تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها


اعتیاد به فضای مجازی,هسمرم همش گوشی دستشه,تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها

تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها

تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها

تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها

روانشناس اجتماعی از افزایش اختلافات زوجین در نتیجه اعتیاد یکی از آن‌ها به فضای مجازی خبر داد و گفت: باید سواد رسانه‌ای برای استفاده از فضای مجازی افزایش یابد.

محمدرضا ایمانی کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با اشاره به افزایش اختلافات زناشویی در پی اعتیاد یکی از آن‌ها به فضای مجازی، گفت: باید در این حوزه افزایش دانش صورت گرفته و مزایا و معایب این حوزه مشخص شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه استفاده از فضای مجازی به بیراهه کشیده شده است، تصریح کرد: ورود به حریم خصوصی افراد و مشکلاتی از این دست از مواردی است که استفاده‌های مناسب از فضای مجازی را مختل کرده است.

ایمانی با تاکید بر اینکه خیانت، روابط ناسالم و ناهنجاری‌های رفتاری از آسیب‌های استفاده نامناسب از فضای مجازی است، گفت: متاسفانه فضای مجازی همه جای زندگی افراد را گرفته و فرصتی برای تعامل اعضای خانواده با یکدیگر باقی نگذاشته است.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه علی رغم جذابیت بسیار فضای مجازی وابستگی افراد را به موبایل بیشتر کرده است، افزود: موبایل امروزه سهم گفتگو، فکر کردن و حتی ارتباط موثر بین افراد خانواده را به حداقل رسانده است.

وی راه رهایی از مضرات فضای مجازی را در افزایش خودآگاهی و رشد سواد رسانه‌ای دانست و گفت: باید تعریف دقیقی از نیاز خود از فضاسی مجازی داشته و با برنامه ریزی اقدام به حضور در این فضا داشته باشیم.

روابط در فضای مجازی به جایی رسیده که دیگر خانواده‌ها حرفی برای صحبت با یکدیگر ندارند؛ این شبکه‌ها آن‌چنان عواطف و احساسات را به‌سمت خود کشانده است که جوانان ما تحت سیطره این شبکه‌ها قرار گرفتند و خانواده دیگر نمی‌تواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند و باعث ایجاد سوء‌تفاهم در جوانان متأهل می‌شود.

بیشتر بدانید: تاثیر شبکه های اجتماعی در رفتار همسر

با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی، بخشی از زندگی بسیاری از افراد مجرد و متأهل شده است، به‌نظر شما چه تأثیرات مخربی فضای مجازی در زندگی این دو دسته دارد؟

فضای مجازی باعث تشکیل خانواده‌های دروغین برای فرد مجرد می‌شود؛ همسر دروغین تشیکل می‌دهد و به‌ظاهر نیازهای عاطفی شخص را حل می‌کند، همچنین برای متأهلها فضایی بالعکس را ایجاد کرده که همانند مجردها رفتار می‌کنند که دیگر احساس مسئولیت در قبال خانواده نمی‌کنند و باعث ایجاد فاصله گرفتن اخلاق در جامعه می‌شود که منجر به شکل‌گیری دوستیهای نابه‌جا و غیراخلاقی می‌شود.

آیا شبکه‌های مجازی می‌تواند منجر به تشدید طلاق‌های عاطفی و در نهایت باعث طلاق واقعی در خانواده‌ها ‌شود؟

طلاق عاطفی به این معنی است که دو نفر در زیر یک سقف با یکدیگر زندگی می‌کنند اما ارتباط عاطفی زوجین به‌مرور زمان به حداقل می‌رسد و پس از اینکه روابط عاطفی آنها کاهش یافت امکان طلاق حقیقی وجود دارد؛ طلاق عاطفی زمانی شکل می‌گیرد که توقعات و نیازهای افراد با استعمال شبکه‌های مجازی افزایش پیدا کند و به‌جای اینکه فرد عواطف و محبت را از همسر خود بگیرد، از طریق فضای مجازی دریافت می‌کند که زمینه را برای طلاق عاطفی فراهم می‌کند و یکدیگر را برای مدتی تحمل می‌کنند و پس از زمانی نهایتاً باعث طلاق توافقی می‌شود که با یکدیگر توافق می‌کنند تا در احساساتی که قبلاً می‌توانستند با یکدیگر تقسیم کنند، شریک نباشند.

استفاده بیش از حد و نامناسب زوجین از شبکه‌های مجازی چه تأثیری بر فرزندان می‌گذارد؟

توجه پدر و مادر به شبکه‌های اجتماعی باعث نادیده گرفتن نیاز فرزندان می‌شود؛ زیرا افراد خانواده مدت زیادی را درگیر فضای مجازی می‌شوند حتی عده‌ای بیش از پنج ساعت به‌روی این شبکه‌ها وقت می‌گذارند و به اصلی‌ترین نیاز فرزند که نیاز عاطفی است توجه نمی‌کنند و این شبکه‌ها، نیاز عاطفی را از فرزندان سلب کرده‌ است.

برای اینکه نیاز عاطفی کودک برآورده شود باید خانواده زمانی را برای آنها اختصاص دهند ولی با وجود این شبکه‌ها زوجین فقط از لحاظ فیزیکی در کنار کودک هستند.

هنگامی که خانواده‌ها گوشی هوشمند را از سن پایین در دست فرزندشان قرار می‌دهند، کودک را وارد دنیای پرخطر مجازی می‌کنند و این در حالی است که اصلاً توجهی به عواقب و صدماتی که این فضا برای کودک در آینده خواهد داشت نمی‌کنند و حتی اگر بخواهند حساسیت به خرج دهند، چطور فرزند را قانع کنند که از این ابزار استفاده نکند زیرا خودشان مشغول استفاده از این دستگاه‌ها هستند.

چه آینده‌ای را برای طلاق‌هایی که زمینه‌ آن فضای مجازی است متصور هستید؟

اطلاع و اگاهی در خصوص فضای مجازی باید از طریق رسانه به خانواده‌ها داده شود؛ قبل از طلاق توافقی، طلاق عاطفی بین زن و شوهر صورت می‌گیرد که شبکه‌های مجازی به‌روی طلاق عاطفی تأثیر مستقیم دارند و می‌تواند باعث کاهش روابط زوجین از لحاظ همراهی و همدلی کردن یکدیگر شود زیرا زن و شوهر برای زندگی کنار هم نیازمند همدلی و همدردی یکدیگرند که فضای مجازی تأثیر مخرب بر این روابط می‌گذارد.

استفاده نابجا و بیش از حد از فضای مجازی خصوصاً شبکه‌هایی که ارتباطات ناپسندی را برقرار می‌کند بر عواطف زوجین تأثیر منفی می‌گذارد و طی مرور زمان فاصله و سوء‌تفاهم ایجاد می‌کند و به‌دنبال آن، خشونتهای لفظی و فیزیکی شکل می‌گیرد و نهایتاً منجر به از هم پاشیدن محیط خانواده می‌شود.

بیشتر بدانید: خیانت همسر در اینستاگرام

بیشتر بدانید: گسترش روابط فرازناشویی در ایتنرنت

گفت‌وگو از: سید محمد امین حسینی

به نقل از میزان - تسنیم

تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید و در گوگل محبوب کنید

تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها تاثیر اعتیاد به فضای مجازی در زندگی متاهل ها




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی