استاندار آذربایجان‌شرقی: آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران خاموش شد


استاندار آذربایجان‌شرقی: آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران خاموش شد

تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: با عنایت خداوند و تلاش همه نهادهای حاضر در منطقه و نیز مشارکت مردم، آتش‌سوزی در جنگل های ارسباران خاموش شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا پورمحمدی که برای نظارت و مدیریت عملیات اطفای آتش سوزی در جنگل های ارسباران در منطقه حاضر شده بود، جمعه شب در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه با تلاش همه گیر و همه جانبه همه نیرهای انسانی حاضر در منطقه و انتقال بالگرد و تجهیزات لازم، کانون آتش سوزی در روستاهای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم جنگل های ارسباران در شهرستان خداآفرین به طور کامل اطفا شد.

وی از تلاش چند روزه همه مردم و نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، آتش نشانی و هلال احمر و مسوولان محلی، یگان ویژه و یگان مرزی و دیگر گروه های مشارکت کننده در عملیات اطفای آتش در جنگل ها و مراتع ارسباران تقدیر و تشکر کرد.

وی اضافه کرد: همه آمدند و وسعت آتش سوزی خیلی وسیع بود، ولی بودن همه در صحنه و مشارکت ایثارگرانهشان باعث شد آتش خاموش شود؛ بدون شک اگر همه پای کار نبودند آتش به این زودی خاموش نمی شد، ضمن اینکه به رغم اطفای کامل آتش نیروهای انسانی و تجهیزات موجود در محل برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی در همینجا می مانند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: البته اندکی ناهماهنگی از نظر بکارگیری هلی برد و امکانات بالگرد ویژه اطفای حریق داشتیم که خوشبختانه رفع شد و اکنون همه آنها در محل حاضرند و چندین سورتی پرواز توسط سه فروند بالگرد حاضر در جنگل های ارسباران انجام شده است و جاهایی که احتمال می دادیم در اثر وزش باد مجددا آتش بگیرند، اطفای کامل شدند.

وی تشریح کرد: انشالله برای بعد هم مدیریت بحران استان و هم مجموعه نیروهای نظامی و انتظامی تدبیر می کنند که تجهیزات سخت افزاری کار که این بار از بابت آنها می لنگیدیم و مشکل داشتیم، در محل تهیه شوند.

وی ادامه داد: رییس سازمان مدیریت بحران نیز که از روزهای نخست آتش سوزی پیگیر ماجرا و از دیروز در آذربایجان شرقی حضور داشتند و از هیچ کمکی برای اطفای آتش دریغ نکردند که جای تشکر دارد.

پورمحمدی از رسانه ها و فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی نیز به خاطر انعکاس و پوشش خبری خوب حادثه آتش سوزی جنگل های ارسباران تشکر کرد.

جنگل های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی به دلیل آنچه خطای انسانی اعلام می شود، دچار آتش سوزی شده و به رغم اطفای چندباره آتش و شروع مجدد آن به علت کوهستانی و بادخیز بودن منطقه، تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل خاکسستر شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام