طبیعت از دست مردم در امان نیست


طبیعت از دست مردم در امان نیست

یک راهنمای گردشگری گفت: آسیب‌های مردم به محیط زیست افزایش یافته و طبیعت از دست مردم در امان نیست.

علی شیدفر در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص شرایط تورهای گردشگری اظهار کرد: استقبال خوبی از این تورها وجود دارد و افراد زیادی در این تورها شرکت می‌کنند چون علاقه‌مند به طبیعت هستند اما شکل اجرای این تورها است که بسیار مشکل دارد و آسیب زیادی به طبیعت می‌زند وگرنه تعداد تورها بسیار زیاد و خوب است و هر آژانس یا گروهی که برنامه می‌گذارد ظرفیتش تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: در هر فضایی از طبیعت، به دلیل آسیب‌پذیری طبیعت، ظرفیت نفرات محدودی می‌توانند حضور پیدا کنند. گاهی در یک برنامه، افراد زیادی با یک یا دو مینی‌بوس به طبیعت می‌روند، آسیب زیادی به طبیعت می‌زنند، مسائل زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، به فرهنگ آن محیط آسیب می‌زنند، برخوردهای نامناسب با افراد بومی آن مناطق انجام می‌دهند و به باغات و منابع طبیعی آسیب زیادی وارد می‌کنند؛ این موارد است که اشکال دارد. مثلاً در یک برنامه حتی در بکرترین مناطق نیز حداقل 10 تا 15 نفر باید شرکت کنند اما در یک روز مشاهده می‌‎کنید 100 تا 200 نفر در یک منطقه حضور دارند و به طبیعت آنجا آسیب می‌زنند.

این راهنمای گردشگری اظهار کرد: اکنون در زمینه گردشگری، بحث مادی بسیار زیاد مطرح است. بسیاری از آژانس‌ها به دلیل مسائل مالی، هیچ چیز را رعایت نمی‌کنند، فرهنگ‌سازی انجام نشده، افراد زباله‌های خود را در محیط می‌ریزند، درخت‌ها را از بین می‌برند، بوته‌ها را آتش می‌زنند و می‌بینید که آثار انسان را در طبیعت به جا گذاشته و خارج می‌شوند. این اقدامات بشر مخرب است، حتی تا 300 سال بعد باقی می‌ماند و طبیعت نیز به شکل قبل خود برنمی‌گردد. مثلاً در منطقه زشک، رودخانه همیشه کثیف و پر از زباله است. هیچ وقت نیز کسی که فکر نمی‌کند چرا مردم خودشان رعایت نمی‌کنند، چون فرهنگ‌سازی انجام نشده است.

شیدفر درخصوص راهکارهای مقابله با این فعالیت‌های مخرب بیان کرد: یکی از راهکارها، محدود کردن آژانس‌ها و گروه‌ها به تعداد نفرات است. اکنون بسیاری از افراد کروکی مکان‌های گردشگری را یاد گرفته‌اند، با ماشین شخصی می‌روند و واقعاً فقط باید فرهنگ‌سازی انجام شود به جای بسیاری از اقدامات دیگر. هر کسی در یک برنامه شرکت می‌کند، چند بار همراه گروه می‌رود، مناطق را یاد می‌گیرد، و دفعات بعد با ماشین شخصی می‌رود. آفرود نیز اکنون راه افتاده و خودش ضربه‌ای به طبیعت است.

وی افزود: در گذشته حتی کوهنوردان به سختی به دره زشک می‌رفتند، پیاده می‌رفتند و حتی مینی‌بوس به این دره نمی‌رفت اما اکنون مشاهده می‌کنید که تا انتهایی‌ترین نقطه زشک با ماشین شخصی، مینی‌بوس و هر وسیله‌ای آمده‌اند، زباله ریخته‌اند، محیط را از بین برده و کثیف کرده‌اند. حتی روی قله شیرباد که بلندترین قله خراسان است با موتور می‌آیند، آنجا را کثیف می‌کنند و آسیب می‌زنند. واقعاً طبیعت از دست مردم در امان نیست.

این راهنمای گردشگری عنوان کرد: افراد زیادی هستند که ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری دارند و اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما مشکل اینجاست که تعداد کسانی که به فکر طبیعت باشند کم است. شاید از 100 نفر افرادی که در این زمینه اطلاعات دارند فقط برای 10 نفر مسئله مالی مطرح نباشد، برای 90 درصد دیگر این موضوع مطرح است و ما واقعاً نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم زیرا در اقلیت هستیم. متاسفانه حساسیت و سخت‌گیری به افرادی که می‌خواهند از محیط زیست حفاظت کنند زیاد است و واقعاً نمی‌شود کاری انجام داد.

شیدفر گفت: من مدت‌هاست که با گروه کوهنوردی جایی نمی‌روم و ترجیح می‌دهم تنهایی یا حداکثر با 5 نفر بروم به خاطر اینکه جو خوبی در گروه‌ها نیست و فضای فرهنگی خوبی در گروه‌ها وجود ندارد، بحث طبیعت‌گردی از بین رفته و صرفاً به یک دورهمی تبدیل شده است. شکل طبیعت‌گردی یا کوهنوردی با 20 سال قبل خیلی فرق کرده است. حتی بزرگ‌ترین باشگاه‌های مشهد، خراسان یا ایران نیز شکل خود را تغییر داده‌اند و بیشتر کار تبلیغاتی و درآمدزایی انجام می‌دهند. نسبت به 15 تا 20 سال گذشته که من این کار و ورزش را شروع کردم شرایط متاسفانه بسیار تغییر کرده است. فکری که ما برای شروع این کار یا این ورزش داشتیم تغییر کرده و در نسل جدید وجود ندارد، افراد یک یا دو ساعت به طبیعت می‌روند و فقط بحث دورهمی است. جایی که ما در گذشته پیاده می‌رفتیم اکنون با ماشین می‌روند، در طبیعت هستند و بدون ورزش یا کار خاصی برمی‌گردند و حضورشان فقط باعث آزار و آسیب به طبیعت می‌شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!