اردوغان: حمایت از قبرس شمالی را دفاع از امنیت ملی خود می‌دانیم


اردوغان: حمایت از قبرس شمالی را دفاع از امنیت ملی خود می‌دانیم

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه امنیت ملی این کشور به امنیت قبرس شمالی گره خورده است، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه آنکارا را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه (دیروز) طی یک کنفرانس خبری با «آرسین تاتار» رئیس‌جمهور منطقه خودمختار «قبرس شمالی» در آنکارا، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه آنکارا را محکوم کرد.

به نوشته روسیا الیوم، او گفت که ترکیه به دفاع از منافع ترک‌های قبرس در این کشور ادامه می‌دهد و آن را دفاع از خود می‌داند و اتحادیه اروپا نباید در کنار بخش یونانی‌نشین قبرس که به گفته وی تعهدات خود را زیر پا گذاشته، بایستد.

اردوغان همچنین گفت که مواضع اتحادیه اروپا و غرب موجب شده است تا بخش یونانی‌نشین قبرس به تعهدات خود از زمان «کوفی عنان» دبیرکل اسبق سازمان ملل و همینطور به همه‌پرسی بخش قبرس شمالی بی اعتنا باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تأکید کرد که آنکارا به ادامه اکتشاف و استخراج نفت و گاز در مدیترانه (در نزدیکی قبرس شمالی) با استفاده از چهار کشتی حفاری و در کنار نیروهای نظامی خود ادامه می‌دهد.

او موضوع قبرس شمالی را یک مسأله ملی دانست و گفت که ترکیه تا زمانی که حقوق این منطقه به مردمان آن داده شود، در کنار آنها خواهد ایستاد.

اردوغان در خصوص تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه آنکارا نیز مدعی شد که این تحریم‌ها ضرری به ترکیه وارد نمی‌کند بلکه این کشورهای اروپایی هستند که متضرر می‌شوند.

اردوغان: حمایت از قبرس شمالی را دفاع از امنیت ملی خود می‌دانیم
نقشه ترکیه و قبرس

ترکیه از چهارم ماه می گذشته عملیات کشف و استخراج نفت و گاز از منطقه نزدیک به قبرس شمالی را با استفاده از کشتی‌های حفاری خود آغاز کرده است. منطقه‌ای که اتحادیه اروپا مدعی است به قبرس یونانی‌نشین تحت نام واحد «قبرس» تعلق دارد.

کشور قبرس که در شرق مدیترانه واقع شده از سال ۱۹۷۴ و به دنبال درگیری نظامی، به دو بخش شمالی (ترک‌نشین) و جنوبی (یونانی نشین) تقسیم شد. سازمان ملل فقط بخش یونانی نشین را به عنوان کشور قبرس به رسمیت می‌شناسد.

اردوغان: حمایت از قبرس شمالی را دفاع از امنیت ملی خود می‌دانیم
کشتی حفاری ترکیه آماده برای اعزام به سواحل قبرس

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج