ایران بزرگترین قدرت در منطقه خلیج فارس است


ایران بزرگترین قدرت در منطقه خلیج فارس است

خبرگزاری آریا- نیمی از تنگه هرمز تحت کنترل ماست؛ کسی نمی‌تواند امنیت هرمز را بدون ایران تامین کند.

ایران بزرگترین قدرت در منطقه خلیج فارس است
خبرگزاری آریا- وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نیمی از تنگه هرمز تحت کنترل ماست؛ کسی نمی‌تواند امنیت هرمز را بدون ایران تامین کند.
به گزارش خبرگزاری آریا از اسلو، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز تعجب از تسلیم شدن اروپایی ها در برابر قلدری آمریکا گفت دیگران که می خواهند تسلیم قلدری شوند نباید از ما انتظار داشته باشند که تسلیم قلدری شویم.

آمریکا قانون گریز است
آقای ظریف با حضور در موسسه امور بین الملل نروژ (NUPI) در نشست این موسسه با موضوع «خطر جنگ و آینده خلیج فارس» شرکت کرد.
مجری این نشست پرسید: آمریکا و شرکای این کشور راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران را ادامه می دهند.این کارزار شامل تحریم ها علیه ایران و فشار علیه اقتصاد ایران می شود. شما در چند روز گذشته در سفر به منطقه شمال اروپا قرار دارید. شما انتظار دارید که نتیجه سفر شما به کشورهای شمال اروپا چه باشد؟ این سفر چه کمکی به اهداف بلند مدت شما می کند؟
جواد ظریف در پاسخ گفت از دعوت شما متشکرم وخشنودم که بار دیگر در این مکان هستم. من حدود سه یا چهار سال پیش اینجا بودم که شرایط کاملا متفاوتی بود.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا مشغول تحریم ها علیه ایران نیست چون هدف از تحریم ها برای اجرای یک قانون است. کاری که آمریکا دارد آن را انجام می دهد قانون گریزی است چون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد(2231) - که آمریکا از آن حمایت کرده و به آن رای داده بود - از کشورها درخواست می کند که روابط تجاری خود را با ایران عادی کنند. در واقع آمریکا کشورها را به علت عادی کردن روابط تجاری با ایران , مجازات می کند.
پس نمی توان اقدامات آمریکا را تحریم نامید چون قرار است تحریم ها باعث اجرای یک قانون شوند نه اینکه باعث نقض قانون و قانون شکنی شوند. نکته دوم اینکه این اقدامات تحریم های اقتصادی نیستند چون جمعیت غیرنظامی ایران را هدف قرار می دهند. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به صورت علنی گفت که اگر ایران می خواهد مردمش غذا برای خوردن داشته باشند در این صورت باید آن چیزی را که ما می گوییم انجام دهد! نام این کار اخاذی است.
اگر به تعریف تروریسم در گوگل نگاه کنید متوجه می شوید که این اقدام آمریکا تروریسم نام دارد چون تروریسم به معنی بکارگیری خشونت یا ارعاب علیه جمعیت غیرنظامی برای تغییر دادن مسیر سیاسی طرف مقابل است. پس آمریکا دارد فشار وارد می کند و تلاش می کند جمعیت غیرنظامی ایران را مرعوب کند تا آنها - به گفته مایک پمپئو- به طریقی مسالمت آمیز حکومت شان را تغییر دهند! نام این کار خیلی ساده و واضح « تروریسم و اخاذی» است.

ایران بزرگترین قدرت در منطقه خلیج فارس است
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آمریکا همچنین مانع از آن می شود که ایران از آزادی تردد(دریایی) برخوردار باشد. کشتی که مقامات انگلیسی آن را در جبل الطارق توقیف کردند - به علت تحریم های اتحادیه اروپا توقیف نشد - بلکه به علت درخواست آمریکا توقیف شد. این موضوع واضح بود چون جان بولتون (مشاور امنیت ملی آمریکا) در همان روزی که کشتی توقیف شده بود گفت این اقدام بهترین هدیه چهارم ژوئیه (روز استقلال آمریکا) است که انگلیس می توانست به آمریکا تقدیم کند! پس مشخص است که چه کسی درخواست توقیف کرد!
آقای ظریف افزود: از زمان آزادی این نفتکش هم واضح است که چه کسی تلاش می کند بار دیگر آن را توقیف کند؟ تحریم های اتحادیه اروپا شامل کشورهای ثالث نمی شود. نفت ایران هدف تحریم اتحادیه اروپا قرار نگرفته است. مقصد نفت هم سوریه نبود اما حتی اگر مقصدش سوریه هم بود به انگلیس هیچ ربطی نداشت چون ما که عضو اتحادیه اروپا نیستیم! پس آزادی تردد (دریایی) دارد به وسیله آمریکا از بین می رود.
هم اکنون در حالی که این کشتی (آدریان دریا یا همان گریس 1 سابق) دارد در مدیترانه حرکت می کند آمریکا مانع از آن می شود که این کشتی کارش را انجام دهد. براساس حقوق بین الملل, فروش نفت ایران غیر قانونی نیست. ما کاملا حق داریم نفت خود را بفروشیم. اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا (از برجام) تعهد داد که ایران قادر به فروش نفت خود خواهد بود. بنابر این باید گفت که نمی توان قانون بین الملل را به صورت یکجانبه اجرا کرد.
همه باید در اجرای قانون بین الملل نقش داشته باشند چون تنها راهی که شما می توانید احترام به حقوق بین الملل را تضمین کنید از طریق اقدام متقابل است. یعنی از طریق انتظار داشتن از دیگران که آنها هم به حقوق بین الملل احترام بگذارند. اگر کشورها معتقد باشند که دیگران حقوق بین الملل را رعایت نخواهند کرد در این صورت هیچ انگیزه ای برای آنها جهت رعایت حقوق بین الملل وجود نخواهد داشت. این توضیحات درباره مبنای نظری برای رعایت کردن حقوق بین الملل بوده است. افراد وقتی کاری انجام می دهند انتظار دارند که همین کار را هم دیگران در قبال آنها انجام دهند.
ایران بزرگترین قدرت در منطقه خلیج فارس است. ما 1500 مایل خط ساحلی در خلیج فارس داریم و 1500 مایل خط ساحلی در دریای عمان یا خلیج عمان داریم البته عمانی ها دوست دارند که از عنوان دریای عمان استفاده کنند. ما نیمی از تنگه هرمز را نیز کنترل می کنیم. داشتن امنیت درخلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز بدون ایران غیرممکن است.

ما تسلیم قلدری نمی شویم
آقای ظریف در ادامه افزود: شما نمی توانید به قیمت ناامنی ایران, امنیت برای خود درست کنید. این مسئله باید برای همه روشن شود. ورود کشتی های نیروهای دریایی سایر کشورها به خلیج فارس با هدف واضح و مشخص برای مقابله با ایران, باعث تامین امنیت خلیج فارس نخواهد شد. کاملا روشن است. شما می خواهید در خلیج فارس امنیت داشته باشید باید امنیت برای همه وجود داشته باشد. ایران به خلیج فارس وابسته است.
فقط سه کشور هستند که به خلیج فارس و تنگه هرمز برای کل معاش و زندگی خود وابسته هستند. این سه کشور ایران, کویت و قطر هستند. خلیج فارس تنها راه دسترسی ما به خارج است، سایر کشورها مسیرهای جایگزین دیگری دارند که یا شامل خطوط انتقال نفت می شود یا روش های جایگزین دیگر ! تنها راه ما خلیج فارس و تنگه هرمز است. پس ما در حفظ امنیت خلیج فارس منافع زیادی داریم اما خلیج فارس باید برای همه امن باشد.
ما آماده ایم تا با کسانی که علاقه مند به امنیت هستند تعامل کنیم اما نمی پذیریم که آمریکا برای ما قلدری کند. با کمال احترام می گویم که نمی دانم چرا اتحادیه اروپا و سایر اعضای کشورهای اروپایی به آمریکا اجازه می دهند برای آنها قلدری کند؟ من به شما می گویم چرا؟ علت این است که دفتر کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا(OFAC) نهادی است که تحریم ها را علیه شرکت های اروپایی اعمال می کند چون این شرکت ها قانون بین الملل را نقض نمی کنند بلکه آن را رعایت می کنند! شرکت های اروپایی نیز به دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری می روند تا برای رعایت قانون بین الملل مجوز بگیرند! ولی آمریکا به آنها می گوید «خیر» ولی این شرکت ها باز هم مراجعه می کنند! من واقعا از این اقدامات سر در گم شدم.
آمریکایی ها می گویند غذا و دارو از تحریم ها معاف هستند اما با این وجود شرکت های اروپایی به دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری مراجعه می کنند تا برای غذا و دارو مجوز بگیرند. اطلاعات دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد سال گذشته 1500 درخواست ارائه شد. پس برای غذا و دارو مجوز کلی و معافیت وجود دارد اما شرکت های اروپایی می خواهند مطمئن شوند و می روند و درخواست مجوز می دهند! آنها 1500 درخواست دادند که فقط با 500 درخواست موافقت شد! در همین حال فروش ذرت و دانه های سویای آمریکا به ایران در سال گذشته چهار برابر شد. من نام این کار را قلدری می گذارم. ما تسلیم قلدری نمی شویم . دیگران می خواهند تسلیم قلدری شوند در این صورت نباید از ما انتظار داشته باشند که تسلیم قلدری شویم.

خلیج فارس بی علت خلیج فارس نیست
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، آقای ظریف در بخش دیگری از صحبت های خود در این اندیشکده نروژی درباره ساقط شدن پهپاد آمریکایی در خلیج فارس گفت: ما به پهپاد در خلیج مکزیک حمله نکردیم! نام خلیج فارس بی علت خلیج فارس نیست . علت دارد که ما به افراد یادآور می شویم نام خلیج فارس فقط «خلیج» نیست. شاید آنها از کلمه خلیج استفاده می کنند تا نام خلیج فارس فراموش شود. پهپاد با یک موشک ایرانی هدف قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟