داشته است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه موضوع اخلاق کاربردی را باید به‌صورت تخصصی در اندیشه‌های حکیم بوعلی جست، گفت: ما اکنون پس از گذشت هزار سال از زمان فیلسوف اندیشمند بوعلی سینا، در برهه بغرنج اخلاقی به سر می‌بریم.

محمدی‌فر ادامه داد: حکیم بوعلی سینا 800 سال پیش قبل از آنکه دستگاه گردش خون کشف شود بر این علم تسلط داشته‌اند و بر همین اصل ایشان را پدر قلب دنیا معرفی کرده‌اند، نقش بی‌بدیل بوعلی سینا نابغه مشرق زمین در همه علوم و فنون زبانزد و مشهور است.

اخلاق کاربردی گمشده امروز بشر

این مقام مسئول با بیان اینکه حکیم بوعلی سینا 800 سال جلوتر از زمان خویش می‌اندیشید، گفت: بسیاری از اطبا و پزشکان ما پس از گذشت هزاران سال به مباحثی دست یافتند که بوعلی سینا 800 سال پیش به آن اشاره داشته است.

رئیس دانشگاه بوعلی با بیان اینکه امروز یکی از گرفتاری‌های جدی بشر در عرصه‌های مختلف اخلاق کاربردی است، گفت: آن هنگام که صحبت از اخلاق به میان می‌آید صحبت از صداقت٬ راست‌کرداری٬ احترام٬ شفافیت٬ رازداری٬ وفاداری٬ تابع قانون بودن و بی‌طرفی است.

وی با بیان اینکه امروز دروغ٬ بلایی است که همچون خوره بر مردمان این مرزوبوم سایه انداخته است، افزود: تمامی مؤلفه‌های ذکر شده فاکتور‌های کاربردی زندگی ماست که متأسفانه فراموش شده است.

محمدی‌فر ادامه داد: امروز درد بشریت در اخلاق جدی است که امروز نیز تشعشعات این بی‌اخلاقی در جامعه ما به چشم می‌خورد. آن چیزی که امروز باید به آن توجه ویژه داشت مسئولیت اجتماعی افراد و دانشگاه است که باید به این مهم توجه کرد که تا چه اندازه توانسته‌ایم مسئولیت اجتماعی خود را در جامعه بشریت زنده کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز عرصه دانشگاه‌های ما به کمیت‌گرایی رسیده است، افزود: بخش عمده‌ای از مبحث اخلاق به زندگی اجتماعی و بخشی از آن به فردی است؛ لذا باید در هر دو بخش به نحو احسن مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: امروز با کنار رفتن قوانین، قوام دنیا در تهدید و معرض خطر قرار گرفته است؛ لذا انسان نیازمند آن است تا رجعتی به خویشتن داشته باشد.

کمیت‌گرایی و دوری از اخلاق معضلی در بحث آموزش

وی با اشاره به اینکه اخلاق در سه بعد فردی، محیطی و سازمانی مطرح است، ابراز کرد: امروز انسان با قرارگیری در سردرگمی‌های مختلف جامعه، نیازمند اکوسیستم اخلاقی است که باید به دامان بوعلی سینا که بخش عمده از مسیر را طی کرده است بازگشت.

محمدی‌فر با بیان اینکه جامعه، امروز از هر جهات دچار کمیت‌گرایی شده است، گفت: یکی از آفات معضل کمیت‌گرایی و دوری از اخلاق در بحث آموزش است که امید می‌رود به‌صورت پایه‌ای از همان مقاطع ابتدای تحصیل فرزندان ما حل شود.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر رعایت اخلاق در هر عرصه و زمان، گفت: اگر مهندسان این مرزوبوم به اخلاق حرفه‌ای مقید و پایبند باشند هیچ‌گاه شاهد فروریختن ساختمان و منازل هم‌وطنان خود در حادثه‌ای طبیعی نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کاسبان و بازاریان جامعه پرورش و تربیت‌یافته در نظام آموزشی کشور هستند، ابراز کرد: اگر از همان ابتدای تحصیل، فرزندان ما بااخلاق حرفه‌ای آشنا شوند در آینده هیچ‌گاه شاهد نابسامانی، مشکلات سوءاستفاده‌های فردی و اجتماعی نخواهیم بود.

محمدی‌فر با بیان اینکه نقش اخلاق در آموزش نقش کلیدی است که باید به آن توجه داشت، گفت: با مباحث ذکر شده، انسان امروز نیازمند یک خود انتقادی جدی در بحث اخلاق است، این نکته را نباید فراموش کرد که خود انتقادی صرفاً به معنای نقد غیرمنصفانه نبوده و دیدن همه ابعاد است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در پایان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از ذخایر تمدن ایرانی که حکیم بولی سینا نمونه‌ای بارز از آن است نهایت بهره و استفاده را در زندگی فردی و اجتماعی خود ببریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه