به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم فوتبال استقلال امسال با هدایت آندره آ استراماچونی امیدوار است عملکردی بهتری نسبت به سال های گذشته باشد. استقلال در نخستین بازی خود در لیگ برتر نوزدهم مغلوب ماشین سازی شد اما این باخت دلیل نمی شود که آبی ها دورنمای خوبی نداشته باشند. بررسی آخرین وضعیت استقلال می تواند برای هواداران اهمیت زیادی داشته باشد و آبی ها با حمایت از تیم خود روزهای متفاوت تری در پیش خواهند داشت.

تیمی که پرسپولیسی‌ها هم به آن علاقه داشتند

"یکی از بزرگترین اسطوره های پرسپولیس جان فرزندش را قسم می‌خورد، مانند من در پرسپولیس کم نیست. خدا می داند از ته دل برای استقلال ناراحتم که در این یکی دو فصل اخیر تیمشان نتایج مورد انتظار را نگرفته است و انشاالله امسال موفق باشند. من پرسپولیسی هستم اما استقلال هم تیم از خود ما است، هرچه آنها بزرگتر و قوی تر باشند منفعتش به ما هم می رسد و بالعکس، با بچه های قدیم استقلال که حرف می زنم. آنها هم همین حس را به پرسپولیس دارند. ما از همان قدیم که رقیب بودیم، رفیق هم بودیم و هستیم و رفقا باهم هم تراز و هم رده هستند. یادم نمی رود، استقلال که به دسته پایین سقوط کرده بود، بروید بپرسید چه بزرگانی از پرسپولیس وسط آمدند، پیگیر شدند و تلاش کردند تا دوستشان دوباره کنارشان در سطح اول فوتبال باشند. همانگونه که نمی خواهم اسمی از من ببرید نمی خواهم نام آنهایی که استقلالی هستند و بعد از تیم خودشان خیر، صلاح و موفقیت پرسپولیس را می خواهند هم نام ببرید اما هواداران بدانند که قدیمی های دو تیم این گونه هستند.

از همان دهه 40و50 استقلال تیم سرعتی و با بازی تیمی هماهنگ و فوق العاده بود که تماشاگر را میخکوب می کرد و مثل پرسپولیس عشق به بازی تهاجمی داشت.

اما دوست دارم وقت نامی از من مطرح نمی شود یک گله اساسی کنم از برخی پیشکسوتان استقلال که به هم کم لطف هستند. در پرسپولیس خدا سایه پروین را 120 سال بالا سر ما نگه دارد با یک تلفن همه را دور هم جمع می کند و آنهایی که با حقوق یک میلیونی که کمک یک و نیم میلیونی است مشکل دارند به خودشان ربط دارد. همین که بچه ها با محوریت یک نفر دور هم جمع می شوند غنیمت است اما متاسفانه نمی دانم بچه های استقلال یعنی قدیمی های استقلال چرا اینگونه نیستند. به خدا چه افراد با آبرویی که با بدترین مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند. مگر از علی خان جباری بزرگتر هم داریم. خلاصه همین دو رهم جمع شدن استقلالی ها باعث می شود تا حداقل یک موضع واحدی درباره مشکلات باشگاه بگیرند. شاید اگر همه یک صدا از شفر حمایت می کردند استقلال حالا قهرمان لیگ شده بود؟

شفر تمام شد و در فصل جدید استراماچونی حمایت می خواهد و چون نامی از من برده نمی شود، دست تک تک پیشکسوتان را می بوسم کمک کنید به تیم، این را یک پرسپولیس می گوید که صمیمی ترین دوستانش استقلالی هستند و در تیم ملی همیشه یک استقلالی و پرسپولیسی در یک اتاق بودند، ساعتها با هم صحبت می کردیم و در دل و حالا هم فکر نمی کنم خیلی شکل این موضوع تغییر کرده باشد. به هرحال جمع شدن قدیمی ها باعث می شود تفرقه کم و دوستی ها بیشتر شود. جباری و حسن روشن بیایند کدام استقلالی است که به احترام اینها نه بگوید؟ مخلص کلام خواستم بگویم اوضاع استقلال برای ما خوشحال کننده که نیست بلکه از نتیجه نگرفتن این تیم ناراحت هستیم. چه از عدم اتحاد پیشکسوتان و چه از وضعیت این تیم که انشاالله با یک برد مقابل فولاد در کوچه آنها هم عروسی می شود. تمام اختلاف فنی ما ما دربی است که آن هم تکلیفش برای همه روشن است."

شاید برایتان صحبت های این پیشکسوت ملی پوش پرسپولیس کمی عجیب بیاید اما اگر او را رقیب هم بدانیم صحبت هایش نشان از باشگاهی بزرگ دارد که افتخاراتش هم روشن است.

شاید گمان کنید چون پیشکسوتان آنقدر با هم اتفاق نظر ندارند اوضاع باشگاه هم همین گونه است، اما استقلال امسال خوب یارگیری کرده، یک مربی کاربلد و امید که از حمایت من و شما هوادار برای تیم می آید. استقلال باخت اما حقش باخت نبود و در بازی بسیار سرتر از حریف بود، به هرحال در هفته دوم این تیم با فولاد در تهران دارد و کسب نخستین سه امتیاز با حمایت هواداران ممکن است.

مشکل از کجا شروع شد

زیاد دور نمی رویم، لیگ هجدهم با ریخت و پاش‌های فراوان برای استقلال آغاز شد اما از همان هفته‌های نخست هم مشخص بود آبی‌های پایتخت میلیون‌ها هزینه را به درستی انجام نداده‌اند و نیمی از ورودی‌ها اصلا در حد و اندازه باشگاه نیستند. از سوی دیگر چند خرید مفید مدیران استقلال هم هنوز با تیم هماهنگ نبودند و همین باعث شد نیم فصل نخست برای استقلال و وینفرد شفر چندان جذاب دنبال نشود. استقلال در زمستان به یک تعادل قابل قبول رسید اما تعطیلی دوباره لیگ، خیلی‌ها را نگران کرد که آیا این تیم دوباره اوج می‌گیرد یا بازهم همه چیز تمام شده است. جذب مثلث منشا، ایسما و پاتوسی در زمستان به شفر کمک کرد تا رخوت دوباره ترکیبش را مدیریت کند اما باخت پدیده آن هم دقیقا در روزهایی که استقلال شانس زیادی برای قهرمانی داشت، همه تلاش‌های پیرمرد آلمانی را به پایان رساند.

تغییرات در ترکیب استقلال

استقلال لیگ نوزدهم یک تیم کاملا متفاوت نسبت به گذشته است. این تیم نه تنها روی نیمکت و در کلیت تفکرات فنی اش تغییرات اساسی و ساختاری ایجاد کرده که از نظر بازیکن نیز تغییر چهره داده است به طوری که در خوش بینانه ترین حالت ترکیب این تیم بیش از 70 درصد تغییر داشته است.

البته به سراغ پیشکسوتان این باشگاه هم خواهیم رفت اما پیش از آن چند نکته ضروری است:

بازهم تغییرات زیاد در خطوط مختلف

موضوع قابل توجه درباره تیم استقلال این که آن ها در سه فصل قبل همواره لیگ را با تغییرات زیادی آغاز کرده اند و این موضوع چه در زمان علیرضا منصوریان در لیگ های شانزدهم و هفدهم و درباره وینفرد شفر صدق می کند. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که استقلال به همین دلیل در نیم فصل های اول امتیازات زیادی را از دست داد و در نهایت بازی ها و نتایج خوبش در نیم فصل دوم این تیم را به قهرمانی در لیگ برتر نرساند. حال اما آندره آ استراماچونی با شرایط مشابهی روبرو است و این می تواند چالش مربی جوان ایتالیایی در شروع کارش در استقلال باشد. او از زمانی که آمده در سکوت مشغول کار و برنامه ریزی برای استقلال شد و حتما خوب می داند که با وجود این تغییرات زیاد باید تیمی را آماده کند که پس از هفته پنجم و ششم لیگ برتر مدعی درجه یک باشد.

حرف‌ها و دلایل امیدوارکننده

بله قطعاً استقلال به بازیکنان جوان و باانگیزه نیاز داشت و کادر فنی و مدیران تیم هم یکسری بازیکن خوب و جوان را جذب کرده‌اند و اگر این بازیکنان قدر پیراهن استقلال را بدانند و با جان و دل بازی کنند کم‌کم تبدیل به بازیکنان بزرگی خواهند شد. حتم دارم استقلال امسال حداقل یک جام خواهد گرفت. استراماچونی با توجه به عدم سابقه حضور مربیان ایتالیایی در ایران مثل یک هندوانه دربسته است و خیلی‌ها با دیده تردید به عملکرد این مربی جوان، اما کارنامه‌دار نگاه می‌کنند.

اما دلایلی هم هست که می‌توان به موفقیت این مرد ایتالیایی امیدوار بود. استقلال دو فصل اخیر را در حالی با شفر پشت سر گذاشت که مربی پابه‌سن گذاشته بود و سال‌ها از دوران اوج مربیگری‌اش فاصله داشت اما استراماچونی با نیروی جوانی، دانش فنی به روز و انگیزه بالا در استقلال به دنبال ثبت یک نمره مثبت دیگر در کارنامه مربیگری خود است. دلیل دومی که می‌توانیم به موفقیت او امیدوار باشیم، شباهت فوتبال ایران به ایتالیاست. به نسبت فوتبال آلمان که مربوط به زمان شفر بود، فوتبال ایتالیایی با استراماچونی راحت‌تر در تیم‌های ما پیاده می‌شود و این مربی کارش آسان‌تر خواهد بود. دلیل سوم برای موفقیت او، کارنامه این مربی به خصوص در دیدار‌های بزرگ است. با حضور مربی استقلال می‌تواند روی بازی‌های بزرگ هم حساب کند. هواداران استقلال جدا از قهرمانی، موفقیت در بازی‌های بزرگ را هم می‌خواهند و استراماچونی که سابقه پیروزی مقابل یوونتوس و میلان را دارد، در استقلال هم می‌تواند این راه را ادامه دهد. چهارمین دلیل برای موفقیت او، انگیزه متفاوتی است که در ایران دارد. استراماچونی اگر پیشنهاد خوبی از ایتالیا داشت، راهی استقلال نمی‌شد، اما حالا با توجه به حضور آبی‌پوشان در آسیا او این فرصت را دارد با درخشش روی نیمکت استقلال بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته و هم در ایتالیا و هم در کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای خود مشتری دست و پا کند. البته که او شاید با چالش‌هایی هم در استقلال روبه‌رو باشد که مهم‌ترینش مسائل مدیریتی است. الان شایعه کسر امتیاز از استقلال به گوش می‌رسد که در این شرایط اگر استراماچونی لیگ را با امتیاز منفی شروع کند، کارش برای موفقیت دشوار خواهد بود.

بازیکنان جدید دنیایی از انگیزه

ریگی: اینجا استقلال است

مسعود ریگی یکی از تازه واردهای استقلال در واکنش به این موضوع که او توانسته نظر مساعد استراماچونی را جلب کند، بیان کرد: سعی کردم از روز اول تمرینات تمام تلاش خود را انجام دهم. اینجا استقلال است و همه می خواهند بهترین کیفیت را داشته باشند. تلاش می کنم و اگر قسمت باشد بازی می کنم و اگر قسمت نباشد، بیرون می نشینم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استقلال می تواند مدعی قهرمانی باشد، گفت: شرایط خوبی داریم و تیم بسیار خوب است. در بازی های دوستانه خیلی خوب نتیجه گرفتیم و فکر می کنم دوشنبه آخرین مسابقه ما باشد و امیدوارم از ابتدا محکم مسابقات را شروع کنیم.

عارف غلامی: شرایط فردی مهم نیست

عارف غلامی، مدافع جدید تیم فوتبال استقلال امیدوار است از هفته دوم بتوانند امتیازات را جمع کنند تا به خواسته های هواداران و کادرفنی برسیم.

عارف غلامی درباره تغییر پست در استقلال عنوان کرد: راستش این که پست اصلی من را شما هم می دانید، در تیم ملی امید و جوانان هم دفاع وسط بازی کردم، یک جاهایی هم نیاز بوده من دفاع راست بازی کردم در سپاهان هم همینگونه بوده است. الان برای کمک کردن به استقلال آمده ام و تلاش می کنم شرایط تیمی را در نظر بگیرم و شرایط فردی مهم نیست. سرمربی این خواسته را از من داشته و امیدوارم این کمک اول به تیم باشد و سپس به کمک به خودم. مطمئنا تمام تلاشم را می کنم در این پست که آقای استراماچونی به من اعلام نیاز کردند. فکر می کنم این موضوع مقطعی باشد اما هرچیزی که سرمربی از من بخواهد را انجام می دهم.

این دو مصاحبه دو بازیکن جوان استقلال تنها ذره ای از کوه انگیزه بازیکنانی است که در لیگ سال گذشته اسمی پیدا کردند و حالا همه می خواهند در استقلال نشان دهند که لیاقت پوشیدن این پیراهن را دارند. وضعیتی که در پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی موجود نیست و اکسیر جوانی استراماچونی و بازیکنانش می تواند هر نشدنی را شدنی کند.

2 کلام حرف حساب

استقلال پیشکوتان بزرگ بسیار زیادی دارد اما برای آنکه اصل موضوع را در کمترین زمان مطرح کنیم به سراغ صحب تهای سه پیشکسوتی رفتیم که حرفشان منطقی و و به قول معروف 2 کلام حرف حساب است.

سیدعباسی: تغییرات زیاد بلای جان استقلال شده است

سیدداوود سیدعباسی، پیشکسوت باشگاه استقلال، درباره آخرین وضعیت تیم به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه برخی برای استقلال حاشیه‌سازی می‌کنند و اخبار ضد و نقیضی از تیم بیرون می‌آید که این اصلا خوب نیست. امیدوارم در طول این فصل نه تغییر کادر فنی داشته باشیم، نه تغییر مدیریتی، نه تغییر بازیکن. تغییرات زیاد است که بلای جان استقلال و باعث عدم قهرمانی در لیگ طی سال‌های اخیر شده است.

وی افزود: هوادار خسته شده و حق دارد، خسته شده اینقدر شنیده‌ استقلال امسال درست می‌شود و تیم نتیجه می‌گیرد اما شاهد تغییرات پی‌درپی در این سال‌های اخیر هستیم. بنده از بازیکنان فعلی که بازیکنان باکیفیتی هستند و همچنین استراماچونی حمایت می‌کنم و معتقدم استقلال در زمان این مربی یارگیری خوبی کرده اما هواداران حق دارند که از تیم قهرمانی بخواهند و استقلال باید امثال با کمترین تغییر به مقام قهرمانی دست پیدا کند. کار ساده‌ای نیست اما استقلال بازیکنانی دارد که این کار را می‌توانند انجام بدهند و فقط خودباوری می‌خواهند که هواداران باید به آنها بدهند.

کریم بوستانی: هواداران می‌خواهند از رقیب سنتی عقب نمانیم

کریم بوستانی، مربی پیشین تیم فوتبال استقلال درباره آخرین وضعیت تیم و حضور استراماچونی به خبرنگار برنا گفت: استراماچونی مربی کارنامه داری است و تو باشگاه بزرگی مثل اینترمیلان کار کرده و خوشبختانه این مربی جوان است و از انگیزه کافی برخوردار است و باید همه به او کمک کنیم و فرصت بدهیم تا بتواند تیم را به موفقیت برساند.

وی افزود: استقلال بعد از قلعه نویی در لیگ جامی نگرفته و مهمترین خواسته هواداران این است که تیم در جام گرفتن نباید از رقیب سنتی اش عقب بماند و نمی توان این موضوع را کتمان کرد که انتظارات هواداران زیاد است و در عین حال باید ابزار کافی نیز برای این مهم فراهم باشد.

بوستانی با اشاره به خرید چند بازیکن در فصل نقل و انتقالات توسط استقلال اظهار داشت: در نقل انتقالات طبیعی است که برخی بازیکنان از تیم جدا شوند و برخی بازیکنان هم جذب، نباید فراموش کنیم که اسم های بزرگ تضمین کننده گرفتن جام نیستند، البته باید بازیکنان مناسبی جایگزین نفراتی جدا شده بشوند و امیدوارم تکلیف بازیکنان تاثیرگذاری مثل منتظری و چشمی هم زودتر مشخص شود. آرزو می کنم استقلال یکی از بهترین نتایج خود را در این فصل بتواند رقم بزند.

هوادار و پیشکسوت از استقلال حمایت کند

سعید مراغه‌چیان، پیشکسوت باشگاه استقلال درباره آخرین وضعیت این تیم به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه در این چند سال اخیر استقلال نتوانسته نتایج خوبی را بگیرد و بیش از پنج سال است که تیم در لیگ قهرمان نشده است.

وی افزود: مهمترین دلیل ناکامی استقلال را باید تغییرات بسیاری زیاد تیم دانست. آن زمان که ما بازی می‌کردیم تیم نسبت به فصل قبل یک یا دو تغییر داشت و هر بازیکنی وارد تیم می شد مجبور بود خودش را با تیم و سایر بازیکنان هماهنگ کند و اگر به سطح بازیکنان تیم نمی‌رسید، باید از روی نیمکت بازی را تماشا می‌کرد.

بازیکن پیشین استقلال با اشاره به حضور استراماچونی و جذب بازیکنان خارجی مثل دیاباته و میلیچ اظهار کرد: هواداران حق دارند از استقلال قهرمانی بخواهند و امسال نایب قهرمانی با تفاضل گل هم آنها را راضی نمی‌کند و فقط قهرمانی می‌خواهند. در این باره تاکید می‌کنم باید به تیم فرصت بدهند و به بازیکنان تازه آمده و استراماچونی وقت بدهند تا خودشان را با شرایط لیگ تطبیق بدهند، ممکن است این کار زمان بر باشد و شاید هم خیر. به هرحال نکته مهم دیگر این است که هوادار و پیشکسوت از استقلال حمایت کند و بازیکنان هم با تمام تلاش سعی کنند در تهران مقابل فولاد گام دوم را محکم بردارند و همیشه بازی‌های ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عددهای کلیدی

1-هواداران استقلال نمی خواهند در کسب افتخار از پرسپولیس عقب بیفتند.2- استقلال به دلیل تغییرات زیاد در این 4 سال گذشته بر عکس حریف اصلی اش کم فروغ بوده3-امروز وقت انتقاد و دعوا نیست، هر که استقلال را دوست دارد و برایش آینده تیم اهمیت دارد باید استراماچونی و بازیکنانش را حمایت کند4-آن فردی که از تریبون باشگاه بازیکنان را رنجیده خاطر کرد و رفت تمام شده، با مطرح کردن نام این و آن کسی را که در استقلال پا به توپ نزده بزرگ نکنیم-5باشگاه باید کمیته فنی داشته باشد و سرمربی خود را ملزم به پاسخگویی به آن بداند6- امروز روز اتحاد است، از اتحاد هیچکس ضرر نکرده، هیچ استقلالی نباید با کلامش حاشیه درست کند.

آسمانی که همیشه آبی است

کمی غبار است، هوا هم که ابری باشد بالاخره آبی رنگ آسمان می شود، بدون لکه آسمانی آبی بدون سروصدا. استقلال برای رسیدن به استقلال باید استقلال داشته باشد. آتیلا حجازی تاکید می کند کادر فنی بدون کوچکترین دغدغه ای باید فقط به حل و فصل مسائل فنی بپردازد. آقایان مهیا کردن این شرایط وظیفه مدیر عامل و هیات مدیره است.کادرفنی، کمیته های فنی، هیات مدیره هم باید استقلال داشته باشند. اگر کسی نمی تواند به تیم کمک کند و در راستای اهداف باشگاه حرکت کند، کسی به او نیاز ندارد. آسمان همیشه آبی است ابرها می آیند و می روند.

این پنجشنبه روز کسب سه امتیاز است

در پایان بازهم تاکید می شود که بنا بر گفته همه پیشکسوتان استقلال تیم خوبی بسته شده و وظیفه هواداران فقط حمایت است. استقلال در بازی نخست اگرچه علی رغم در اختیار داشتن توپ و میدان به 3 امتیاز نرسید ولی از همین پنجشنبه و در بازی با فولاد می توان با تشویق تیم سه امتیاز اول را دشت کرد و به فکر روند صعودی در ادامه مسیر بود.