انقلاب اسلامی امید به زندگی در جامعه را ربع قرن افزایش داد


انقلاب اسلامی امید به زندگی در جامعه را ربع قرن افزایش داد

اصفهان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه پیش از انقلاب امید به زندگی 54 سال بود، افزود: بعد از انقلاب این شاخص به بیش از 78 سال رسید یعنی قریب 25 سال امید به زندگی افزایش یافته است.

کمال حیدری در سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه اصفهان به مناسبت روز پزشک افزود : به برکت نظام جمهوری اسلامی توفیقات پزشکی بسیاری در حوزه بهداشتی و پزشکی محقق شده است.
وی توزیع عادلانه سرانه بهداشتی و درمانی در استان را از برنامه های این دانشگاه برشمرد و اظهارداشت : در همین راستا تلاش شده متخصصان چهار عمل اصلی زنان و زایمان، رادیولوژی، آزمایشگاهی و مراقبت های ویژه و کودکان در اقصی نقاط استان حضور داشته باشند.
حیدری تصریح کرد: در بخش دولتی ۶۵۰ متخصص در کلان شهر اصفهان و ۶۵۰ متخصص در سایر شهرهای استان در تخصص های مختلف پزشکی حضور دارند.
وی با بیان این که از منظر ابوعلی سینا شش اصل ورزش، تغذیه، هوا، دفع مواد زائد، بهداشت خواب، امراض نفسانی مانند استرس و خشم در سلامت انسان موثر است، گفت: متاسفانه این مسائل که به پیشگیری بیماری ها در جامعه کمک می کند، در جامعه ما کمتر رعایت می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد : ۹۰ درصد جامعه تحرک لازم ندارد، ۲۵ درصد جامعه دچار استرس و عدم مدیریت خشم هستند، بهداشت خواب جامعه به واسطه برنامه های رسانه ها مختل شده است.
وی با بیان این که هر یک کیلوگرم اضافه وزن ۱۰ درصد شانس دیابت و برخی بیماری های دیگر را افزایش می دهد، افزود: متاسفانه ۶۵ درصد افراد جامعه دچار چاقی و اضافه وزن هستند، ۱۱.۶ درصد دیابتی و ۴۰ درصد دارای فشار خون در مراتب مختلف هستند.
حیدری با اشاره به نقش برنامه های بهداشتی و تقدم پیشگیری در امور سلامت، ادامه داد : احادیث و روایات بسیاری در شش اصلی که ابوعلی سینا به عنوان اصول اصلی سلامت ذکر می کند وجود دارد که رعایت آنها به پیشگیری و افزایش سلامت و بهداشت جامعه کمک می کند.
وی اضافه کرد: در حوزه بهداشت خواب؛ اگر برنامه خواب درست باشد بسیاری از اموری سوئی که انسان در معرض آنها قرار دارد، تغییر پیدا می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که نقش اصلی در پیشگیری متوجه آحاد جامعه است، گفت: متاسفانه پیشگیری خوبی نمی کنیم و بعد از تحقق بیماری بار مسئولیت آن به دوش پزشک انداخته می شود.
وی با بیان این که قاطبه جامعه پزشکی از سلامت نفس برخوردارند، گفت: متاسفانه دست هایی تلاش می کند، موارد معدودی از افراد زیرمیزی بگیر که در هر صنفی وجود دارد را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهد.
به تاکید وی دشمن تلاش می کند، سرمایه های اجتماعی جامعه ما را از بین برد و پزشکان به عنوان امین مردم یکی از سرمایه های بزرگ اجتماعی هستند که دشمن از طریق رسانه ها به دنبال ضربه زدن به این سرمایه اجتماعی است.
روز اول شهریورماه که همزمان با زاد روز تولد ابوعلی سینا، روز پزشک نامگذاری شد.
«ابوعلی حسین بن عبداللّه بن حسین بن علی بن سینا» معروف به شیخ الرئیس، از حکمای بزرگ و علمای نامدار جهان و پزشکان اسلام است. ابوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین پزشکان، فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.
شیخ ۴۵۰ کتاب به زبان‌‏های فارسی و عربی در زمینه‌های گوناگون نوشته ‌است و تالیفات فراوان دارد که اشارات، شفا، حکمت عرشیه، قضا و قَدَر و لغهالعَرَب و… از آن جمله‌‏اند. از معروف‌ترین کتاب‌هایش کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب قانون یکی از کتاب‌های معروف ابن سینا در زمینه علم پزشکی است.
وی در سوم ماه صفر سال ۳۷۰ قمری در بلخ به دنیا آمد. از کودکی به یادگیری علوم زمان پرداخت و به طبیعت، گیاهان و حیوانات علاقه خاصی داشت و اوقات فراغت خود را در دشت و صحرا به جستجو و کسب تجربه می‌پرداخت.
بدین صورت از دوران کودکی به خواص گیاهان دارویی و طبابت علاقه‌مند شد.
هرگاه با مساله سختی مواجه می‌شد با وضو به مسجد شهر می‏‌رفت و حل آن مساله دو رکعت نماز می خواند و از خداوند کمک می‌‏خواست. ابوعلی سینا به سبب معالجه بیماری «امیر نوح بن منصور سامانی»، مقرب پادشاه شد.
شیخ از این فرصت استفاده کرد و به کتابخانه دربار راه یافت. در مدت عمر ابوعلی سینا، وقایع متعددی بر او گذشت که از وزارت تا زندان را در برداشت. سرانجام این دانشمند شهیر و فیلسوف کبیر در ۵۸ سالگی در همدان درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

۶۰۲۶//۷۱۳۴/


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06