شقاوت یعنی انسان برای سود کم دنیا از خدا رویگردان شود


شقاوت یعنی انسان برای سود کم دنیا از خدا رویگردان شود

آیت‌الله تحریری با بیان‌اینکه نماز، عبادات و امکان مذهبی هر یک تنبه و تذکری برای انسان هستند، گفت: شقاوت یعنی انسان به دنیا دل بسته و به خاطر سود اندک از پروردگار خود رویگردان شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» شامگاه جمعه، یکم شهریور در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه مروی برگزار شد، اظهار کرد: شرع مقدس اسلام، آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) همواره بر این امر مهم تاکید و توصیه داشته و انسان را متوجه و متذکر این مسئله کرده اند که او خواه ناخواه با حقیقت مطلقی مرتبط است و تنها راه سعادت او، در شناخت حقیقت خود و ارتباط با خداوند متعال است.

تولیت مدرسه علمیه مروی و استاد اخلاق افزود: اذان، نماز، عبادات، زمان‌ها و مکان های مشخص معنوی هر کدام به نوعی تنبه و تذکری برای انسان هستند.

آیت‌الله تحریری با استناد به آیه ای‌از قرآن مجید تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 70 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید «و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را بر مرکب های دریایی و زمینی سوار کردیم و از هر غذای پاکیزه به آنها روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم و چه برتری دادنی».

این استاد اخلاق با بیان اینکه خداوند در میان تمام مخلوقات کرامت ویژه‌ای به انسان بخشیده است، افزود: اگر انسان به این اکرام اهمیت ندهد، دیگر تفاوتی بین او و سایر موجودات عالم نیست.

وی ادامه داد: نکته جالبی که در تعابیر قرآنی وجود دارد این است که خداوند در صحبت از ویژگی‌های ظاهری انسان، از تعبیر «خلق» استفاده کرده و وقتی سخن از حقیقت و روح والای انسان به میان می آورد، از تعبیر انشاء استفاده می‌کند و در نهایت خداوند با افاضه چنین خلقتی می‌فرماید: «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحسَنُ الخالِقینَ».

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند به فرشتگان امر کرد در برابر انسانی که ماده آفرینش آن از گل است سجده کنند، گفت: دنیا و آرزوهای دنیایی هر قدر هم که بزرگ باشد و انسان به هر اندازه از آنها که دست یابد، باز هم نسبت به حقیقت وجودی و سعادت ابدی که خدا برای انسان در نظر گرفته است، کم و بی‌ارزش است، شقاوت یعنی انسان به دنیا دل بسته و به خاطر سود اندک از پروردگار خود رویگردان شود.

وی ادامه داد: شناخت نفس و تنبه به خود یعنی انسان در میان تمام فعالیت‌های خود همواره به یاد حقیقت خلقت، رابطه با پروردگار و سرنوشت ابدی خویش باشد.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انبیاء و اولیاء الهی که والاترین مقامات معنوی را دارا بودند جز عنوان عبد برای خود مقام و شانیت دیگری قائل نبوده اند، اظهار کرد: همین عنوان عبد است که همواره مورد تاکید ایشان بوده و در آیات و روایات دائما از آن یاد می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) در حدیثی می فرمایند: ای انسان قیمت تو بهشت است، تاکید کرد: بهشت حقیقتی است که نشان‌دهنده‌ی سعادت ابدی انسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حدیث معراج آمده: خداوند متعال خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: ای احمد! اراده و همتت را اراده واحد و زبانت را یک زبان قرار ده و بدنت را با عبادت زنده بدار و از من غفلت مکن کسی که از من غافل گردد باک ندارم که او را هلاک کنم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !