سالانه بیش از 113 میلیون مترمکعب آب شرب در کردستان تولید می‌شود


سالانه بیش از 113 میلیون مترمکعب آب شرب در کردستان تولید می‌شود

سنندج - ایرنا - سالانه 113 میلیون و 800 هزار مترمکعب آب شرب در کردستان تولید می‌شود که 56 درصد آن از منابع آب‌های سطحی و سدها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنابا بیان اینکه ۴۴ درصد آب شرب مورد نیاز شهروندان این استان نیز از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شوداظهار داشت: با وجود بارش های خوب در سال آبی جاری و وضعیت ذخیره آب مناسب سدها، به دلیل افت سفره های زیرزمینی در مناطق شرقی استان از جمله شهرهای قروه، بیجار و دهگلان با تنش آبی مواجه هستیم.

محمدحسین محمدی از شهروندان استان به ویژه مناطق شرقی استان خواست در زمینه مدیریت مصرف آب جدی باشند و اضافه کرد: تلاش می‌شود مشکل آب این مناطق در آینده با تامین آن از آب های سطحی رفع شود.

وی نیاز روزانه هر شخص به آب را ۱۵۰ لیتر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ما ۲ برابر این رقم مصرف می‌شود که نیاز است برای مصرف بهینه آب، فرهنگ سازی شده و اهمیت منابع آبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمدی اظهار داشت: در ازای تولید و توزیع هر مترمکعب آب بیش از ۲۰ هزار ریال هزینه می‌شود که مشترکان بابت هر مترمکعب حدود تنها چهار هزار ریال پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه از منابع آبی درست استفاده نمی‌کنیم و در بخش کشاورزی بهره وری آب وجود ندارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه دشت های استان در خطر فرونشست قرار دارند، استفاده صحیح از منابع آبی بسیار ضروری است..

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان گفت: سدهای شهید کاظمی و چراغ ویس برای تأمین آب شرب سقز، سدهای بانه و عباس‌آباد در بانه، سد گاوشان در کامیاران و سد آزاد برای تأمین آب شرب شهر سنندج و قروه و دهگلان از جمله سدهایی است که بخشی در مدار و برخی در حال تکمیل هستند.

از جمعیت شهری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کردستان ۱۰۰ درصد آن در ۲۷ شهر استان تحت پوشش شرکت آبفا هستند و این شرکت دارای ۳۵۷ هزار فقره انشعاب آب، ۳۴۰ هزار انشعاب فاضلاب و پنج هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب است.
۷۳۵۵ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول