کاهش 36 درصدی آمار حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور 


کاهش 36 درصدی آمار حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور 

تهران- ایرنا - فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از کاهش 36 درصدی آمار حریق در جنگل‌ها و مراتع در سال 98 خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری سرهنگ علی عباس نژاد گفت: با بارندگی‌هایی که اوایل امسال در سراسر کشور اتفاق افتاده است جنگل ها و مراتع کشور با افزایش پوشش گیاهی روبه‌رو شده‌اند و پیشبینی‌های لازم برای جلوگیری از حریق‌های احتمالی از سوی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها انجام شده است.
وی آمار حریق جنگل‌ها و مراتع در سال گذشته را تا پایان مرداد ماه ۳۶۶ فقره اعلام کرد و افزود: این میزان امسال با کاهش ۳۶ درصدی مواجه شده و به ۲۳۲ فقره رسیده است.
عباس نژاد نتیجه این عملکرد را همکاری و مشارکت جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست دانست.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین خاطرنشان کرد: با وجود کاهش تعداد حریق اما متاسفانه امسال به لحاظ سطح با افزایش حریق روبه‌رو بودیم به طوری که سطح حریق در سال گذشته به مساحت ۹۱۶ هزار هکتار بوده و این میزان امسال با ۳۷ درصد افزایش به ۱۲۵۴ هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی بیشتر در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور اتفاق می‌افتد تصریح کرد: از سنوات گذشته تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از حریق انجام شده و با تهیه و تدوین طرح جامع اطفای حریق و ارسال دستورالعمل‌های لازم به ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور نقاط حساس و بحرانی حریق را شناسایی کرده و فرماندهان یگان حفاظت و نیروهای حفاظتی با گشت و مراقبت در مناطق بحرانی و حساس به آتش‌سوزی مراقبت و دیدبانی‌های لازم را انجام می‌دهند.
عباس نژاد ادامه داد: با تهیه طرح جامع اطفای حریق با همکاری مسئولان و سازمان‌های مرتبط، موضوع اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در دستور کار وزارت دفاع قرار گرفته است.
وی درباره آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی نیز گفت: از بدو شروع حریق تا پایان اطفای آن با مدیرکل سازمان مدیریت بحران استان در ارتباط بوده و روز گذشته نیز با هماهنگی مدیریت بحران و سازمان هلال احمر دو فروند بالگرد عازم مناطق ارسباران شده و اکنون نیز حریق جنگل‌های ارسباران کاملاً اطفا شده است.
عباس نژاد با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع مختص سازمان جنگل‌ها نیست بلکه متعلق به همگان و میراث گذشتگان است از مردم خواست به محض رویت هرگونه حریق و یا دست‌اندازی به جنگل‌ها و مراتع موضوع را به سرعت از طریق سامانه ۱۵۰۴ به ماموران حفاظتی اعلام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403