استاد دانشگاه تهران: تدوین نظام‌نامه جامع سیلاب ضرورت است


استاد دانشگاه تهران: تدوین نظام‌نامه جامع سیلاب ضرورت است

بجنورد- ایرنا- استاد مهندسی رودخانه از دانشگاه تهران بر تدوین نظام‌نامه جامع سیلاب تاکید کرد و گفت: در کشور هنوز این مهم تدوین و تهیه نشده است.

مهدی یاسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای کاهش خطرات سیلاب، باید مانند آنچه که در آیین نامه زلزله برای کاهش مخاطرات زلزله اقدام شده، برنامه ریزی شود و باید نظام نامه جامع سیلاب هم در دستور کار باشد.

وی افزود: برای تدوین نظام نامه جامع سیلاب، دست کم ۱۵ دستگاه دخیل خواهند بود.

این استاد دانشگاه گفت : یکی از دغدغه های مهم کشور، آزادسازی حریم رودخانه ها است و در این زمینه برخی رودخانه ها در اولویت قرار دارد.

یاسی اظهار داشت: باید شناخت از حق رودخانه و بستر و حریم رود، افزایش یابد، آزادسازی بستر رودخانه امری است که نه تنها به لحاظ قانونی، بلکه به لحاظ ایمنی و جلوگیری از خسارت های مالی و جانی باید مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه برای آزادسازی رودخانه ها، عزمی ملی نیاز است گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، تعیین بستر و حریم رودخانه های بزرگ و درجه یک و آسیب پذیر باید تا سال ۹۸ انجام می شد.

وی گفت: در بسیاری روستاها، زمین کشاورزی، باغ ها و حتی برخی شهرک های صنعتی و مسکن در حریم رودها است و بعضا این باور وجود ندارد که باید حریم رود را به رسمیت بشناسند، البته در ساخت و ساز و یا اجرای پروژه، استعلام انجام می شود اما انتظار می رود با اجرای آن، موافقت نشود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرصت هایی که به اجرای ساخت این پروژه ها داده می شود، سبب آسیب پذیری است اظهار داشت: سیل امسال، به صورت طبیعی، خود حریم رودخانه ها را آزاد کرد، البته این آزادسازی با خسارت های زیادی همراه بود.

مهدی یاسی، استاد دانشگاه تهران برای شرکت در چهارمین همایش زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده به خراسان شمالی سفر کرده بود.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...