تلاش وابستگان امارات برای سیطره بر استان دیگری در جنوب یمن


تلاش وابستگان امارات برای سیطره بر استان دیگری در جنوب یمن

تهران – ایرنا – عناصر جدایی طلب «شوای انتقالی یمن جنوبی» که مورد حمایت امارات هستند با محاصره عتق مرکز استان شبوه در جنوب یمن، آماده سیطره بر این استان و طرد عناصر دولت مستعفی منصور هادی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری عربی ۲۱، دولت مستعفی و فراری منصورهادی که مورد حمایت عربستان سعودی است، امارات را به ایجاد آشوب و هرچ و مرج در استان شبوه در جنوب یمن متهم کرده است.
به نظر می رسد جدایی طلبان مورد حمایت امارات قصد دارند با سیطره بر مرکز استان شبوه در همسایگی استان "ابین" کمربند سیطره خود بر جنوب را کامل کرده و دولت مستعفی منصور هادی را به طور کامل از یمن طرد کنند.
پیشتر رسانه های خبری اطلاع داده بودند که یک هیئت از جدایی طلبان شورای انتقالی یمن جنوبی برای مذاکره با دولت فراری منصور هادی وارد ریاض شده است اما امروز این هیئت بدون دیدار با نمایندگان منصورهادی ریاض را ترک کرد.
استان شبوه از عصر روز پنجشنبه شاهد درگیری های شدید میان جدایی طلبان شورای انتقالی یمن جنوبی و عناصر دولت فراری منصورهادی بوده است.
«راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی منصورهادی به خبرگزاری رسمی یمن (سبا) گفت: امارات به طور مستقیم مسئول آشوب و هرج و مرج ایجاد شده در استان شبوه است و اجازه نمی دهد تلاش ها برای پایان بحران در جنوب یمن به نتیجه برسد.
وی افزود: وضعیت در این استان به شدت خطرناک است و اجازه نمی دهند اوضاع در شبوه آرام شود.
یک مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود به تارنمای خبری عربی ۲۱ گفت: جدایی طلبان مورد حمایت امارات در دروازه های ورودی "عتق" مرکز استان شبوه تجمع کرده اند و قصد دارند آن را از کنترل عناصر منصور هادی دربیاورند.
جدایی طلبان شورای انتقالی یمن جنوبی پس از تصرف دو استان عدن و ابین در جنوب یمن و سرنگون کردن وابستگان عربستان در این استان ها به دنبال سیطره بر استان شبوه در جنوب شرق این کشور هستند.
شورای انتقالی یمن جنوبی در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است، این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت 'عدن' طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد .
از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی یمن جنوبی (وابسته به امارات) شد و به دنبال اعلام خروج نیروهای اماراتی از یمن و از هم پاشیدن ائتاف سعودی – اماراتی، جدایی طلبان به طور رسمی به مواضع وابستگان سعودی در جنوب یمن حمله کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403