دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد


دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - تدبیرهای کارساز دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد ازجمله توجه به زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های اقتصادی باعث رشد چشمگیر تولید و کاهش بیکاری در این خطه شده است.

توجه به شیوه های جدید کشت مانند آبیاری نوین، افزایش تولید ماهیان سردآبی، اجرایی شدن طرح های بزرگ انتقال آب و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از جمله دستاوردهای مهم حوزه کشاورزی به عنوان مهمترین ظرفیت اقتصادی این استان در دولت تدبیر و امید بوده است.

هم اکنون سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

افزایش میزان تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه زیرساخت های کشاورزی در استان باعث افزایش تولید محصول استراتژیک گندم،گل رز،پرورش ماهی و سایر شده است.

الیاس تاج الدینی افزود:میزان تولید گل رز در کهگیلویه و بویراحمد که سال ۱۳۹۲ ، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه بود سال ۱۳۹۷ به حدود ۲۰ میلیون شاخه رسید.

الیاس تاج الدینی با اشاره به اینکه سطح گلخانه های گل رز کهگیلویه و بویراحمد نسبت به ابتدای دولت یازدهم افزایش چشمگیر یافته است.تصریح کرد: ۴۰ گلخانه تولید گل رز به مساحت ۱۶.۲ هکتار در کهگیلویه و بویراحمد در حال تولید است.

وی گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اکنون ۱۹۶ نفر به طور مستقیم در گلخانه‌های گل رز استان مشغول بکار هستند.

تاج الدینی ابراز داشت: ۲ گلخانه گل رز به مساحت ۱.۲ هکتار در استان در دست ساخت است.

وی بیان کرد: ۳۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث این گلخانه‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.

تاج الدینی انجام آموزش‌های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز در این استان ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۷۵هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی شد گفت: این رکورد در استان کم سابقه بوده است.

پرورش ماهیان سردآبی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تولید ماهی در استان از ۱۱ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

کورش یزدان پناه اضافه کرد:افزایش تعداد مزارع پرورش ماهی،ترویج پرورش ماهیان زینتی و ماهی خاویاری از دلایل رونق پرورش ماهی در استان است.

هم اکنون پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد مشغول بکار هستند.

وی بیان کرد:هم اکنون ۳۱ طرح حوزه شیلات با پیشرفت فیزیکی ۲۵ تا ۹۰ درصد در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

یزدان پناه اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح ها افزون بر ایجاد ۱۹۲ فرصت شغلی جدید ، یکهزار و ۳۳۵ تن به ظرفیت تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد.

وی میزان سرمایه گذاری این طرح ها را ۳۳۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح ها با هدف پرورش انواع ماهی گرم آبی و سردآبی شامل قزل آلا، خاویاری و کپور ایجاد خواهد شد.

یزدان پناه ادامه داد:از این تعداد طرح پرورش ماهی در استان هفت مورد با ظرفیت ۱۴۵ تن در نیمه نخست امسال بهره برداری خواهد شد.

وی توضیح داد: با بهره برداری از این طرح ها ۲۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این هفت طرح پرورش ماهی با ۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در مراحل پایانی احداث هستند.

یزدان پناه افزود: تولید ماهیان خاویاری به عنوان یک محصول پردرآمد سال ۱۳۹۵ در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

وی همچنین از تولید ۱۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی در سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

یزدان پناه تصریح کرد: هم اکنون ۲۴۶ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲ هزار و ۴۲۸ نفر در آنها مشغول بکار هستند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۴۲ واحد پرورش ماهی استان در بارندگی های امسال از ۲۰ تا ۸۰درصد خسارت دیده اند افزود: ۵۰درصد از واحدهای تولیدی پرورش ماهی به چرخه تولید بازگشته اند.

یزدان پناه عنوان کرد: اختصاص اعتبارهای پیش بینی شده برای بازگشت واحدهای باقی مانده از سیلاب های بهار امسال مهمترین خواسته بهره برداران این حوزه است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با همه روشهای صرفه جویی بازده آبیاری حداکثر ۵۰ درصد است.

گیاهان دارویی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح گیاهان دارویی استان که در ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۰ هکتار بود هم اکنون به بیش از ۱۰۰ هکتار رسیده است.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات از محل منابع مالی اشتغال روستایی و عشایر به بهره برداران از جمله برنامه های جهاد کشاورزی برای رونق تولید این محصولات پردرآمد است.

آزادپور ابراز داشت: آلوئه ورا، آویشن، بادرنجبویه، به لیمو، رزماری، کدو تخمه کاغذی، نعناع فلفلی، استویا و بابونه از ارقام گیاهان دارویی کشت شده در این استان است.

وی اشتغال مستقیم در هر هکتار از گیاهان دارویی در این استان را ۱۰ تا ۲۰ نفر برآورد کرد.

توسعه آبیاری نوین راهکاری برای افزایش کمی و کیفی محصول

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی در ۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون اجرا شده است.

عبدالعلی بهاءالدینی افزود: هم اکنون ۳۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵هزار هکتار زمین آبی در استان وجود دارد افزود: نسبت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار به زمین های آبی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشور است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال تاکنون طرح های آبیاری نوین در ۷۰۰ هکتار از زمین های آبی استان اجرا شده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون تجهیز یک هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم های آبیاری نوین در دست اجراست.

بهاءالدینی با اشاره به اینکه ۸۵درصد از اعتبار مورد نیاز اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت به صورت بلاعوض تامین می شود و بقیه سهم آورده کشاورزان است افزود: هم اکنون برای اجرای هر هکتار آبیاری قطره ای و بارانی بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون ریال از سوی دولت پرداخت می شود.

وی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

آبیاری‌ نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ توسط تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است.

بازده آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵ درصد اعلام شده است به این معنا که با اجرای آبیاری بارانی تا ۲۰ درصد و با آبیاری قطره ای تا پنج درصد آب هدایت شده به زمین کشاورزی تلف می ‌شود.

افزایش ضریب استفاده از ماشین آلات کشاورزی

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:ضریب بهره برداری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان به ۱.۳۹ اسب بخار در هر هکتار رسید که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

صیدال اسدی افزود: ضریب تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در پایان سال ۱۳۹۶ در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۳۲ اسب بخار در هر هکتار بود.

وی با اشاره به اینکه ضریب بهره برداری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در کشور که ۱.۷ اسب بخار در هر هکتار است عنوان کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید این میزان به ۲.۱ اسب بخار در هر هکتار برسد.

هم اکنون بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد در مراحل مختلف تولید و برداشت محصولات کشاورزی استان بکار گرفته می شود.

رئیس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۳۷۰میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های کشاورزی برای پرداخت به بهره برداران استان در سال جاری اختصاص یافته است ابرازامیدواری کرد: با پرداخت این تسهیلات شاخص بهره گیری از ماشین آلات کشاورزی استان در سال جاری به ضریب کشوری نزدیک تر شود.

اسدی افزود: سهمیه پرداخت تسهیلات تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی برای بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری ۶۳ فقره است.

وی بیان کرد: این تسهیلات با سود ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت می شود.

رئیس اداره امور فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۸۰ درصد از اعتبار مورد نیاز خرید ماشین آلات کشاورزی از طریق تسهیلات بانکی و بقیه با سهم آورده کشاورزان تامین می شود.

وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار،پایین آمدن نیاز به کار و زحمت کشاورز و کاهش هزینه از مزایای این تجهیزات است.

گوشت قرمز

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات ارزان قیمت برای اشتغال و افزایش تولید گوشت قرمز در استان اختصاص یافته است.

مجید علی پور اظهار داشت: به هر یک از عشایر براساس تعداد دام بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید ۷۰۰ شغل برای عشایر استان ایجاد کرده است.

علی پور بیان کرد: برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین نگهداری می کنند.

عشایر این استان ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت:۴۸۳ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این صندوق در استان به متقاضیان پرداخت کرده است.

حسن پور گفت:این میزان تسهیلات برای اجرای ۸۳۸طرح اقتصادی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان اعتبار ابلاغ شده به صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد از محل تسهیلات روستایی و عشایر ۶۴۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال بوده افزود: بخش عمده ای از اعتبارات جذب شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید استان در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

وی گفت: اجرای طرح روستای بدون بیکار در ۲ روستای اسلام آباد و باغچه جلیل از برنامه های در دست اجرا برای رونق اشتغال در روستاهای استان است.

حسن پور افزود: براساس این راهبرد تسهیلات مورد نیاز طرح های اشتغالزا در این روستاها به صورت ویژه به این روستاها پرداخت می شود.

وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن از برنامه های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است.

حسن پور بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بین چهار استان برتر کشور براساس سهمیه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر بود. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال با یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱.۳ درصد رسید.

تسهیلات روستایی و عشایری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از بهمن ماه ۹۶ تاکنون بر اساس آخرین آمار با پرداخت ۲ هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال به طرح های اشتغال زایی روستایی و عشایری در این استان، زمینه اشتغال ۶ هزار و ۸۴۹ نفر فراهم شده است.

پروانه نیک مرام اظهار داشت: این میزان تسهیلات به ۲هزار و ۷۱۳ طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی ،خدمات و صنعت کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میزان طرح های پرداخت شده از این تسهیلات روستایی در استان به ترتیب در شهرستان بویراحمد بیشترین مقدار و در شهرستان چرام کمترین مقدار (۱۰۹ طرح) پرداخت شده است.

وی بیان کرد: آمار طرح های قرارداد منعقد شده متقاضیان در بانک های کهگیلویه و بویراحمد نیز ۲ هزار و ۸۸۲ طرح بوده که میزان اشتغال جدید آن ها هفت هزار و ۲۲۱ نفر است.

نیک مرام فراهم کردن زیرساخت های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق را سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.

وی تصریح کرد: همچنین از بهمن ۹۶ تاکنون ، ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات اشتغال فراگیر به متقاضیان این تسهیلات در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران و هشت درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد و جمعیت آن از ۷۲۰ هزار نفر گذشته است.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع مساحت ، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و به دلیل داشتن زمین های شیب دار فراوان ، زمینه مناسبی برای ایجاد باغ دارد.

۴۴ درصد از جمعیت حدود ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها ساکن هستند و حدود ۱۲ درصد در قالب ۸۰ هزار نفر نیز جمعیت عشایری این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.

/۶۱۱۰/۸۱۴۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان