تصاویر خاکستر شدن گونه‌های جانوری مربوط به ارسباران نیست


تصاویر خاکستر شدن گونه‌های جانوری مربوط به ارسباران نیست

تبریز-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تصاویر منتشره شده در فضای مجازی از خاکستر شدن گونه‌های جانوری، مربوط به آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) نیست.

حمید قاسمی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: این تصاویر که حاوی خاکستر شدن گونه های خرگوش و گوزن است به هیچ عنوان مربوط به آتش سوزی قره داغ نیست و بیشتر به تصاویر آتش سوزی سایر مناطق مربوط است و احتمال فتوشاپ بودن آن نیز وجود دارد.

وی افزود: طبق آخرین بررسی ها تاکنون هیچ گزارش و خبری مبنی بر آسیب رسیدن به گونه های جانوری منطقه قره داغ وجود نداشته است و هر گونه انتشار خبر و گزارش در این زمینه کذب بوده و واقعیت ندارد.

قاسمی ،انتشار و پخش چنین تصاویری را اقدامی روانی از سوی افراد مغرض و ناآگاه دانست که تلاش می کنند از آتش سوزی اخیر بهره برداری های غیر واقعی و سوگیرانه داشته باشند.

وی درباره آخرین وضعیت منطقه آتش گرفته ارسباران، گفت: با تلاش های انجام شده توسط نیروهای امدادی از نهادها و ارگان های مختلف، روز گذشته آتش مهار شد اما هنوز آتش زیرخاکستر در برخی از مناطق وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: بر همین اساس بالگردها هنوز در منطقه هستند و عملیات آب پاشی را از ساعات صبح امروز شروع کرده اند.

به گزارش ایرنا، جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

در این جنگل ها و مراتع زیبا افزون بر ۳۰۰ نوع گونه جانوری شامل ۲۱۵ گونه از پرندگان، ۲۹ گونه از خزندگان نادر، ۴۸ گونه از پستانداران و ۱۷ نوع ماهی زیست می کنند.

۳۰۰ هکتار از این جنگل های بکر و منحصربفرد در طول چهار روز آتش سوزی که گفته می شود عامل اصلی آن خطای انسانی بوده است، در آتش سوخت و خاکستر شد.

۳۰۳۸/۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...