ورود محموله دارو‌های فاسد به صنعا


ورود محموله دارو‌های فاسد به صنعا

اقدامات عمدی ائتلاف متجاوز سعودی در دپوی محموله 35 تُنی دارو در معرض نور خورشید، سبب فاسد شدن بار سرم‏‏‎، آمپول و داروها شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، در پی اقدامات عمدی ائتلاف متجاوز سعودی برای نگه داشتن محموله ۳۵ تُنی دارو در جیبوتی در معرض نور خورشید، این محموله در حالی به یمن رسید که دارو‌های آن فاسد شده بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، سازمان‌های ذیربط در فرودگاه بین المللی صنعا، ۳۵ تُن بار دارو‌های فاسد را ضبط کردند؛ کشور‌های متجاوز با نگه داشتن این دارو‌ها در جیبوتی مسبب فساد این دارو‌ها بودند. سازمان پزشکان بدون مرز و سازمان بهداشت جهانی این موضوع را پیگیری می‌کنند.
هیئت عالی دارو در خصوص ادامه این گونه اقدامات ظالمانه ابراز تاسف کرد؛ اقداماتی که قرار بود پس از توافق الحدیده پایان یابد.
این شبکه با پخش تصاویری از فرود یک هواپیمای حامل دارو گزارش داد: چشم میلیون‌ها بیمار یمنی در انتظار این لحظه بود.
سمیر المترب گزارشگر این شبکه افزود: هواپیما در فرودگاه به زمین نشست و طرف‌های ذیربط که در انتظار محموله دارو بودند، به سمت آن رفتند. محموله‌ای که انتظار برای ورود آن به طول انجامید.
محمد المرونی نماینده هیئت کل دارو در گمرک فرودگاه صنعا گفت: «با بررسی این داروها، متوجه شدیم فاسد هستند. این دارو‌ها در معرض نور خورشید و گرما قرار گرفته اند. با باز کردن کارتون دارو‌ها متوجه می‌شوید که ظاهر دارو‌ها غیر عادی است. نماینده سازمان پزشکان بدون مرز در اینجا حضور یافت و از وجود این محموله آگاه شد. همه طرف‌های ذیربط از جمله گمرک فرودگاه صنعا توافق کردند که این نوع محموله‌ها را نپذیرند.»
گزارشگر این شبکه گزارش داد: طبیعی بود که هیئت عالی دارو و طرف‌های ذیربط فرودگاه این نوع محموله‌های فاسد سازمان‌های پزشکان بدون مرز و بهداشت جهانی را نپذیرند و دستور بازگرداندن آن صادر شود. این محموله شامل ۳۵ تن سرم و آمپول و دارو می‌شد.
این هیئت اعلام کرد اقدامات ظالمانه در جیبوتی، بیماران را از فرصت درمان محروم و دروغ ادعا‌های مبنی بر کمک به ملت یمن را برملا می‌کند.
علی عباس نایب رئیس هیئت کل دارو گفت: «بستن فرودگاه بین المللی صنعا و محاصره کشور عزیزمان، علت اصلی وضع کنونی این محموله است، شکایت‌ها و گلایه‌های زیادی به ما رسیده است؛ مبنی بر اینکه سازمان‌های ذیربط ناچار به نگه داشتن دارو‌ها در بندر جیبوتی آن هم به مدت طولانی هستند. این اقدام ظالمانه ائتلاف متجاوز است و به سلامت مردم یمن آسیب زیادی وارد می‌کند. اقدامات لازم برای بازگرداندن این محموله اتخاذ شد و بر این موضوع تاکید کردیم که سازمان‌های ذیربط دارو‌هایی را که بر اساس استاندارد‌های جهانی حفظ کیفیت داور نگهداری نشده باشد، برای ملت یمن ارسال نکنند.»
گزارشگر این شبکه افزود: کشور‌های متجاوز به شکل عمدی برای آسیب وارد کردن به بیماران و تشدید رنج‌های آن‌ها از طریق سازوکار ظالمانه در جیبوتی عمل می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403