پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور در انتظار تبدیل ریال به ارز


پرداخت معوقات معلمان خارج از کشور در انتظار تبدیل ریال به ارز

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور درباره معوقات معلمان خارج از کشور گفت:حدود 50میلیارد تومان نقد و آماده است ولی مشکل از سوی بانک مرکزی است که باید این مبلغ تبدیل به ارز شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش های تحقق عدالت آموزشی» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، نیز با بیان اینکه ۴۷۳ هزار دانش آموز اتباع خارجی و پناهنده داریم که حدود ۴۴۳ هزار نفر اهل افغانستان هستند گفت: این تعداد دانش آموز در ۲۸ هزار مدرسه مشغول به تحصیل اند.

وی با اشاره به دستور رهبری در سال ۹۳ مبنی بر اینکه همه کودکان پناهنده در داخل ایران فارغ از اینکه اقامت قانونی دارند یا خیر می توانند در مدارس ثبت نام کنند گفت: لذا نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است که تمام فرزندان اتباع بتوانند به مدرسه بروند.

وی درباره تعداد فرزندان به مدرسه نرفته اتباع گفت: ما مسئولیتی در زمینه شناسایی این افراد نداریم. آمارهای رسمی نشان می دهد که نزدیک به یک میلیون پناهنده ثبت شده رسمی داریم که فرزندانشان هم بالطبع در مدارس حضور می یابند. اما آمار غیررسمی حاکی از دو میلیون تبعه غیرمجاز در کشور است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر آمار رسمی را درنظر بگیریم باید ۳۰۰ هزار دانش آموز اتباع داشته باشیم. ولی ما اتباع غیرمجاز را هم ثبت نام می کنیم. سال های قبل حدود ۲۸۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم ولی بعد از دستور رهبری و مصوبه دولت ۱۲۳ هزار دانش آموز غیرقانونی غیرمجاز وارد مدارس شدند که با مجوز خاص وزارت کشور می توانند تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه مجموع کمک های بین المللی برای دانش آموزان پناهنده کمتر از دو درصد کل هزینه ای است که صرف می کنیم در حالی که نرم جهانی این است که ۵۰ درصد هزینه ها را کمیسیاریای عالی پناهندگان یا سایر تشکل های بین المللی تامین کنند، گفت: مجامع بین المللی باید کمک کنند. ما به وظیفه خود عمل کردیم ولی آنها به وظیفه خود عمل نکردند. ما مرتب در حال انعکاس موضوع به مجامع بین المللی هستیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته هر سال ۱۰ تا ۱۲ مدرسه از سوی کمیسیاریای عالی ساخته می شود ولی حجم کمک ها محدود است. ایران تنها کشوری است که تمامی پناهندگان را در درون نظام آموزشی رسمی پذیرش می کند. حتی کشورهای توسعه یافته که ادعای حقوق بشر دارند پناهندگان را در کمپ ها و اردوگاه ها نگه می دارند.

وی درباره معوقات و مطالبات معلمان خارج از کشور نیز اظهار کرد: چندین موضوع و معضل است. یکی مربوط به معلمانی که خارج از کشور هستند و تازه برگشتند یا هنوز آنجا هستند که پرداختی ما به آنها عقب افتاده است. عده ای هم سال های ۸۴ تا ۹۴ رفتند و دیوان عدالت ادرای رای داده که ۵۰۰ میلیارد تومان طلب دارند که باید تامین اعتبار شوند. در تلاش هستیم. حدود ۵۰ میلیارد تومان هم نقد و آماده است ولی مشکل از سوی بانک مرکزی است که باید این مبلغ تبدیل به ارز شود و فرایند پیچیده ای است. در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش های تحقق عدالت آموزشی» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، نیز با بیان اینکه ۴۷۳ هزار دانش آموز اتباع خارجی و پناهنده داریم که حدود ۴۴۳ هزار نفر اهل افغانستان هستند گفت: این تعداد دانش آموز در ۲۸ هزار مدرسه مشغول به تحصیل اند.

وی با اشاره به دستور رهبری در سال ۹۳ مبنی بر اینکه همه کودکان پناهنده در داخل ایران فارغ از اینکه اقامت قانونی دارند یا خیر می توانند در مدارس ثبت نام کنند گفت: لذا نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است که تمام فرزندان اتباع بتوانند به مدرسه بروند.

وی درباره تعداد فرزندان به مدرسه نرفته اتباع گفت: ما مسئولیتی در زمینه شناسایی این افراد نداریم. آمارهای رسمی نشان می دهد که نزدیک به یک میلیون پناهنده ثبت شده رسمی داریم که فرزندانشان هم بالطبع در مدارس حضور می یابند. اما آمار غیررسمی حاکی از دو میلیون تبعه غیرمجاز در کشور است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر آمار رسمی را درنظر بگیریم باید ۳۰۰ هزار دانش آموز اتباع داشته باشیم. ولی ما اتباع غیرمجاز را هم ثبت نام می کنیم. سال های قبل حدود ۲۸۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم ولی بعد از دستور رهبری و مصوبه دولت ۱۲۳ هزار دانش آموز غیرقانونی غیرمجاز وارد مدارس شدند که با مجوز خاص وزارت کشور می توانند تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه مجموع کمک های بین المللی برای دانش آموزان پناهنده کمتر از دو درصد کل هزینه ای است که صرف می کنیم در حالی که نرم جهانی این است که ۵۰ درصد هزینه ها را کمیسیاریای عالی پناهندگان یا سایر تشکل های بین المللی تامین کنند، گفت: مجامع بین المللی باید کمک کنند. ما به وظیفه خود عمل کردیم ولی آنها به وظیفه خود عمل نکردند. ما مرتب در حال انعکاس موضوع به مجامع بین المللی هستیم.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته هر سال ۱۰ تا ۱۲ مدرسه از سوی کمیسیاریای عالی ساخته می شود ولی حجم کمک ها محدود است. ایران تنها کشوری است که تمامی پناهندگان را در درون نظام آموزشی رسمی پذیرش می کند. حتی کشورهای توسعه یافته که ادعای حقوق بشر دارند پناهندگان را در کمپ ها و اردوگاه ها نگه می دارند.

وی درباره معوقات و مطالبات معلمان خارج از کشور نیز اظهار کرد: چندین موضوع و معضل است. یکی مربوط به معلمانی که خارج از کشور هستند و تازه برگشتند یا هنوز آنجا هستند که پرداختی ما به آنها عقب افتاده است. عده ای هم سال های ۸۴ تا ۹۴ رفتند و دیوان عدالت ادرای رای داده که ۵۰۰ میلیارد تومان طلب دارند که باید تامین اعتبار شوند. در تلاش هستیم. حدود ۵۰ میلیارد تومان هم نقد و آماده است ولی مشکل از سوی بانک مرکزی است که باید این مبلغ تبدیل به ارز شود و فرایند پیچیده ای است. در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.

کد خبر 4699986

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا