صداوسیما:‌ «خورشیدهای سه‌گانه» دستخوش پول‌های کثیف نیست


صداوسیما:‌ «خورشیدهای سه‌گانه» دستخوش پول‌های کثیف نیست

شیراز- ایرنا- طرح شایعه احتمال ورود پول‌های کثیف به سایت سریال خورشیدهای سه‌گانه، مشارکت نکردن شورای اسلامی شهر شیراز در طرح ساخت مجموعه تلویزیونی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و طرح‌های آماده بهره‌برداری صداوسیما به مناسبت هفته دولت از محورهای نشست خبری روز شنبه مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس بود.

خبر ساخت سریالی با محوریت زندگی سعدی، خواجوی کرمانی و حافظ سه شخصیت نامدار ادب فارسی که اضلاع سه‌گانه شعر و ادب شیراز را تشکیل می‌دهند، یک سال‌ونیم پیش اعلام شد، مجموعه‌ای تلویزیونی که درحال طی کردن مراحل آغازین ساخت است.
سعدی، خواجو و حافظ این شاعران به فاصله زمانی اندک از یکدیگر، در قرن‌های هفتم و هشتم هجری شمسی می‌زیستند و هم‌اکنون مقبره‌هایشان در سه نقطه شهر، شیراز فرهنگی را تشکیل داده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس در این نشست درخصوص احتمال ورود پول‌های کثیف به حوزه ساخت سریال خورشیدهای سه‌گانه از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی گفت: هرچند شایعاتی در این فضا مطرح شده، تاکنون مدرکی دال بر ورود پول‌های کثیف در سرمایه‌گذاری این سریال به ما نرسیده است؛ اما در صورتی که مدرکی موثق در این زمینه موجود شود، صدا و سیما در این کار ورود نخواهد کرد.
محمدتقی سهرابی با بیان اینکه کارکردن با سرمایه‌گذار خصوصی پیچیده است، عنوان کرد: هرچند در توافق اولیه همه موارد دیده شده است و در جلسات بعد از آن هم رغبت و شوق سرمایه‌گذار را دیده‌ایم.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی طی یکی دو سال اخیر تأخیری در مراحل ساخت این سریال ایجاد کرده است، اظهار داشت: طی آخرین نشست با نماینده سرمایه‌گذار، سید مهدی حسینی همچنان مصر به ادامه موضوع است هرچند تفاوت نگاهی میان صدا و سیما و تهیه‌کننده وجود دارد.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان فارس بیان داشت: سرمایه‌گذار تجربه کارکردن با عوامل خارجی را دارد، ما دوست داریم با عوامل داخلی کار کنیم و باور داریم این ظرفیت در کشور موجود است.
وی با اعلام اینکه پژوهش سریال خورشیدهای سه‌گانه به اتمام رسیده است، ابراز داشت: این پژوهش فرایندی بسیار دشوار داشته است که با حضور ۴۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر کشور به سرپرستی استاد دانشگاه شیراز کاووس حسنلی صورت گرفته است و در مهرماه در قالب ۱۴جلد کتاب رونمایی خواهد شد.
سهرابی درباره انتخاب نویسنده و کارگردان این مجموعه تلویزیونی نیز گفت: یا ما مدیران ارشد را متقاعد می‌کنیم که از کارگردان مد نظر سرمایه‌گذار استفاده کنیم یا صدا و سیما تهیه‌کننده را متقاعد می‌کند که از عوامل مد نظر خود استفاده کند و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش تصاعدی هزینه‌ها ظرف سالهای گذشته، عنوان کرد: بر این اساس مبلغ اولیه مورد توافق برای ساخت خورشیدهای سه‌گانه در ۹۰ قسمت امروز تنها برای ساخت یکی از آن شخصیت‌ها کافی است و نمی‌توانیم سریال خورشیدهای سه‌گانه را با همان هزینه اولیه بسازیم.

۲۵۰ میلیارد تومان هزینه فعلی ساخت خورشیدهای سه‌گانه است
مدیرکل مرکز صداوسیمای مرکز فارس در ادامه هزینه این سریال سه گانه را در شرایط کنونی اقتصادی ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: چنانچه با تهیه‌کننده به توافق برسیم سریال‌ خورشیدهای سه‌گانه تولید می‌شود؛ اما اگر بر مبلغ قبلی اصرار کند، مجموعه به صورت تک‌تک ساخته میشود، ابتدا سعدی، بعد حافظ و بعد خواجوی کرمانی.
سهرابی درباره پرسش خبرنگاری مبنی بر اتهامات مالی به سرمایه‌گذار اصلی سریال خورشیدهای سه‌گانه توضیح داد: برای صدا و سیما مهمترین موضوع تایید و تامین سلامت مالی و کاری آثار است و در این زمینه بسیار حساس هستیم و تاکید می‌کنیم که در صدا و سیما به عنوان رسانه مردمی و نهادی رسمی و حاکمیتی از چنین مسائلی جلوگیری می‌شود.

شورای پنجم در ساخت سریال احمد بن موسی (ع) همکاری نکرد
مدیرکل صدا و سیمای فارس درباره سریال‌های در دست ساخت این مجموعه در فارس عنوان کرد: تولید سریال با محوریت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) طبق توافقی که در شورای چهارم با تولیت آستان مقدس و شهردار وقت منعقد شد در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: ساخت سریال احمدبن موسی (ع) تا مرحله خوبی در حال پیشرفت بود؛ اما ترکیب شورا تغییر کرد و با شورای پنجم نیز در این زمینه چندین جلسه برگزار شد.
سهرابی با بیان اینکه عملاً پیشرفت مدنظر درباره ساخت این مجموعه صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: از همین رو صدا و سیمای فارس به تنهایی تولید مستند داستانی احمد بن موسی (ع) در دستور کار قرار داد.
مدیرکل صدا و سیمای فارس ابراز داشت: در تولید فیلم‌ها و سریال‌ها در صورتی که سرمایه گذار پا پیش بگذارد، قدردان هستیم اما نمی‌توانیم منتظر سرمایه‌گذار بمانیم.

۱۶۰ طرح صدا و سیما در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد
سهرابی درباره افتتاح پروژه‌های این سازمان در هفته دولت نیز عنوان کرد: بالغ بر ۱۶۰طرح آماده افتتاح در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید که از جمله آن بهره‌برداری از بیش از ۸۰ ایستگاه تلویزیونی دیجیتال در نقاط مختلف استان با هدف ایجاد عدالت رسانه‌ای است.
مدیرکل سازمان صدا و سیمای استان فارس خاطرنشان کرد: طرح‌های صدا و سیما از فروردین ماه آماده افتتاح بوده است و به صورت آزمایشی به ارائه خدمات می‌پردازد؛ به‌ویژه در زمینه فرستنده‌های تلویزیونی آزمایشی افتتاح شده است. این طرح‌ها به صورت اختصاصی با حضور مدیران ارشد استان و سازمان صدا و سیما ارائه می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت ایجاد موزه رادیو در شیراز بیان داشت: داشتن موزه رادیو از آرزوهای ماست. در حال حاضر مجموعه کالاهای موزه‌ای در صدا و سیمای فارس موجود است.
سهرابی موزه‌ها را گنجینه‌های معنوی هر مجموعه دانست و افزود: موزه صدا و سیما داشته‌های فنی، مجموعه آثار ارزشمند مکتوب و هم آثار تولیدی را در بر خواهد گرفت؛ اما در حال حاضر مشکلات مالی باعث تعویق در ایجاد موزه شده است.
۹۸۸۵/ ۲۰۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی