مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه 93 درصد پیشروی فیزیکی دارد


مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه 93 درصد پیشروی فیزیکی دارد

ارومیه- ایرنا- معاون نظارت و پایش مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه پس از افتتاح مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، تمامی فاضلاب این شهر پس از تصفیه به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود، گفت: این فاز از تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه 93 درصد پیشروی فیزیکی دارد.

«سیدسعید موسوی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: خط انتقال فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه نیز آماده بهره‌برداری است و پس از افتتاح مدول سوم، روزانه بیش از ۱۳۰ هزار مترمعکب آب از طریق روضه‌چای به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

وی اضافه کرد: تجهیزات تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه قبل از تحریم‌ها خریداری شده است و فقط به نصب و راه اندازی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مدول یک و ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه ظرفیت ۴۰۰ هزار نفری دارد، افزود: مدول سوم ظرفیت بیشتری نسبت به یک و ۲ داراست و به تنهایی ۳۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد.

موسوی پیش‌بینی کرد که سه مدول تصفیه‌خانه موجود تا ۱۰ سال آینده جوابگوی ارومیه باشد و احداث فاز جدید در دستور کار قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه تکمیل شبکه تصفیه‌خانه شهری ارومیه جزء مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و اعتبار لازم نیز برای آن تخصیص یافته است، افزود: در صورت تکمیل این طرح‌ها فاضلاب شهری ارومیه بدون سرریز شدن به نهر«گبی» و از طریق کانال لوله‌کشی به مصب رودخانه روضه‌چای منتقل می‌شود تا آب فاضلاب تصفیه شده شهری ارومیه مستقیما به دریاچه بریزد.

وی در خصوص تغییر رنگ بستر دریاچه ارومیه در محل مصب رودخانه روضه‌چای در شمال منطقه گلمانخانه نیز عنوان کرد: به دلیل ورود دائمی آب شیرین به دریاچه از این منطقه و رفع شوری نسبی قسمتی از منطقه، گونه‌های گیاهی و جلبک‌ها در این منطقه رشد کرده است و جای نگرانی نیست.

موسوی ادامه داد: ورودی روضه‌چای به دریاچه ارومیه که تغییر رنگ داده است یکی از زیستگاه‌های پرندگانی همچون فلامینگو محسوب می‌شود.

معاون نظارت و پایش مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص ساماندهی زباله‌های سواحل دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: اطراف جاده شهید کلانتری از نظر سازمان محیط زیست جزء محدوده سواحل دریاچه ارومیه محسوب نمی‌شود و ورود به پارک ملی دریاچه ارومیه در این مناطق محدودیت قانونی دارد اما در سواحل دیگر نظیر ساحل کاظم‌داشی ارومیه با هماهنگی و همکاری مسئولان محلی اقدام به نسب زباله‌دان شده است و هفته‌ای دو نوبت زباله‌های این منطقه جمع‌آوری می‌شود.

حجم آب دریاچه نیز در حال حاضر ۳.۸۷ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته از افزایش ۱.۳۲ میلیارد مترمکعبی برخوردار است.

۳۲۱۴/۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی