استاندار: برای بازگشایی مرز سومار با استاندار دیالی دیدار می‌کنم


استاندار: برای بازگشایی مرز سومار با استاندار دیالی دیدار می‌کنم

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه از دیدار خود با استاندار دیالی در روز چهارشنبه هفته جاری برای بررسی وضعیت مرز سومار و بازگشایی مجدد آن خبر داد و گفت: مرز سومار به دستور نخست وزیر عراق هفته گذشته بسته شد و ما در حال رایزنی برای بازگشایی آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هوشنگ بازوند روز شنبه در نشست خبری در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه به مناسبت هفته دولت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، افزود: هفته گذشته برای حل مشکلات جاری مرز سومار سفری به استان دیالی داشتیم که مقامات دیالی موضوعات و مشکلاتی را مطرح کردند که در حال پیگیری آن‌ها هستیم و به زودی تفاهم نامه ای در این زمینه با طرف عراقی امضا می کنیم تا این مرز با تمام ظرفیت در ایام اربعین فعال باشد.

او فعالیت مرز سومار را از مطالبات جدی مردم و استاندار دیالی عراق دانست و افزود: این مرز به دلیل نگرانی هایی که به دفتر نخست وزیری عراق رسیده بود، بسته شده است.

بازوند بازگشایی مرز سومار را یکی از نیازهای جدی هر ۲ طرف دانست و گفت: با باز شدن مرز خسروی بخش زیادی از حجم بار این مرز و همچنین بار مرز مهران به مرز سومار منتقل می شود.

وی با بیان اینکه طرف عراقی در مرز سومار همواره به دنبال بهانه ای برای بستن مرز بوده و هستند، گفت: مسئولان ما در مرز سومار و گمرک آنجا باید نظارت بیشتری بر روند صادرات و ترانزیت کالا داشته باشند و به عنوان مثال زمانی که دولت عراق اعلام می کند لبنیات صادر نکنید تجار ما باید مراعات کنند و به این خواسته طرف عراقی احترام بگذارند.

استاندار کرمانشاه، خواستار پاسخگویی مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در این راستا شد و گفت: باید در مراودات مرزی بیشتر دقت کنیم و بهانه دست طرف عراقی ندهیم.

وی همچنین از دولت بابت رسمی کردن مرزهای سومار، شیخ صله و شوشمی قدردانی کرد.

مرز خسروی بازگشایی می شود

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: شواهد و قرائن حاکی از این است که مرز خسروی در ایام اربعین برای عبور زوار حسینی بازگشایی می شود و این بازگشایی یک اتفاق بسیار مهم است و بی‌گمان تاثیرات مثبتی در رونق اقتصادی کرمانشاه خواهد داشت.

بازوند افزود: زیرساخت‌های لازم برای ایام اربعین فراهم شده است و وزارت کشور نیز تمهیدات لازم را در این زمینه انجام داده است.

او گفت: برای انتقال مناسب زوار اربعین از منظریه تا کربلا و استقرار موکب ها در این مسیر، با طرف‌های عراقی مشغول برنامه ریزی هستیم.

وی اظهار داشت: در طول تاریخ آئین اربعین یک مدیریت مردم محور داشته است و هر چه نقش دولتی ها کمتر باشد و کارها به خود مردم واگذار شود شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود و در اربعین امسال هم‌بر همین روال عمل خواهیم کرد.

مطالبات ۴۵۰۰ پرونده گلیم و گبه پرداخت می شود

استاندار کرمانشاه در ارتباط با تسویه حساب با طلبکاران پرونده گلیم و گبه نیز گفت: از مجموع ۱۱ هزار فرد طلبکار این پرونده چهار هزار و ۷۰۰ مورد مانده که تسویه حساب شود و برای تسویه حساب با این تعداد ۶۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.

بازوند با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ مورد را تسویه حساب می کنیم، افزود: ۵۰۰ نفر می ماند که ساز و کار جدیدی برای تسویه حساب با آنها تعریف می کنیم.

او از تلاش های های رئیس کل دادگستری و دادستان کرمانشاه در این پرونده قدردانی کرد و گفت: ۹۰ درصد این پرونده تسویه حساب شده است.

پروژه پالایشگاه آناهیتا تحویل قرارگاه خاتم الانبیا شده است

استاندار کرمانشاه در ارتباط با پالایشگاه آناهیتا نیز گفت: این پروژه تحویل قرارگاه خاتم الانبیا شده و و قرار شد از محل صندوق توسعه ملی ۷۰ درصد هزینه های آن تامین شود.

بازوند افزود: صندوق توسعه ملی در این مقطع اعلام کرده که حاضر است به جای ارز نفت خام به قرارگاه بدهد که این پیشنهاد نیز با موافقت قرارگاه روبرو شده است.

رسانه ها از سرمایه گذاری حمایت کنند

نماینده عالی دولت در بخش پایانی سخنانش خواستار حمایت جدی رسانه ها از ورود سرمایه به استان شد و گفت: تنها راهکار برون مشکلات استان کرمانشاه در زمینه های اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

بازوند با بیان اینکه برخی با جوسازی های رسانه ای سرمایه گذاران را از این شهر فراری می دهند، افزود: یک سرمایه گذار که خواهان اجرای پروژه یک شهرک توریستی ۱۰۰ هکتاری بود با همین جو سازی های رسانه دلسرد شد و در استان همسایه این طرح آن را اجرایی کرد.

وی تصریح کرد: تاریک نشان دادن فضای استان، موجب فراری دادن سرمایه گذارها و رفتن آن‌ها به استان‌های همسایه می‌شود.

مدیران پاسخگوی رسانه ها باشند

استاندار کرمانشاه در پاسخ به انتقاد خبرنگاران نسبت به عدم پاسخگویی برخی از مدیران به رسانه ها گفت: اگر مدیری به رسانه‌ها پاسخگو نباشد برخورد می شود.

بازوند با بیان اینکه پاسخگو نبودن برخی مدیران را تایید می کنیم، افزود: به آن ها تذکر جدی می دهیم.

وی در ادامه به برخی اقدام های مجموعه مدیریتی استان در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: در استان سه سند مهم در حوزه‌های رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و اشتغال تهیه کرده‌ایم که به عنوان یک نقشه راه برای توسعه اقتصادی و کاهش ۳ درصدی نرخ اشتغال، اجرایی شده‌اند.

سرپل ذهاب در حال ساخته شدن است

نمانده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه به روند بازسازی مناطق زلزله زده نیز اشاره کرد و افزود: ۱۹۲ واحد از مجموعه مسکن مهر سرپل ذهاب که در زلزله آسیب دیدند در هفته دولت به بهره برداری می رسند.

وی تصریح کرد: روند بازسازی در شهر سرپل ذهاب در سطح گسترده‌ای در جریان است و شهر یکبار دیگر ساخته می شود.

او گفت: شوک های گرانی مصالح کمی روند بازسازی در شهر سرپل را کند کرده که دنبال راهکارهایی برای کاهش این آسیب هستیم.

وی با بیان اینکه در سرپل ذهاب ۶ هزار و ۴۰۰ واحد تخریبی داشته ایم که در روند بازسازی این تعداد به ۱۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسیده است، اظهار داشت: در واقع از زلزله یک فرصت‌سازی برای بازسازی شهر صورت گرفته است.

پروژه های سال ۹۸ با محوریت گردشگری تعریف شده است

استاندار کرمانشاه در ادامه از رویداد گردشگری ۲۰۲۰ به عنوان یک فرصت برای توسعه استان نام برد و گفت: اگر از این فرصت استفاده نکنیم در واقع غفلت کرده ایم.

بازوند افزود: پروژه‌های سال ۹۸ با محوریت گردشگری تصویب شده‌اند و به شهرستان‌ها هم ابلاغ شده است.

او گفت: رئیس جمهور دستور ویژه‌ای برای ثبت جهانی اورامانات داده‌اند که موجب تسریع در این موضوع می شود.
۳۰۳۳/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403