لزوم یافتن درمان درد‌های امروز جامعه از نهج البلاغه


لزوم یافتن درمان درد‌های امروز جامعه از نهج البلاغه

مدیرعامل موسسه امیر المونین (ع) کاشان: ابتدا باید درد‌های امروز جامعه را شناخت و بعد دوای درد‌ها را از نهج البلاغه بیابیم

لزوم یافتن درمان درد‌های امروز جامعه از نهج البلاغهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام حسن زاده امروز در گفتگوی اخبار قرآنی با موضوع «کاربردی کردن کلام گوهر بار امیر المومنین علی (ع) و نهج البلاغه» گفت: ابتدا باید درد‌های امروز جامعه را شناخت و بعد دوای درد‌ها را از نهج البلاغه بیابیم؛ در واقع این به معنای کاربردی کردن نهج البلاغه در زندگی روزمره است.

مدیرعامل موسسه امیر المونین (ع) کاشان، یکی از درد‌های امروز جامعه را، تجمل گرایی ذکر کرد و افزود: در یکی از حکمت‌های نهج البلاغه به این امر اشاره شده است، «بعد از فتوحات اسلام، غنائم زیادی نصیب مسلمانان شد و کار به جایی رسید که تجمل گرایی رواج یافت و گروهی از مسلمانان مسابقه ثروت گذاشتند و بوی تعفن تجملات همه جا را گرفت»، امیر المومنین در این حکمت با اشاره به لباس وصله داری که می‌پوشد می‌فرمایند؛ «این لباس سه خاصیت دارد قلب من در برابر این لباس خاشع و تکبر از من دور می‌شود و نفس من خاضع و خاشع می‌شود و مومنان به من اقتدا می‌کنند».

وی درباره پرهیز از تجمل گرایی حضرت علی (ع) و کاربردی کردن نهج البلاغه گفت: یعنی آیا برخی مسئولان حاضرند تجمل گرایی را کنار بگذارند و از خانه، منزل و ماشین چند میلیاردی شان بگذرند و به زندگی ساده بسنده کنند؟

مدیرعامل موسسه امیر المونین (ع) افزود: کاربردی کردن نهج البلاغه یعنی ملوکان جامعه بنا به فرمایشات حضرت علی (ع) عمل و همانند ایشان زندگی کنند، کارگزار و مسئول حکومتی وقتی خود عمل نکند چطور حرفشان بر دیگران اثر خواهد گذاشت؛ نخستین گام این است که خود مسئولان به آموزه‌های نهج البلاغه عمل کنند.

حجت اسلام حسن زاده گفت: متاسفانه برخی از مدعیان، فقط علم به نهج البلاغه را می‌دانند؛ مانند پزشکی که بهترین مقاله را درباره استعمال دخانیات نوشته است، اما خود از آن استفاده می‌کند؛ پس دیگر کلامش اثر ندارد.

وی افزود: مسئولان حکومتی، مدیران، معلمان، پدران و مادران دقت کنند ما که قوانین تربیتی، آموزش و پرورش را وضع می‌کنیم، مسئولیم؛ ۱۴۰۰ سال قبل، حضرت علی (ع) فرمودند، «بستر تربیت و علم آموزی را با قرآن آغاز کنید تا از افکار پراکنده و آسیب‌ها در امان باشید و بعد به تاویل، تفسیر و فهم قرآن مبادرت ورزید و در مراحل بعد شریعت، احکام قرآن و عمل به حلال و حرام را به کار بندید».

حجت الاسلام حسن زاده با تاکید بر اینکه قرآن آموزی منافاتی با علم آموزی ندارد، گفت: در آن زمان، زبان‌های دیگر هم بود، اما آیا بالاتر از زبان و کتاب قرآن زبان دیگری وجود دارد که به یادگیری آن اقدام کنیم؟

این کارشناس نهج البلاغه افزود: جاذبه‌های کلام امیرالمومنین (ع)، چند بُعدی بودن کلام و جامع فنون، کهنه و فرسوده نشدن و همچنین تاثیر گذار بودن این کلام، ​چه در آن زمان و چه امروز، از امتیازات نهج البلاغه است.

مدیرعامل موسسه امیرالمونین (ع) کاشان گفت: کاشان شهر اولین‌های نهج البلاغه، در قرن‌های پیشین بوده است و این شهر امروز بیش از ۵۰ حافظ نهج البلاغه را برای نخستین بار در جهان تشیع تربیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه شایسته است شهر کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه نام گذاری شود، افزود: موسسه امیر المومنین به عنوان موسسه برتر در قرآن و عترت، معرفی شده است و نخستین مدرسه بین المللی شبانه روزی ذیل موسسه امیر المومنین، عهده دار پذیرای آموزش علاقه مندان به یادگیری و حفظ نهج البلاغه از کشور‌های مختلف است.

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به اینکه موسسه امیر المومنین (ع) کاشان، موفق به کسب موسسه برتر کشور در ۵ سال اخیر شده است، گفت: سایت شهر نهج البلاغه مربوط به موسسه امیرالمونین به نشانی shahrenahjolbalaghe.com است و علاه قمندان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی موسسه ۱۰۰۰۲۴۸۰۰ و ارسال عدد ۴ به این سامانه سوال‌های خود را در زمینه نهج البلاغه مطرح کنند.

مدیرعامل موسسه امیر المومنین (ع) افزود: این موسسه به عنوان یکی از پرچمداران در زمینه نهج البلاغه، دغدغه‌مند ترویج آموزه‌های نهج البلاغه است، بیاییم برای زدودن غربت از کتاب نهج البلاغه، خیرات و موقوفات خود را در عرصه نهج البلاغه به کار بندیم و اجازه دهیم که این کتاب ارزشمند به عنوان برادر قرآن در مدارس، آموزش داده، توسعه پیدا کند و نهادنیه شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه حفظ نهج البلاغه برای هر حافظ در طول سال، ۲۵ میلیون تومان است، خواست در این زمینه از حافظان نهج البلاغه حمایت شود.

حجت الاسلام حسن زاده در پایان با بیان اینکه متولی مشخصی برای پشتیبانی از نهج البلاغه وجود ندارد، پیشنهاد داد: معاونتی با عنوان «معاونت نهج البلاغه» ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس