روش ها انجام لیفت صورت چیست؟ خطرات و عوارض جراحی لیفت صورت چه خواهد بود؟ عمل لیفت صورت روشی است که باعث محکم تر شدن و بالا کشیدن پوست و ماهیچه های صورت می شود. اصطلاح پزشکی برای جراحی لیفت صورت، ریتیدکتومی (rhytidectomy) است. این کار به صورت، ظاهری جوان تر می بخشد و یکی از رایج ترین روش هایی است که توسط مردان و زنان درخواست می شود که اغلب می تواند با روش های دیگری همانند لیفت گردن یا پیشانی و برای جوان شدن ظاهر کلی صورت ترکیب شود. برای آشنایی بیشتر با جراحی لیفت صورت، این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام را مطالعه نمایید.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

روش های لیفت صورت

عمل جراحی لیفت صورت شامل بلند کردن و تغییر حالت بافت های نرم صورت است. جراح شما این کار را ابتدا با زدن یک برش در هر دو طرف صورت و در مقابل گوش ها انجام خواهد داد. سپس پوست و چربی اضافی را خارج می کند و سپس ماهیچه ها و بافت های نرم را سفت می کند. در نهایت، قبل از بستن برش، پوست را بلند کرده و عقب خواهد کشید.

جراح شما، لیفت صورت را با استفاده از یکی از چندین روش انجام می دهد. متداول ترین روش های لیفت صورت عبارتند از:

لیفت صورت SMAS

در این روش جراح یک برش عمیق ایجاد می کند که این برش به زیر لایه بافتی موسوم به سیستم اعصاب سطحی (sma ) می رسد. جراح با ایجاد یک برش عمیق می تواند افتادگی شدید صورت و مشکل آن ناحیه را بهبود بخشد که منجر به بروز نتایج طولانی مدتی می شود.

لیفت صورت MACS

در این روش، جراح برش های کوچک تری را ایجاد می کند که به اندازه لیفت صورت SMAS عمیق نیست. اگر دارای مشکل خفیفی در صورت خود هستید، این روش ممکن است برای شما بهتر باشد چون جای زخم ها، کوچک تر است و دوره بهبودی نیز کوتاه تر خواهد بود.

چرا جراحی لیفت صورت را انتخاب می کنید؟

پیری یک فرآیند طبیعی است و به تدریج علائم آن بر روی صورت شما نمایان می شود. با این حال، اغلب عوامل سبک زندگی می توانند منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط زود هنگام شده و باعث شود که برخی افراد از ظاهر خود راضی نباشند. در این صورت ممکن است انجام جراحی لیفت صورت را در نظر بگیرید. اگر بدانید که جراحی لیفت صورت برای شما مناسب است، به نگرانی های اصلی خود و آنچه که می خواهید تغییر دهید فکر کنید. بهترین کاندیداهای جراحی لیفت صورت، درباره یک جراح تایید شده BAAPS / BAPRAS، نگرانی هایی دارند که آیا از این طریق می توانند بهبودی حاصل کنند یا خیر. برای جراحی لیفت صورت مناسب هستید اگر:

ظاهر صورت شما پیرتر از آن چیزی است که احساس می کنید. صورت شما نشانه ها و علائم قابل توجهی از روند پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک را نشان می دهد. می خواهید جوانی و شادابی را به چهره خود برگردانید. می خواهید با کاهش افتادگی و شل شدن پوست، طرح کلی و ظاهر پوست خود را بازیابی کنید.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

چه کسانی بهترین کاندید برای انجام جراحی لیفت صورت هستند؟

برخی از بیماران برای عمل جراحی لیفت صورت نسبت به بقیه مناسب تر هستند. این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. داوطلبان ایده آل برای جراحی لیفت صورت دارای ویژگی های زیر هستند :

خاصیت ارتجاعی مناسب پوست و ساختار قوی استخوان

اگر پوست شما هنوز هم خاصیت ارتجاعی و کیفیت طبیعی دارد، این روش برای شما بهتر است زیرا پوست می تواند با ظاهر جدید و اصلاح شده، خود را تطبیق دهد. ساختار خوب استخوانی نیز در رضایت بخش بودن نتایج نقش دارد. با این حال، اگر دارای ویژگی های متمایز کمتری هستید، ممکن است خواسته باشید که روش ایمپلنت صورت را مورد بررسی قرار دهید.

سلامت عمومی خوب

مهم است که قبل از عمل جراحی از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید. این ممکن است به معنای متوقف کردن مصرف سیگار یا کاهش وزن قبل از عمل می باشد. این کار باعث می شود خطر عوارض کاهش پیدا کند و به شما در دستیابی به نتایج بهتر جراحی کمک کند.

پوست شل، چین و چروک و چین های عمیق پوستی

لیفت صورت یک روش عالی برای کاهش شل شدن و افتادگی پوست، کاهش چین و چروک و صاف کردن چین های عمیق است.

چه چیزی با لیفت صورت رفع نمی شود؟

لیفت صورت فقط باعث صاف شدن و محکم شدن نیمه پایینی صورت شما می شود. با این حال، اغلب یک جراح می تواند لیفت صورت را با روش های زیر ترکیب کند تا به نگرانی های دیگری که ممکن است داشته باشد خاتمه دهد.

لیفت ابرو

لیفت ابرو می تواند چین و چروک های روی پیشانی را کاهش دهد.

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی می تواند افتادگی پلک ها را اصلاح کند.

لیفت گردن

لیفت گردن می تواند باعث سفتی و بلند شدن پوست گردن شود.

جراح شما می تواند این روش ها را همزمان با لیفت صورت انجام دهد. با جراح خود درباره نگرانی هایتان صحبت کنید تا بتواند بهترین روش را برای رسیدن به اهداف تان، پیشنهاد دهد.

نحوه انجام عمل جراحی لیفت صورت

چندین تکنیک مختلف وجود دارد که جراح می تواند از آنها برای عمل جراحی لیفت صورت استفاده کند. شما قبل از جراحی با جراح ملاقات خواهید داشت تا گزینه های مختلف و اینکه چه روشی برای شما مناسب خواهد بود تا به اهداف خود برسید را مورد بررسی قرار دهید. جراحی لیفت صورت می تواند بین ۲ تا ۵ ساعت طول بکشد که بستگی به این دارد که آیا شما از روش های اضافی مانند لیفت گردن که همزمان با لیفت صورت انجام می شود، می خواهید استفاده کنید یا خیر. در زیر مرور کلی داریم بر آنچه که در روز عمل لیفت صورت روی خواهد داد.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

1. داشتن رضایت

شما باید رضایت خود را برای انجام عمل به شکل مکتوب اعلام کنید و این کار را باید قبل از عمل جراحی انجام دهید. این کار به شما کمک می کند که برای کسب اطلاعات درباره روش عمل جراحی که شامل مزایا، خطرات و عوارض مربوط به آن می باشد، وقت کافی داشته باشید. قبل از این که فرم رضایت نامه را امضا کنید، باید هر سوالی که در مورد این روش دارید را از جراح خود بپرسید. زمانی که این کار را انجام دادید، جراح شما با کشیدن خطوطی در ناحیه درمان، محل برش را مشخص می کند.

2. بیهوشی

شما به اتاق بیهوشی خواهید رفت تا با متخصص بیهوشی خود ملاقات داشته باشید. متخصص بیهوشی، پزشکی است که وظیفه بیهوشی شما را بر عهده دارد. جراح، درمورد نوع بیهوشی که در حین عمل دریافت می کنید، صحبت خواهد کرد که می تواند شامل بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی باشد. بیهوشی عمومی باعث می شود که با خیال راحت در طول عمل، بخوابید. بی حسی موضعی ناحیه درمان را بی حس می کند و متخصص بیهوشی نیز همان زمان به شما یک داروی آرام بخش می دهد. این کار به شما کمک می کند تا در طول عمل آرامش خود را حفظ کنید.

3. برش

در اتاق عمل، جراح با تمیز کردن ناحیه درمان و پهن کردن یک پارچه استریل، شما را برای انجام این عمل آماده می کند. سپس جراح برش را ایجاد می کند. این برش با توجه به روش مورد استفاده، اندازه و مکان کمی متفاوت خواهد بود. روش کلی شامل جراحی جدا کردن چربی اضافی از بافت زیرین و محکم کردن بافت ها می باشد. پس از آن، جراح برای محکم کردن بافت بلند شده در موقعیت جدید خود، از بخیه استفاده می کند. پس از آن، ممکن است از چربی اضافی برای افزایش ظاهر صورت استفاده کنند. اگر چربی اضافی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، جراح می تواند چربی را با استفاده از روش لیپوساکشن، دوباره به دست بیاورد.

مناطق مختلفی که جراح ممکن است عمل لیفت صورت را انجام دهد شامل نواحی زیر هستند:

لیفت کوچک صورت (Mini)

اگر به تازگی شاهد علائم پیری در صورت خود شده اید، مکن است نیازی به جراحی لیفت کامل نداشته باشید. لیفت کوچک صورت ممکن است یک گزینه ایده آل برای شما باشد. در این روش، جراح برش های کوچکی در جلو یا پشت گوش ایجاد می کند. بسته به میزان لیفت مورد نیاز، جراح ممکن است برش کوچکی در امتداد خط مو نیز ایجاد کند. سپس این برش ها را دقیقا در زیر پوست و در بافت فیبری زیرین بخیه می زند. جراح از این بخیه برای بلند کردن گونه ها، فک و قسمت فوقانی گردن استفاده می کند.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

لیفت میانه صورت (Mid)

در حالی که روش های بالا به طور عمده بر فرو افتادگی نواحی اطراف فک تمرکز دارند، لیفت میانه صورت می تواند افتادگی و مسطح شدن پوست را در بخش میانی صورت مورد توجه قرار دهد. این ناحیه شامل ناحیه گونه در زیر پلک ها و کنار بینی می باشد . جراح، بریدگی های کوچکی را در خط رویش مو و یا دهان یا پلک پایینی ایجاد می کند. سپس جراح ماهیچه ها را محکم می کند و بافت چربی را به سمت بالا می کشد. این باعث افزایش حجم گونه ها شده و یک حالت طبیعی و جوان تری را در صورت ایجاد می کند. . این روش برای بیمارانی ایده آل است که می خواهند لیفت ظریف اما قابل توجهی داشته باشند و دارای گونه های پر و برجسته ای باشند.

لیفت کامل صورت (Full)

جراحی لیفت کامل صورت برای بیماران مسنی که به دنبال نتیجه نهایی چشمگیری هستند، مناسب است. لیفت کامل صورت نواحی مانند گونه ها، غبغب، شقیقه ها و قسمت بالایی گردن را هدف قرار می دهد و اغلب شامل نواحی پیشانی یا گردن نمی شود و در صورت نیاز، لیفت ابروها و یا لیفت گردن اضافه می شود. جراح در صورت کاندید شدن برای لیفت کامل صورت یا لیفت کوچک صورت با شما صحبت خواهد کرد.

روش های مختلف دیگری نیز وجود دارند که ممکن است جراح از آنها استفاده کند که شامل موارد زیر هستند:

لیفت صورت SMAS

این یک روش سنتی لیفت صورت است و شامل دستکاری سیستم آپونوروتیک عضلانی سطحی (sma ) می باشد. . این یک لایه عمیق از بافت است که شامل ماهیچه ها و ساختارهای نگهدارنده صورت است. در این روش، برش در طول خط رویش مو و جلوی گوش ها تا زیر نرمه گوش ها و پشت گوش ایجاد می شود. برش عمیق است و تا زیر لایه SMAS ادامه دارد. جراح می تواند بافت SMAS را به بالا کشیده و محکم کند و از بخیه برای ثابت کردن آن در موقعیت جدید خود استفاده. اگر چه این یک روش طولانی با زمان بهبودی طولانی تری است، اما دارای نتایج طولانی مدتی است. همچنین برای مردان و زنانی که دارای افتادگی شدید پوست هستند، مناسب است.

لیفت صورت MACS

با این روش، جراح یک برش کوچکتری را ایجاد خواهد کرد که به گوش نمی رسد. برش بیشتر سطحی است و به زیر لایه SMAS نفوذ نمی کند. این روش نسبت به روش SMAS، گستردگی کمتری دارد، بنابراین برای اصلاح سستی و افتادگی خفیف پوست صورت مناسب تر است. از مزایای این روش می توان به جای زخم های کوچک تر و زمان بهبودی کوتاه تر اشاره کرد.

4. بستن برش ها

جراح، پوست باقیمانده را بلند کرده و به سمت عقب می کشد و آن را در موقعیت جدیدش بخیه می زند. آنها از بخیه های قابل جذب و غیر قابل جذب برای بستن شکاف برش ها استفاده خواهند کرد. سپس برای کمک به حداقل رساندن کبودی و تورم، صورت را به صورت شل بانداژ می کنند. این باند ها بعد از چند روز از روی صورت برداشته می شوند. همچنین می توانید یک لوله تخلیه کوچک در زیر پوست و در پشت گوش خود بگذارید تا هر گونه مایعی را تخلیه کند.

5. برگشتن به اتاق عمومی

در پایان عمل جراحی، پرستاران شما را به اتاق ریکاوری منتقل خواهند کرد. در این اتاق، شما بتدریج و تحت نظارت دقیق، از بیهوشی بیدار می شوید.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

نتایج عمل لیفت صورت

جراحی لیفت صورت (ریتیدکتومی) می تواند ظاهری جوان تر و شاداب تر به شما بدهد. با افزایش سن، پوست ما به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و ماهیچه های صورت ما شل می شوند. این باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست، بویژه بر روی صورت می شود. سبک زندگی مانند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و استرس نیز در بروز این تغییرات می توانند نقش داشته باشند و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهند و باعث شوند حس کنید که از آنچه که هستید، پیرتر به نظر می رسید. بنابراین، لیفت صورت به منظور بازگرداندن نشاط و شادابی در ظاهر شما انجام می شود.

لیفت و به عقب کشیدن پوست و بافت های نرم صورت، می تواند باعث:

صاف شدن پوست صورت شود. کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست شود. کاهش نرمی و افتادگی پوست اطراف صورت شود. بازیابی طرح کلی یا ظاهر صورت شود. جوان تر شدن ظاهر شما شود.

مشاوره درباره عمل لیفت صورت

چه انتظاری از مشاوره برای لیفت گردن داشته باشیم؟

مشاوره درباره لیفت صورت فرصتی را برای شما ایجاد می کند تا با جراح خود ملاقاتی داشته باشید و در مورد روش جراحی و آنچه را که می خواهید از این عمل به دست بیاورید، صحبت کنید. این مشاوره 15 دقیقه تا یک ساعت به طول خواهد کشید. در مورد نگرانی های خود با جراح صحبت کنید و آنها می توانند صورت و مناطق دارای مشکل را مورد ارزیابی قرار دهند.

سپس آنها می توانند در مورد بهترین روش جراحی با شما صحبت کنند و در صورت نیاز، ممکن است روش هایی را برای بخش های دیگر صورت مانند پلک ها یا ابرو ها نیز ارائه دهند که اغلب همزمان با عمل لیفت صورت انجام می شوند. جراح همچنین در مورد خطرات بالقوه و عوارض ناشی از عمل جراحی لیفت صورت با شما صحبت خواهد کرد. آگاهی داشتن از این موارد مهم است زیرا می توانید تصمیم بگیرید که آیا این عمل را انجام دهید یا خیر.

برای تشخیص اینکه آیا برای انجام این عمل جراحی، مناسب هستید یا خیر، جراح ممکن است درباره موارد زیر از شما سوالاتی را بپرسد:

داشتن هر گونه شرایط پزشکی فعلی سابقه پزشکی گذشته شما داشتن هر گونه عمل جراحی که قبلا داشته اید. در حال حاضر چه نوع داروهایی را مصرف می کنید از جمله داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی مصرف الکل سابقه کشیدن سیگار سابقه داشتن یا نداشتن آلرژی

در طی مشاوره جراحی لیفت صورت توصیه می کنیم که تا حد امکان با جراح خود به طور صریح صحبت کنید و در مورد انتظارات و نتیجه مورد نظر خود صداقت داشته باشید. جراح شما آنجا است تا با دقت به حرف های شما گوش دهد و به شما در رسیدن به اهدافی که دارید، کمک کند. جلسه مشاوره به شما این اجازه را می دهد که در مورد انتظارات خود واقع بین باشید. در این حالت، ممکن است گزینه های بهتری به شما پیشنهاد شود.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

چه سوالاتی را باید در طول مشاوره لیفت صورت مطرح کنید؟

شما می توانید از جراح خود هر گونه سوالی که در مورد این روش دارید، در طول جلسه مشاوره بپرسید. ما از شما می خواهیم که به تصمیم خود درباره عمل لیفت صورت اطمینان داشته باشید، بنابراین هر گونه سوالی را که ممکن است داشته باشید، مطرح کنید. هیچ چیزی به عنوان یک سوال احمقانه وجود ندارد ! موارد زیر نمونه هایی از سوالاتی هستند که ممکن است آنها را مطرح کنید:

آیا لیفت صورت می تواند نگرانی هایی را که درباره آنها صحبت کردم، اصلاح کند؟ در عمل لیفت صورت با چه زخمی هایی روبرو خواهم شد؟ چه گزینه های دیگری برای من وجود دارد؟ آیا از عمل جراحی لیفت گردن، لیفت پیشانی و یا لیفت پلک ها نیز می توانم استفاده کنم؟ آیا عکس های قبل و بعد روش های لیفت صورت که قبلا انجام داده اید را در اختیار دارید؟ آیا بعد از عمل درد دارم؟ چه مدت بعد از لیفت صورت می توانم به سر کار برگردم؟

خطرات و عوارض جانبی عمل لیفت صورت

مانند هر نوع عمل جراحی دیگر، این جراحی نیز با خطرات و عوارض جانبی همراه است. این واقعا برای شما مهم است که بدانید این خطرات و عوارض چه هستند تا بتوانید تصمیم بگیرید که عمل جراحی را انجام دهید یا خیر. در ادامه، خطرات و عوارض مهم جراحی لیفت صورت را ذکر کرده ایم. آنها را به دقت بخوانید و مدتی در مورد آنها فکر کنید. جراح پس از بحث در مورد خطرات جراحی لیفت صورت و نگرانی های شما در طول جلسات مشاوره، دو هفته فرصت فکر و رسیدن به آرامش می دهد. این کار به شما فرصت می دهد که تصمیم بگیرید که آیا از انجام این جراحی رضایت دارید یا خیر.

کبودی و خونریزی

کبودی ناحیه تحت درمان پس از عمل جراحی شایع است که باید در طی دو هفته اول برطرف شود. همچنین ممکن است شاهد خونریزی جزئی از محل برش باشید که این حالت معمولا بعد از جراحی رخ می دهد اما ممکن است هفته های بعد از عمل نیز خونریزی اتفاق بیفتد. با این حال اگر متوجه کبودی، درد و ورم صورت شدید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. این امکان وجود دارد که شما هماتوم نیز داشته باشید یعنی لخته شدن خون در زیر پوست. این حالت معمولا در 24 ساعت اول عمل جراحی رخ می دهد و نیازمند مراقبت های پزشکی است. اگر مرد هستید، فشار خون بالا دارید یا داروهای خاصی را مصرف می کنید، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید.

مرگ (نکروز) بافت

جراحی لیفت صورت شامل برش پوست و بافت های زیر صورت است. بنابراین، اگر چه غیر عادی است، اما برخی از نواحی پوست و یا بافت می توانند منبع خون خود را در طی این عمل از دست بدهند که می تواند منجر به نکروز یا مرگ بافت بعد از جراحی شود. از آنجا که این حالت بر نتیجه جراحی تاثیر خواهد گذاشت، ممکن است برای درمان این مشکل، به عمل جراحی دیگری نیاز باشد. افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند، بنابراین توصیه می کنیم که حداقل ۶ هفته قبل از جراحی، سیگار کشیدن را ترک کنید.

عفونت

اگر چه تلاش های زیادی برای به حداقل رساندن خطر عفونت در طول عمل جراحی انجام می شود، اما هنوز هم ممکن است عفونت در ناحیه تحت درمان اتفاق بیفتد. بنابراین مهم است که از علائم عفونت آگاهی داشته باشید. اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید، به جراح خود اطلاع دهید:

تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد قرمزی در محل خط برش که بعد از ۴۸ ساعت اول پخش می شود. مایع زرد چرک مانند یا مایعی متعفن که از محل برش تراوش می کند. افزایش درد و یا ناراحتی که با مصرف دارو بر طرف نمی شود.

جای زخم

متاسفانه، امکان پیشگیری از بروز جای زخم در جاهای برش خورده توسط جراح وجود ندارد. اندازه و مکان زخم ها براساس روش مورد استفاده متفاوت خواهد بود. دقت کنید که با جراح خود درباره اینکه باید منتظر بروز چه نوع زخم هایی باشید، صحبت کنید. زخم های کمی ایجاد می شود و جراح تا جایی که بتواند احتیاط های لازم را انجام خواهد داد. به یاد داشته باشید که زخم ها با گذشت زمان محو می شوند و میزان محو شدن آنها به توانایی بهبود یافتن پوست شما بستگی خواهد داشت. جراح همچنین می تواند به شما درباره نحوه مراقبت از زخم ها و به حداقل رساندن جای زخم های باقی مانده، نکاتی را یادآور شود.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

تغییر رنگ پوست

بعضی اوقات پوستی که تحت عمل جراحی قرار گرفته، می تواند بعد از عمل، کمی تغییر رنگ دهد. این حالت باید ظرف مدت چند ماه برطرف شود اگر این تغییر رنگ باعث نگرانی شما می شود، می توانید با مواد آرایشی، روی آن را بپوشانید.

آسیب عصبی

اگر در طی عمل جراحی، اعصاب صورت شما آسیب ببیند، ممکن است حس یا حرکت را در صورت خود از دست بدهید. در اغلب موارد، این حالت موقتی است. با این حال، از دست دادن حس یا حرکت به مدت طولانی، به ندرت رخ می دهد.

ریزش مو و تغییر شکل خط رویش مو

ریزش مو می تواند در محل یا اطراف برش ها روی دهد. این حالت ممکن است موقتی باشد و ممکن است مو دوباره رشد کند. با این حال، می تواند منجر به کاهش دائمی رشد مو شود. همچنین این امکان وجود دارد که خط رویش مو بعد از جراحی لیفت صورت و بسته به جایی که جراح برش زده، تغییر شکل دهد. در مردان، عمل لیفت صورت شامل تراشیدن، بلند کردن و سفت کردن پوست در زیر ریش می باشد و این امکان وجود دارد که ریش شما تا نزدیک گوش هایتان رشد کرده باشد. به طور کلی، این تنها برای شما قابل توجه خواهد بود و نباید تفاوت بزرگی ایجاد کند.

زیبایی

بعد از انجام یک عمل جراحی زیبایی، همیشه این احتمال وجود دارد که از نتیجه عمل خود ناراضی باشید. همچنین یک خطر وجود دارد که بعد از لیفت صورت، ویژگی های صورت شما نامتقارن به نظر برسند. برای مثال، موقعیت قرار گرفتن نرمه گوش ممکن است کمی بالاتر از طرف مقابل باشد. اغلب اوقات این مساله برای هیچ کس دیگری غیر از خود شما قابل توجه نخواهد بود. برای اطمینان از عدم رضایت از نتایج عمل، توصیه می کنیم که در طی مشاوره درباره نتایج مورد نظر خود با جراح صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که انتظارات شما را فهمیده است.

عوارض جراحی عمومی

تمام عمل های جراحی ، خطرات مشترکی دارند. این موارد شامل لخته شدن خون، حالت تهوع و استفراغ و درد بعد از عمل جراحی است. با توجه به این که در این جراحی از یک ماده بیهوشی استفاده می شود، امکان ایجاد عوارض ناشی از بیهوشی نیز وجود دارد.

آمادگی برای عمل لیفت صورت

آماده سازی کلید بازیابی سریع و صاف شدن پوست است. انجام برخی کارهای خانگی و داشتن برنامه ریزی، زندگی شما را برای بعد از جراحی آسان تر خواهد کرد زیرا باید بعضی چیز ها را به آهستگی انجام دهید تا زمانی که زخم های شما التیام پیدا کنند. در زیر چند توصیه ساده برای آماده سازی جهت لیفت صورت آورده شده است که می تواند به شما کمک کند تا بهبودی آرامی داشته باشید:

کار های خانه

شما ممکن است بخواهید کارهای خاصی مانند تمیز کردن خانه، بیرون بردن سطل زباله و یا لباس شستن را قبل از روز عمل خود انجام دهید. به این ترتیب، هنگامی که پس از عمل جراحی به خانه بر می گردید، مجبور نیستید این کارها را انجام دهید. بازگشت به خانه ای تمیز و مرتب، مطمئنا باعث می شود که احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

خرید

خوب است که برخی از مواد غذایی مهم را که می توانید در کمد یا یخچال نگهداری کنید، خریداری کنید. ممکن است دوست نداشته باشید که چند روز پس از عمل جراحی از خانه خارج شوید، بنابراین خرید مواد غذایی، شما را از رفتن به سوپر مارکت نجات می دهد. همچنین توصیه می کنیم مقداری غذای آماده یخ زده خریداری کنید. روش دیگر این است که وعده های غذایی خود را قبل از انجام عمل جراحی، بپزید و در فریزر نگه دارید و در روزهایی که حس آشپزی ندارید، آنها را یخ زدایی کرده و مصرف کنید.

بچه ها و حیوانات خانگی

مراقبت از حیوانات خانگی و کودکان خردسال اغلب می تواند دشوار باشد. پس از انجام یک عمل جراحی مانند لیفت صورت، قابل فهم است که خسته و فاقد انرژی معمول خود باشید. بنابراین، از دوستان یا خانواده خود بخواهید که مراقب کودک یا حیوانات خانگی شما باشند که می تواند به کم کردن برخی از استرس های ناشی از این امر کمک کند. گزینه دیگر این است که برای کودک خود، پرستار بگیرید تا برای مدت کوتاهی و تا زمان بهبودی، به شما کمک کند.

رانندگی

پس از عمل جراحی، به خاطر عوارض ناشی از داروهای بیهوشی، قادر به انجام رانندگی نخواهید بود. بنابراین، ترتیبی اتخاذ کنید تا یک نفر شما را از بیمارستان به منزل برساند. توصیه می کنیم که به جای گرفتن تاکسی، از یک دوست و یا یکی از اعضاء خانواده خود بخواهید که شما را به منزل برساند زیرا بعد از جراحی با یک شخص آشنا و نزدیک، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم یک عامل مهم در کمک به بهبود و التیام بعد از جراحی لیفت صورت است. سبزیجات سبز سالم، میوه های تازه و غذا های سرشار از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات را بخورید. آب به مقدار فراوان بنوشید، آب بهترین نوشیدنی است. چای و قهوه سرشار از کافئین هستند، بنابراین توصیه می کنیم که مصرف آنها را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید از مصرف غذاهایی که قند و نمک زیادی دارند اجتناب کنید.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

لباس

باید لباس هایی بپوشید که از جلو یا عقب، دکمه داشته باشند. لباس هایی که باید روی سر خود بکشید ممکن است با صورت تماس پیدا کنند و باعث سایش زخم ها شوند. لباس های گشاد مانند لباس هایی که قسمت پایین آنها آزاد هستند، باعث راحتی شما در دوره بهبودی می شود.

خوابیدن

ممکن است روزهای اول بعد از عمل جراحی، به خاطر حساس بودن صورت، خوابیدن به صورت دمر، برایتان ناراحت کننده باشد. بنابراین بالش های اضافی برای بعد از عمل داشته باشید تا بتوانید تکیه کرده و بخوابید. دراز کشیدن به طور مایل بر روی بالش ها باعث کاهش تورم در اطراف ناحیه تحت درمان می شود.

مراقبت های بعد از لیفت صورت

پس از جراحی لیفت صورت چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اطلاع داشتن از اینکه بعد از جراحی لیفت صورت باید انتظار چه چیزی را داشته باشید، می تواند به شما کمک کند تا در روز جراحی، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. جراح جزئیات مراقبت های بعد از لیفت صورت را درجلسات مشاوره، با شما در میان می گذارد و اطلاعاتی را در مورد نحوه مراقبت از خود در طی دوره بهبودی به شما ارائه می دهد که شامل موارد زیر می باشد:

اینکه چه موقع می توانید به سر کار برگردید.

چه مدت باید صبر کنید تا ورزش کردن را دوباره شروع کنید.

چطور باید زخم های خود را بشوئید و از آنها مراقبت کنید.

به عنوان بخشی از مراقبت های لیفت صورت، جراح قرار ملاقات هایی را با شما ترتیب می دهد که اغلب دو هفته بعد از عمل جراحی، صورت می گیرد. در طی این ملاقات، جراح زخم های شما را مورد بررسی قرار می دهد تا چگونگی بهبودی آنها را زیر نظر بگیرد، هر نوع بخیه غیر قابل جذب را بر می دارد و در صورت لزوم پانسمان را برداشته و یا تعویض می کند. آنها همچنین به هرگونه مشکلی رسیدگی می کنند.

بعد از عمل جراحی چه حسی خواهم داشت؟

اگر با یک بیهوشی عمومی به خواب رفته باشید، به تدریج و تحت نظارت دقیق و نزدیک، از خواب بیدار خواهید شد. شما در اطراف صورت خود پانسمان خواهید داشت و همچنین ممکن است لوله های تخلیه مایع و خون نیز در محل عمل داشته باشید. پرستاران اغلب قبل از رفتن به خانه، لوله های تخلیه را بر می دارند. بانداژها معمولا یک یا دو روز در محل خود باقی می مانند. در صورت استفاده از بی حسی موضعی، ممکن است ناحیه تحت درمان، دچار بی حسی شود که نهایتا از بین می رود. منطقه درمان ممکن است کمی سفت و حساس باشد. جراح یا پرستاران در اتاق ریکاوری، مسکن هایی را به شما می دهند که در صورت نیاز می توانید آنها را مصرف کنید.

آیا در 24 ساعت اول باید کاری انجام دهم؟

مهم است که شما یک فرد بزرگسال را به همراه خود داشته باشید که حداقل 24 ساعت پس از عمل جراحی با شما بماند. به این خاطر که بعد از بیهوشی عمومی، احساس خستگی و ضعف می کنید. داروی بیهوشی می تواند به مدت چند ساعت تا 2 روز بر روی حافظه و تمرکز شما تاثیر بگذارد پس بهتر است که کسی را نزد خود داشته باشید تا اگر در هنگام بلند شدن، احساس سرگیجه داشتید، به شما کمک کند تا به خانه برسید. بنابراین توصیه می کنیم که از یک دوست یا یکی از خویشاوند خود بخواهید که در کنارتان بماند. همچنین در صورت اینکه قادر به رانندگی نیستید، می توانید از آنها بخواهید که بعد از عمل جراحی شما را به خانه برسانند.

چند روز به مرخصی نیاز دارم؟

دوره بهبودی به روش جراحی که شما از آن استفاده کرده اید و اینکه عمل لیفت صورت شما تا چه حد وسیع بوده است بستگی دارد. به طور کلی، شما باید حدود ۲ هفته را مرخصی بگیرید. اگر کارتان نیاز به فعالیت بیشتری دارد، ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید. بنابراین باید به چهار چوب زمانی دقیقی که جراح ارائه می کند گوش دهید. چه کار اداری داشته باشید و چه کار فیزیکی، حداقل به مدت 4 هفته، نباید هیچ چیز سنگینی را بلند کنید.

کی می توانم ورزش کنم؟

شما باید حداقل به مدت 4 تا 6 هفته بعد از عمل جراحی لیفت صورت از انجام هرگونه فعالیت شدید ورزشی و یا ورزش های تماسی دوری کنید. با این حال، بعد از دو هفته، فعالیت های بدنی سبکی را می توانید شروع کنید. با فعالیت هوازی سبک مانند راه رفتن بر روی تردمیل شروع کنید. در طول هفته اول هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام ندهید، زیرا می تواند باعث افزایش میزان تورم و کبودی شود.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

چه نکات دیگری را باید در نظر بگیرم؟

تورم و کبودی

تورم و کبودی در دو هفته اول پس از جراحی لیفت صورت بسیار شایع است. به طور کلی، تورم و کبودی، در بدترین حالت خود، 3 تا 4 روز پس از عمل جراحی خواهد بود و سپس به تدریج از بین می رود. خوابیدن و استراحت به مدت 10 تا 14 روز اول و به گونه ای که سر را به بالش ها تکیه دهید، می تواند به کاهش تورم کمک کند.

جای زخم

برای چند هفته اول، زخم ها معمولا صورتی رنگ و بزرگ به نظر می رسند که در نهایت سفید شده و محو می شوند. از قرار دادن ناحیه درمان شده در معرض نور خورشید اجتناب کنید چون می تواند باعث تیرگی دائمی آن ناحیه شود.

سونا و گرما

باید به مدت 4 تا 6 هفته از انجام هر کاری که باعث گر گرفتگی صورت می شود، اجتناب کنید مانند سونا، اتاق بخار و ماسک های صورت بخار.

بانداژ فشرده

جراح ممکن است به شما توصیه کند که برای هفته های اول بعد از عمل جراحی، از یک بانداژ فشرده در اطراف صورت خود استفاده کنید. مدت زمان استفاده از این بانداژ، بستگی به توصیه های خاص جراح دارد.

نتایج نهایی

مسلما بعد از جراحی تفاوت قابل توجهی در صورت شما به وجود خواهد آمد، اما مهم این است که به خاطرداشته باشید که ممکن است نتوانید نتایج نهایی زیبایی را بین 6 تا 9 ماه پس از جراحی، حس کنید. به این دلیل که هنوز صورت شما ورم دارد و جای زخم ها نیز ممکن است دیر از بین بروند و به همین دلیل مدتی طول می کشد تا این ناحیه به طور کامل التیام پیدا کند. بلافاصله پس از جراحی، پوست صورت شما ممکن است خیلی سفت و محکم به نظر برسد که به تدریج در عرض مدت 6 هفته این سفتی بر طرف می شود. در صورت عمل کردن به توصیه های جراح خود، پس از چند هفته به تدریج حس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و می توانید جوانی و سر زندگی را احساس کنید.

سوالات متداول در رابطه با لیفت صورت

آیا برای جراحی لیفت صورت باید به پزشک عمومی مراجعه کنم؟

به طور کلی، برای داشتن مشاوره های اولیه با یک جراح زیبایی، نیازی نیست که به پزشک عمومی مراجعه کنید. با این حال، اگر تصمیم بگیرید که عمل جراحی را انجام دهید، جراح به اطلاعات دقیق تری در مورد سابقه پزشکی شما نیاز دارد. در این مورد، ممکن است با اجازه شما برای گرفتن اطلاعاتی درباره سابقه پزشکی، با پزشک عمومی شما تماس بگیرند.

چه زمانی می توانم بعد از جراحی لیفت صورت، دوش بگیرم و موهایم را بشویم؟

جراح، توصیه های خاصی را در مورد نحوه شستشو و حمام بعد از عمل جراحی به شما خواهد داد. به طور کلی، بعد از گذشت 48 ساعت از عمل جراحی، می توانید دوش گرفته و موهای خود را بشوئید از شامپوی ملایم استفاده کنید و مراقب نواحی اطراف محل درمان باشید. همچنین می توانید موهای خود را با، باد خنک خشک کنید. هنگام مسواک زدن یا شانه زدن موهای خود، با ملایمت رفتار کنید تا شانه به بخیه ها گیر نکنند. شما باید توصیه های جراح خود را دنبال کنید.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

آیا بعد از جراحی لیفت صورت می توانم آرایش کنم ؟

تا زمانی که جراح به شما اجازه انجام این کار را نداده نباید از لوازم آرایشی استفاده کنید. معمولا ۲ هفته بعد از عمل جراحی، می توانید آرایش کنید. در صورت پوشاندن کبودی های ناشی از عمل لیفت صورت، می توانید از محصولات آرایشی استتار کننده نیز استفاده کنید.

بعد از لیفت صورت، چه وقت با خیال راحت می توانم در رویدادهای مهم شرکت کنم؟

طبیعی است که به دلیل تورم، قرمزی و کبودی در اطراف ناحیه تحت درمان بعد از عمل لیفت صورت، کمی احساس خجالت داشته باشید. با این حال، بیشترین میزان کبودی و تورم باید حدود 4 هفته پس از عمل، از بین برود. در این زمان، اغلب افراد آنقدر احساس راحتی می کنند که می توانند با دوستان و همکاران خود ملاقات داشته باشند با این حال بهبودی کامل چندین ماه به طول می کشد. بنابراین، توصیه می کنیم که برنامه ریزی داشته باشید. اگر یک رویداد مهم و بزرگی مانند عروسی یا تولد دارید، 2 تا 3 ماه قبل از آن برای عمل جراحی خود را برنامه ریزی کنید.

لیفت صورت چه مدت دوام خواهد داشت؟

لیفت صورت یک راه حل دائمی نیست. هیچ روش زیبایی نمی تواند زمان و پیری را متوقف کند. عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کشیدن سیگار می تواند باعث تسریع روند طبیعی پیری و معکوس کردن اثرات لیفت صورت شود. با این حال، نتایج به دست آمده از جراحی لیفت صورت طولانی مدت بوده است که به نوع روش بکاررفته، تکنیک مورد استفاده و کیفیت بافت صورت شما بستگی دارد.

اثرات یک جراحی لیفت کامل صورت می تواند بیشتر از یک دهه باقی بماند. به این معنی که اغلب بیماران در زندگی خود تنها یک بار جراحی لیفت صورت را انجام می دهند. برخی اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید با رعایت آنها، اثرات عوامل محیطی را محدود کنید. این موارد شامل استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه هنگام بیرون رفتن از منزل و استفاده منظم از مرطوب کننده به منظور سالم ماندن و هیدراته نگه داشتن پوست می باشد.

لیفت صورت چیست؟ انواع، نتایج، هزینه و مراقبت های پس از آن

تاثیر عواملی مانند سیگار، مواد مخدر و الکل بر لیفت صورت چیست ؟

سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل می توانند خطر ابتلا به بعضی از عوارض ناشی از جراحی را افزایش دهند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم که قبل از انجام عمل جراحی، مصرف الکل را کاهش داده و سیگار کشیدن را متوقف کنید. شش هفته، کمترین زمان برای ترک سیگار قبل از عمل جراحی است.