دندانپزشکی دیجیتال به کمک بیماران می آید


دنیای امروز روز به روز در حال تغییر و پیشرفت است؛ تغییرات سازنده ای که با هدایت روند سنتی به اصولی دقیق ‌تر، اشتباهات…

دندانپزشکی دیجیتال به کمک بیماران می آید

پیدا و پنهان دندانپزشکی دیجیتالی؛

دندانپزشکی دیجیتال به کمک بیماران می آید
سیناپرس: دنیای امروز روز به روز در حال تغییر و پیشرفت است؛ تغییرات سازنده ای که با هدایت روند سنتی به اصولی دقیق ‌تر، اشتباهات را کاهش و نتایج را بهینه تر می کند.

حوزه پزشکی و دندانپزشکی نیز از این امر مستثنی نیستند؛ این تغییرات هم اکنون به دیجیتالی شدن روند جراحی های دندانپزشکی منجر شده است. دندانپزشکی دیجیتال یا Implant navigation به هر تکنولوژی دندانپزشکی یا وسیله ‌ای که به کمک کامپیوتر هدایت می ‌شود، تعریف شده است. در واقع این ابزارها در مقابل دستگاه‌ های مکانیکی و الکترونیکی که به صورت دستی هدایت می‌ شوند، قرار دارند.

CAD / CAM و تصویربرداری از داخل دهان، ایمپلنت دندان با استفاده از کامپیوتر(از جمله طراحی و ساخت راهنماهای جراحی)، تشخیص پوسیدگی دندان، رادیوگرافی دیجیتال داخل و خارج دهانی (از جمله توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی (CBCT)، تجزیه و تحلیل و تشخیص انسداد و TMJ، انواع جراحی ‌های الکتریکی، لیزرها، عکس ‌برداری داخل و خارج دهانی، آنالیزور مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و اکلوژن و تشخیص، مدیریت ثبت پرونده بیماران و امور دندانپزشکی مانند آموزش دیجیتالی به بیماران از جمله تکنولوژی ‌های دیجیتال دندانپزشکی در دسترس هستند؛ تکنولوژی ‌هایی که دندانپزشکی را ساده‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر کرده‌اند.

دکتر جابر یقینی، جراح لثه و ایمپلنت در این خصوص گفت: طی سال های اخیر دندانپزشکی دیجیتال، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. این تکنولوژی در ایران، فرایندی نوپا را سپری می کند. البته تلاش کرده‌ ایم همگام با کشورهای پیشرفته باشیم، خوشبختانه در این زمینه نیز عقب نیستیم.

این عضو هیات‌علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: روند درمان را می ‌توان برای بیمار و دندانپزشک با استفاده از دندانپزشکی دیجیتال تسهیل کرد. نتیجه درمان نیز به صورت نسبی قابل پیش بینی است.

وی بیان کرد: به طور مثال در زمینه ایمپلنت می‌توانیم با استفاده از دندانپزشکی دیجیتال، بدون دستکاری زیاد استخوان و لثه و همچنین کنار زدن لثه، برآورد دقیقی از بافت نرم لثه و استخوان پیدا کنیم و با اسکن بسیار دقیق، ناراحتی و درد و جراحی را برای بیمار کمترکرد؛ به طور کلی با استفاده از دندانپزشکی دیجیتال، تورم، درد و استرس ناشی از اقدامات دندانپزشکی در دهان بیمار به طور چشمگیری کاهش می ‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در برخی موارد می توان با استفاده از دندانپزشکی دیجیتال، زمان انجام ایمپلنت که به طور متوسط 3 تا 4 ماه طول می کشد را به یک روز کاهش داد. البته برای همه افراد انجام این کار امکان پذیر نیست و به عوامل مختلفی مانند کیفیت استخوان بیمار بستگی دارد.

مزایای دندانپزشکی دیجیتال

استفاده از کامپیوتر در ثبت تمامی اطلاعات و ارایه آموزش به بیماران، یکی از کار آمدترین جنبه ‌های دندانپزشکی دیجیتال است. پیشرفت سریع نرم ‌افزارهای قابل استفاده در دندانپزشکی استفاده از آن را ساده‌ تر کرده است، به همین علت روزانه تعداد زیادی از دندان‌پزشکان تمایل زیادی برای استفاده از این تکنولوژی پیدا می کنند.

از سوی دیگر آموزش دیجیتال بیماران به ‌سرعت در حال رشد است. در آینده‌ ای نزدیک، از تکنولوژی هایی مانند ویدئوهای زنده، فیلم‌ های سه ‌بعدی آموزشی، کامپیوترهای لمسی، مشاوره‌های آنلاین در حوزه دندانپزشکی بیش ‌از پیش استفاده خواهد شد.

رادیوگرافی دیجیتال، یکی دیگر از تکنولوژی‌ های بسیار کاربردی دندانپزشکی دیجیتال است. از مهم‌ترین مزایای این روش می‌ توان به سهولت کار و ذخیره، کوتاه شدن زمان، سامان ‌دهی بهتر تصاویر اشاره کرد. هزینه استفاده از این تکنولوژی دندانپزشکی دیجیتال در طول دهه گذشته کاهش چشمگیری نداشته اما مزایای بی ‌شمار آن باعث شده تا استفاده از آن روزبه ‌روز بیشتر شود.

هم اکنون CBCT( نوعی سی‌تی‌اسکن دندانی ) نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اگر از این تکنولوژی دندانپزشکی دیجیتال به شکل درست استفاده شود، بسیار سودمند خواهد بود. کاهش هزینه‌ های درمان و تشعشات ناشی از عکس‌برداری، در اختیار قرار دادن گزینه‌ های فراوان و باز گذاشتن دست دندان ‌پزشک، افزایش تعداد دندان‌پزشکانی که کار ایمپلنت انجام می‌دهند، از جمله مزایای این تکنولوژی است؛ در حال حاضر از این تکنولوژی در بسیاری از جراحی ‌ها مانند عصب ‌کشی و کشیدن دندان عقل و ایمپلنت فوری و بدون درد، استفاده ‌های زیادی می ‌شود.

محدودیت‌های دندانپزشکی دیجیتال

قیمت، مهمترین و اصلی ترین محدودیت حوزه‌ های دندانپزشکی دیجیتال است. اصولا برای پذیرش تکنولوژی جدید باید هزینه زیادی پرداخت کرد. هرچند هزینه های این تکنولوژی ها به علت مزایای فراوانی که دارند به زودی جبران می شوند.

بی تمایل پزشکان و تکنسین‌ ها، یکی دیگر از مشکلاتی است که در رابطه با تکنولوژی ‌های دندانپزشکی دیجیتال مطرح می ‌شود. برخی از پزشکان هنگام خرید دستگاه دیجیتال، زمان کافی برای مطالعه کامل دستورالعمل دستگاه یا آموزش کار با دستگاه اختصاص نمی دهند بنابراین آنها موفق به استفاده از دستگاه نشده یا بارها با شکست مواجه می‌ شوند. این در حالی است که می توان به ‌سادگی با آموزش و مطالعه دستورالعمل‌ های کار با دستگاه، بر این مشکل غلبه کرد.

گزارش: نداجوادهراتی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد