پزشکان پیشتاز تغییر سبک زندگی مردم باشند


پزشکان پیشتاز تغییر سبک زندگی مردم باشند

نمکی گفت: بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با واکسن مداوا نمی شود و نیازمند تغییر سبک زندگی مردم هستیم که پزشکان باید در این حوزه پیشتاز باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان «سعید نمکی»در مراسم روز پزشک که در برج میلاد برگزار شد، گفت: یاد می کنم از شهدای ارجمندی که در خدمت رسانی به دردمندان این مملکت از دست رفتند و عزیزانی که در بین ما نیستند و در عرصه ای خدمت جان فشانی کردند.

وزیر بهداشت افزود: به کسانی که ما را مورد کم مهری قرار می دهند می گویم عزیزان ما جانفشانی کردند و رنج ها کشیدند تا مردم سرزمین ما شاداب و تندرست باشند. و از همکاران می خواهم از برخی نامهربانی ها نرنجند مردم ما در قدرشناسی شهره آفاقند من پزشکانی می شناسم که در مطب های خود نوشته اند "در مطب ما پرداخت ویزیت الزامی نیست”.

نمکی تاکید بر اینکه پزشکان قبل و بعد انقلاب کمک های بسیاری به مردم کرده اند که اوج آن در دوران در دوران دفاع مقدس بود، گفت: کاهش مرگ میر مادران و کودکان در کشور، افزایش امید به زندگی، واکسیناسیون گسترده، ترویج تغذیه با شیر مادر افتخاراتی است که قهرمانان به دست آمدن آنها پزشکان هستند. البته امروز هم با بروز بیماری های غیر واگیر مثل پرفشاری خون، در بسیج ملی کنترل فشار خون باز همکاران طبیب بودند که در این برنامه بزرگ ملی پیشتاز بودند. در کشور ما از هر 380 هزار مرگ سالیانه 313 هزار به دلیل بیماریهای غیرواگیر و 100 هزار به دلیل فشار خون بالاست. در بسیج ملی کنترل فشار خون می خواستیم از از 40 میلیون 20 میلیون را فشار اندازه بگیریم و بالاترین یک رقم بسیج ملی در سطح جهان رقم خورد و 30 میلیون و 700 هزار نفر از نظر فشار خون کنترل شدند.

وزیر بهداشت با اشاره به نامگذاری روز پزشک در روز ولادت ابوعلی سینا گفت: بوعلی بزرگمرد تاریخ طب، فلسفه، شعر و هنر بود او موسیقی هم می دانست و بزرگی او به همین بود که در همه زمینه ها دانشمند بود.

نمکی با اشاره به برخی برخوردها با جامعه پزشکی گفت: من به شما عزیزان می گویم که از نامهربانی ها ناراحت نشوید اگر بیماری درد کشید کائتات می لرزد و اگر شما درد بیماری را درمان کردید تمام کائنات از شما متشکر است. این که مورد هجمه و بی مهری هستیم به خدا بسپارید تاریخ در گذر ایام اثبات می کند که مردم قدرشناس این مملکت خادم خود را ارج می نهند.

وی با تاکید بر توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت گفت: از شما پزشکان درخواست دارم تا در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنید تا بتوانیم گام های موثری در این راستا برداریم. زمانی واکسیناسیون می توانست بسیاری از بیماری ها را ریشه کن کند اما امروز بیماری هایی مانند پرفشاری خون، سرطان و حوادث جاده ای با واکسن قابل درمان نیستند باید شیوه زیست مردم را تغییر دهیم و به جز آموزش و کنار مردم بودن راهی نداریم من دلم می خواهد پیشتازان این حرکت پزشکان باشند.

وزیر بهداشت به «طرح هر خانه یک پزشک سلامت» اشاره کرد و گفت: برنامه این است که خانم خانواده را بیاوریم و با حداقل های پیشگیری و درمان و توانبخشی آشنا کنیم. از شما می خواهم وزیر بهداشت را در این زمینه یاری کنید ما پرونده الکترونیک سلامت را بعد از مدت ها اجرایی کردیم گام بعدی ورود پزشک خانواده و ایجاد سیستم ارجاع است. 14 هزار پزشک را برای نظام ارجاع آماده می کنیم و بدانید که بدون اینها نظام سلامت ما مقتدر نخواهد بود

نمکی گفت: در حوزه دارو حرکت جدیدی شروع کرده ایم با افزایش استانداردهای داروهای داخلی برای حمایت از صنعت داخل اجازه ورود داروی برند را نخواهیم داد.

وی به تعرفه های پزشکی اشاره کرد و گفت: می دانم تعرفه های امروز مورد توجه عزیزان نیست من برای اولین بار تلاش کردم تعرفه ها را در پایان اسفند مصوب کنیم. اولین بار بین تعرفه بخش خصوصی با دولت تفاوت ایجاد کردیم باز هم سعی می کنم برای سال 99 تعرفه های منطقی تری را ثبت کنیم. و در اسفند تعرفه های جدید اعلام شود.

نمکی به طرح افزایش دانشجویان پزشکی اشاره کرد و گفت: من کار خصوصی ندارم، ما هم اکنون سالی 55 هزار دانشجوی پزشکی داریم و 7 هزار فارغ التحصیل 30 درصد برای نقاط محروم ظرفیت ویژه گرفته ایم . به عنوان وزیر و کسی که چهار دهه در این حرفه بوده ایم می گویم کمبود پزشک نداریم ممکن است در برخی جاها خدمت رسانی توسط تیم پزشکی نقص داشته باشد این به خاطر کمبود پزشک نیست به دلیل توزیع نامناسب نیروی پزشکی است. برای ایجاد جاذبه در نقاط محروم برای پزشکان باید شیوه ها را تغییر دهیم تا چهار سال آینده حتی در نقاط محروم هم پزشک بیشتر از حد خواهد بود.

وی تاکید کرد: من رویه های فعلی را قبول ندارم و به عنوان وزیر اخطار می کنم. عزیزانی که در مجلس هستند بدانند این افزایش دو برابر به جز خیل عظیم پزشکان بیکار در آینده حاصلی نخواهد داشت 44 درصد از بیکاران ما لیسانس به بالا هستند یک طبیب بیکار اوضاعش سخت تر از دیپلمه بیکار است. این دور ریختن سرمایه هاست. باید بدانیم چه کسی را با چه هزینه ای در کجا به خدمت می گیریم تقاضا می کنم همه عزیزانی که تصمیم گیرند این عرایض راجدی بگیرند تا در آینده شرمسار مردم و خانواده های نخبگان نشویم.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات