خسارت 680 میلیارد ریالی نیشکر هفت تپه ناشی از بارندگی جبران نشد


خسارت 680 میلیارد ریالی نیشکر هفت تپه ناشی از بارندگی جبران نشد

دزفول - ایرنا - رییس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه میزان خسارت وارده به مزارع نیشکر و دیگر زیر ساخت‌های این شرکت ناشی از سیلاب و بارندگی پاییز و زمستان پارسال و اوایل امسال را 680 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این خسارت تاکنون جبران نشده است.

احسان الله اسدبیگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بر اثر بارندگی پاییز و زمستان پارسال و اوایل امسال یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع نیشکر هفت تپه از بین رفت و محصولی از آنها برداشت نشد افزود: میزان خسارت وارده به مزارع نیشکر و دیگر مزارع شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از سوی کارشناسان اعزامی از سوی استانداری خوزستان ، جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت ، معدن و تجارت این استان ارزیابی و مورد تائید قرار گرفت اما تاکنون اقدامی برای جبران حتی بخشی از خسارت وارده به این شرکت صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: تداوم بارندگی‌های سیل آسا از پاییز پارسال( ۱۳۹۷ ) تا اواخر اردیبهشت ماه امسال که زمان برداشت نیشکر از مزارع و تولید شکر در استان خوزستان می باشد موجب شد تا روند برداشت نیشکر از مزارع در این شرکت بارها متوقف شود و به دنبال آن تولید شکر نیز در کارخانه با کندی و اخلال مواجه شود به طوریکه برداشت نیشکر از مزارع و تولید شکر در این کارخانه که طبق معمول هر سال می‌بایست تا اواخر سال ( اسفند ماه ) به پایان می‌رسید ، امسال تا مردادماه نیز ادامه داشت که این تاخیر موجب کاهش شدید درصد قند نیشکر برداشت شده گردیده و در نهایت کاهش تولید شکر را به دنبال داشت.

رییس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه میزان شکر تولیدی در این کارخانه را امسال کمی بیش از ۳۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: بهترین زمان برداشت محصول نیشکر از مزارع و تولید شکر در استان خوزستان از مهرماه تا اواخر سال می باشد که پارسال در این مدت شاهد بارندگی‌های سیل آسا بودیم و امکان برداشت محصول نیشکر از مزارع نبود.

وی همچنین در خصوص پیش بینی تولید شکر در کارخانه نیشکر هفت تپه در تولید امسال بیان داشت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی و آغاز برداشت محصول نیشکر از مهرماه طبق برنامه پیش بینی می‌شود تولید شکر امسال در این کارخانه به رقم ۶۰ هزار تن برسد ضمن اینکه برای چشم انداز پنجساله این شرکت تولید ۱۰۰ هزار تن شکر سفید در هفت تپه برنامه ریزی شده است.

خودکفایی هفت تپه در تعمیر سالانه (اورهال )کارخانه

رییس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ادامه به هزینه بالای تعمیر سالانه خط تولید شکر در این کارخانه اشاره کرد و گفت: در حالیکه طرف خارجی که یک شرکت هندی است برای اورهال این کارخانه ۲۵میلیون دلار مطالبه کرده بود با اتکا به دانش مهندسان ایرانی و همت کارکنان این شرکت ، عملیات اورهال قسمت‌های مختلف کارخانه با هزینه بسیار ناچیز و بدون صرف هزینه ارزی توسط ۳۰ نفر از متخصصان این شرکت آغاز شده و طبق برنامه در حال انجام است.

احداث کارخانه تولید الکل

کارخانه تولید الکل با ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه آماده برداری است.

اسدبیگی در خصوص کارخانه تولید الکل در این شرکت نیز گفت: خط تولید این کارخانه در هفت تپه نصب شده و تنها منتظر صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو هستیم . با صدور مجوز سازمان غذا و دارو خط تولید الکل با ظرفیت ۱۰ هزار لیتر در روز وارد چرخه شده و ۵۰ نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار می‌شوند.

وی گفت: کارخانه الکل بر پایه تولید الکل از باگاس نیشکر طراحی شده و از آنجا که نیاز به آنزیم‌های خاصی که در انحصار آمریکاست داشت لذا از مهندسان شیمی کشور در خواست تولید این آنزیم ها شد که موفق به تولید آنها شدند و کشور در تولید این آنزیم‌ها به خودکفایی رسید.

رییس هییت مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت: در صورت صدور مجوز تولید الکل از سوی سازمان غذا و دارو ، کارخانه تولید الکل هفت تپه برای راه اندازی در هفته دولت آماده است. ضمن اینکه در گام دوم نیز افزایش تولید الکل این کارخانه از ۱۰ هزار لیتر در روز به ۳۰ هزار لیتر نیز پیش بینی شده است.

وی در ادامه به راه اندازی خط بسته بندی شکر در کارخانه نیشکر هفت تپه اشاره کرد و گفت: علاوه بر راه اندازی خط بسته بندی شکر ، کارخانه تولید ام دی اف با تولید روزانه ۳۰۰ مترمکعب با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی آخرین مراحل راه اندازی را طی می کند . همچنین کارخانه تولید رب گوجه فرنگی هفت تپه با ظرفیت تولید یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ تن در روز با صرف ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی تا اواخر امسال برای راه اندازی آماده می‌شود.

به روز رسانی پرداخت حقوق در هفت تپه

رییس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در رابطه با پرداخت حقوق کارکنان این شرکت بزرگ تولید شکر نیز گفت: این کارخانه پنج سال پیش در وضعیتی به بخش خصوصی واگذار شد که بیش از پنجهزار میلیارد ریال ضرر انباشته شده داشت و سالی ۷۵۰ میلیارد ریال ضرردهی داشت ضمن اینکه هفت ماه حقوق عقب افتاده داشت اما با تلاش صورت گرفته از سوی هیات مدیره جدید و تعامل و همکاری کارکنان این شرکت ، اکنون حقوق پنجهزار نفر کارکنان آن به روز شده و دهم هر ماه ۱۸۰ میلیارد ریال حقوق آنها پرداخت می‌شود.

وی در خاتمه تنها راهکار ادامه فعالیت شرکت‌های بزرگ تولیدی چون کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با پنجهزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از ۱۵ هزار نفر نیروی کار غیر مستقیم را تعامل ، همفکری و همراهی مجموعه کارکنان و کارگران در بخش های مختلف دانست و گفت: با ظرفیت های موجود در کشور عبور از تحریم‌های سخت دشمنان ، شدنی و ممکن است اما در صورتیکه مجموعه کارکنان و کارگران بخش‌های مختلف با مدیریت مربوطه تعامل و همراهی نداشته باشند نمی‌توان چرخ تولید را به حرکت در آورد.

اسدبیگی تعامل و همراهی مجموعه کارکنان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را مثبت ، مفید و اثرگذار ارزیابی کرد و گفت: با تلاش و دلسوزی کارکنان این شرکت ، علاوه بر نگهداری مزارع نیشکر در مراحل مختلف کاشت ، داشت و برداشت ، قسمت‌های مختلف کارخانه از جمله آسیاب‌ها که به دلیل عمر بالای ۶۰ سال بعضا فرسوده شده و مرتب نیاز به تعمیر و نگهداری دارند به بهترین شکل ممکن و بدون اتکا به دانش خارجی تعمیر می‌شوند که جای تقدیر دارد.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با وسعت ۲۴ هزار هکتار و سطح زیر کشت سالانه بیش از ۱۲ هزار هکتار نیشکر و دیگر محصولات کشاورزی و چندین کارخانه یکی از بزرگترین مجتمع های تولیدی استان خوزستان و کشور است که نقش مهمی در تولید، اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد.

۷۲۸۰/۶۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان