نظام پرداختی حقوق پرستاران عادلانه نیست


 نظام پرداختی حقوق پرستاران عادلانه نیست

حضرتی گفت: نیازمند تغییر در نظام پرداختی حقوق پرستاران هستیم چرا که اگر بیمارستانی درآمد بیشتری داشته باشد، حقوق بیشتری به پرستاران می پردازد و اگر آن بیمارستان درآمد کمتری داشته باشد، حقوق کمتری به آنها پرداخت می کند که این نظام، عادلانه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «مریم حضرتی» در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، با تشریح فعالیت های معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: بیش از 18 برنامه و دوره آموزشی برای توانمندسازی و ارتقای دانش پرستاران در کشور توسط این معاونت، برنامه ریزی شده است.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تدوین کارگروه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر و توانمندسازی پرستاران از مهمترین برنامه های ما می باشد.

وی از تدوین شیوه نامه تشکیل ساختار آموزش سلامت به بیمار و خانواده خبر داد و افزود: تولیت آموزش به بیمار با معاونت پرستاری است که تاکنون برنامه ریزی مدونی در این خصوص وجود نداشته است ولی هم اکنون طرح آن نوشته شده و به زودی برای اجرایی شدن به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد تا همه بیماران آموزش های لازم را فرا بگیرند.

حضرتی با بیان اینکه تاکنون دو انجمن علمی پرستاری در کشور وجود داشته است، گفت: چهار انجمن جدید علمی پرستاری مصوب شده است تا فعالیت نمایند که ما از این به بعد شاهد فعالیت شش انجمن علمی پرستاری در کشور خواهیم بود.

وی از تشکیل شبکه مراقبین پرستاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در 10 شاخص مهم پرستاری بازنگری هایی صورت گرفته است تا به صورت علمی تر در حوزه پرستاری فعالیت ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از پرستاران خواستار جدا شدن کارانه، حقوق و اضافه کاری پرستاران بودند، گفت: با ابلاغ معاونت درمان در بسیاری از دانشگاه ها هم اکنون کارانه نیروها به صورت جداگانه انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای نگهداشت نیروهای پرستاری در مناطق محروم و مرزی چهل پانسیون پرستاری در این مناطق ایجاد می شود، گفت: این چهل پانسیون با همکاری خیرین در مناطق محروم ایجاد می شود و فعالیت های خیرین نباید فقط به ساخت بیمارستان محدود شود و در حوزه فعالیت های پرستاری نیز نیازمند همراهی و همدلی خیرین هستیم.

حضرتی با بیان اینکه هم اکنون 14 هزار مدیر پرستاری در کشور داریم، گفت: بخشنامه چگونگی انتخاب مدیران پرستاری به دانشگاه ها ابلاغ شده است و طی آن ویژگی های مدیران پرستاری در این طرح آمده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از سه هزار نیروی کمک پرستار در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شده اند، گفت: این نیروها که دیپلمه هستند با دیدن دوره های یک ساله فعالیت های کمک پرستاری را انجام می دهند که باعث شد تا فشار از روی نیروهای پرستار برداشته شود.

وی با بیان اینکه حدود 30 هزار پروانه صلاحیت حرفه ای برای پرستاران صادر شده است، گفت: از سال 98 صدور این پروانه ها از طریق سازمان سنجش انجام می شود.

حضرتی با بیان اینکه ما در زلزله کرمانشاه کمبود نیروی پرستار بحران را شاهد بودیم، گفت: برای حل این مشکل 100 نفر از پرستاران اورژانس کشور را از 10 منطقه آمایشی کشور به تهران دعوت کردیم و در سه دوره پودمانی آموزش های لازم به آنها داده شد و هم اکنون 100 پرستار برای مدیریت بحران در کشور داریم که فعالیت این نیروها در سیل امسال نیز حائز اهمیت بود.

وی افزود: در زمینه توانمندسازی پرستاران مناطق محروم نیز از پرستاران این مناطق دعوت کردیم تا در تهران حضور پیدا کنند و آموزش های لازم را به آنها دادیم تا توانمندسازی لازم را در این نیروها شاهد باشیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سال 2020 را سال پرستاری و مامایی نامگذاری کرده است، گفت: در این سال و همزمان با نشست این سازمان شاهد برگزاری نشست و کارگاه آموزشی بین المللی برای پرستاران کشور خواهیم بود.

حضرتی با بیان اینکه جذب 9 هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت در دستور کار قرار دارد، گفت: قرار شده است تا 75 درصد از نیروهای جذب شده از پرستاران باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر عدم پرداخت هزینه های تمام فعالیت هایی که توسط پرستاران صورت می گیرد، گفت: نظام پرداخت کنونی به پرستاران مورد تایید ما نیست و ما معتقدیم این نظام باید تغییر کند و پرداخت های پرستاری به صورت عادلانه انجام شود.

وی افزود: هم اکنون پرداخت حقوق پرستاران مبتنی بر عملکرد آنها نیست بلکه مبتنی بر درآمد بیمارستان ها است و اگر بیمارستانی درآمد بالاتری داشته باشد، کارانه بیشتری پرداخت می کند و اگر بیمارستان درآمد کمتری داشته باشد، کارانه کمتری به پرستاران پرداخت می شود که این نظام پرداخت باید تغییر کند و ما به سمت یک نظام عادلانه برویم.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !