سه فروند بالگرد ارتش عازم جنگل‌های ارسباران شد


سه فروند بالگرد ارتش عازم جنگل‌های ارسباران شد

تبریز - ایرنا - فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش اعلام کرد: سه فروند بالگرد در اختیار هوا نیروز ارتش در منطقه برای کمک به اطفای کامل آتش‌سوزی جنگل های ارسباران به منطقه اعزام شد.

امیر سرتیپ دوم علی حاجیلو روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: این بالگردها ویژه جابجایی نیروهای تخصصصی در مناطق صعب العبور و مرتفع و نیز انتقال تجهیزات اطفای حریق از قبیل کپسول های آتش نشانی و مخازن آب کوچک مقیاس هستند.

وی یادآوری کرد: بلافاصله پس از وقوع آتش سوزی در ارسباران و نشست ستاد بحران آذربایجان شرقی و درخواست کمک از از ارتش، به تیپ 321 متحرک هجومی مستقر در مرند و جلفا ماموریت ابلاغ شد که با نیروهای آموزش دیده و زبده بلافاصله در منطقه حضور پیدا کنند و برای اطفای حریق وارد عمل شوند.

وی افزود: بر این اساس ارتش از ساعت اولیه آتش سوزی، حضور پررنگی در جنگل های ارسباران داشت و با استفاده از یگان های مستقر در مرند و جلفا 18 تیم تخصصی اطفای حریق، سازماندهی و به منطقه اعزام شدند که ارتباط تاکتیکی و بی سیم نیروها با فرماندهی قرارگاه و فرماندهی مرکزی تیپ 521 مستقر در ارسبارن به فرماندهی امییر حیدرزاده برقرار شد و نیروها به اطفای حریق شروع کردند.

فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال غرب ارتش ادامه داد: خوشبختانه حضور ارتشیان دلاور در منطقه تاثیر بسیار مهمی در تسریع اطفای آتش داشت و با توجه به اینکه بعد از هر بار مهار آتش، مجددا آتش در بعضی قسمت ها شعله ور می شد، تصمیم بر این شد نیروهای ارتش در منطقه بمانند و با استفاده از سه فروند بالگرد هوانیرزز برای امدادرسانی و جابجایی نیروها به نقاط صعب العبور که تردد وسایل ماشینی و نیروهای پیاده دیگر در آنجا مقدور نیست، اقدام کنند.

وی تشریح کرد: ارتش ضمن اینکه مسوولیت و ماموریت دفاع از حدود و ثغور میهن اسلامی را دارد، در راستای تحقق بخشیدن به شعار برخاسته از شعور «ارتش برای ملت»، در تمام مدیریت بحران ها حضور فعال دارد و فرمانده کل ارتش نیز اخیرا در پیامی تاکید کردند که ارتشیان سلحشور در تهدیدات زیست محیطی نیز باید نقش آفرینی کنند و مشارکت در کنترل و مدیریت آتش سوزی جنگل های ارسباران نیز گامی در این راستاست.

وی اضافه کرد: ما همچنان پای کار و آماده هستیم که در هر کجا هر اتفاقی بیافتد در صیانت تمام قد از منافع و منابع کشورمان نقش آفرینی کنیم.

امیر حاجیلو گفت: امکانات هوانیروز ارتش با محور اصلی رزمی و عملیاتی است و در بحث جابجایی امکانات و تجهیزات نیروهای متخصص در مناطق مرتفع و صعب العبور به صورت مشخص ایفای ماموریت می کنند.

وی یادآوری کرد: در تمام یگان های مستقر در شهرستان ها یک گردان غیرسازمانی به نام «بلیات» داریم که با استفاده از امکانات تخصصی در حوادث غیرطبیعی مانند آتش سوزی، سیل و زلزله وارد عمل می شوند و نقش آفرینی می کنند.

جنگل های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی به دلیل آنچه خطای اسنانی اعلام می شود، دچار آتش سوزی شده و به رغم اطفای چندباره آتش و شروع مجدد آن به علت کوهستانی و بادخیز بودن منطقه، تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل خاکسستر شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان