نخستین جشن برداشت گندم گلستان برگزار شد


نخستین جشن برداشت گندم گلستان برگزار شد

گنبدکاووس - ایرنا - نخستین جشن برداشت گندم در گلستان با هدف تکریم و قدردانی از گندم کاران برتر، صاحبان مراکز خرید این محصول استراتژیک و مدیران و فرمانداران 14 شهرستان استان به میزبانی گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که جمعه شب در گنبدکاووس و با حضور روسای سازمان جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت (صمت) گلستان، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، از ۳۰۰ گندم‌کار برتر استان با اهدای لوح سپاس و مدال افتخار تجلیل شد.

دبیر نخستین جشن برداشت گندم گلستان در این مراسم، تجلیل از مقام گندم‌کاران و ارزش نهادن به تلاش این قشر را که نقش مهمی در تامین نان مردم به عنوان رزق اساسی جامعه دارند را از اهداف اصلی برگزاری این جشن دانست و اظهار داشت: تجلیل از فعالان بخش کشاورزی یک ضرورت است که بایستی همواره مورد توجه مدیران قرار گیرد.

مرتضی جلیل‌وند گفت: استان زرخیر گلستان در تولید گندم کشور جایگاه ویژه ای دارد و در صورت حمایت دولت و انجام عملیات بهزراعی توسط کشاورزان، قادر به تولید حداقل دو میلیون تن از این محصول استراتژیک است.

وی افزود: گندم کالایی استراتژیک است و باید نگاه ویژه ای به آن داست زیرا خودکفایی در تولید این محصول، تحریم های دشمنان را خنثی می کند.

به گزارش ایرنا، دراین مراسم که با مشارکت کارخانه آرد کوثر شهرستان کلاله برگزار شد، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم در سخنانی به فعالیت های ۶۰ ساله این مرکز در تولید و تکثیر ارقام مختلف بذر گندم در کشور و این استان اشاره کرد و گفت: درسایه این اقدامات، تولید گندم از دو تن در هکتار به هفت تن افزایش یافته است.

ابوالفضل فرجی دستیابی محققان به ژن های برتر گندم و ورود تکنولوژی و نهاده‌های شیمیایی را از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید در واحد سطح ذکر کرد و افزود: البته تولید بالای هفت تن گندم در هکتار بیشتر توسط کشاورزان پیشرو و برتر و نیز در ایستگاه‌های تحقیقاتی به دست آمده است.

وی بابیان اینکه در ۶۰ سال گذشته و به طور میانگین هر سال ۴۰ کیلوگرم به تولید گندم در هر هکتار توسط کشاورزان گلستان اضافه شده است، گفت: درحال حاضر تولید گندم در اراضی آبی این استان بالای چهار تن و اراضی دیم نیز حدود دو تن است.

دکتر فرجی اضافه کرد: این میزان تولید گندم در واحد سطح در حالی است که درصد مواد آلی موجود در خاک گلستان از بالای دو درصد به یک درصد کاهش یافته و ۹۰ درصد آفات و بیماری های کشوری این محصول در استان وجود دارد.

وی، تحقق تولید دو میلیون تن گندم در گلستان را در صورت افزایش ارتباط کشاورزان با مراکز تحقیقاتی و خدماتی جهادکشاورزی، کمک به افزایش مواد آلی خاک، سرمایه گذاری در زیرساخت‌های بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین آبیاری را دور از انتظار ندانست.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به وجود ۳۰۰ رقم و ۱۰ هزار نمونه بذر گندم آبی در کشور، این میزان بذر را پشتوانه ژنتیکی خوبی برای تولید این محصول استراتژیک دانست و از تکثیر و تولید ۳ تا ۴ رقم جدید گندم دیم مقاوم به شوری و خشکسالی در این استان تا دو سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، در نخستین جشن برداشت گندم گلستان قرار بود، یکی از معاونین وزیر جهادکشاورزی و استاندار گلستان هم حضور داشته باشند، که حضور نیافتند.

استان گلستان با دارا بودن ۶۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از استان های مهم تولیدات کشاورزی کشور است که هر ساله نیمی از اراضی آن به کشت گندم اختصاص می یابد و در تولید این محصول رتبه های اول تا سوم کشور را دارد.

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟