استاندار آذربایجان‌شرقی: خاموشی کامل آتش در ارسباران نیازمند هلی‌برد است


استاندار آذربایجان‌شرقی:  خاموشی کامل آتش در ارسباران نیازمند هلی‌برد است

تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اکنون آتش در ارسباران تقریباً مهار شده است، تاکید کرد: اگر لکه گیری و مهار آتش به صورت هوایی انجام نشود، احتمال بازگشت آتش وجود دارد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی روز جمعه در نشست مدیریت بحران آذربایجان شرقی با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور در تبریز افزود: ‌ بر اساس هماهنگی‌های انجام شده گفته می‌شود تا کمتر از یک ساعت دیگر امداد هوایی انجام میشود.

وی گفت: برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور نیاز به امکانات قوی‌تر است؛ البته برای مهار آتش جنگل‌های ارسباران همه به خوبی پای کار هستند.

پورمحمدی تشریح کرد:جنگل‌های کشور سرمایه ملی هستند و جنگل های ارسباران نیز از اهمیت ملی و بین المللی برخوردارند؛ براین اساس در مواقع بحران باید از این سرمایه های ملی حفاظت کافی شود.

وی اظهار کرد: ‌ باید امکانات لازم در اختیار مدیریت کل بحران استان ها قرار داشته باشد تا بشود با مدیریت واحد بحران ها را به خوبی مدیریت کرد.

وی افزود: ارتش، سپاه، بسیج، شورای شهر تبریز ، فرمانداری خداآفرین وسایر نیروها تمام تلاش خود را برای مهار و لکه گیری آتش در جنگل های ارسباران انجام می دهند.

استاندار آذربایجان شرقی در بیان چگونگی وقوع آتش‌سوزی در منطقه گفت: آتش ابتدا در مراتع و پوشش های گیاهی اتفاق افتاد که به علت تابستان گرم این مراتع خشک بودند و عامل اصلی حریق و سرایت ان همین موضوع بوده است که معمولاً در استان‌های دیگر نیز مشاهده می شود.

وی ادامه داد: بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست و ادارات مسوول محلی حدود ۳۰۰ هکتار از مراتع و جنگلهای ارسباران دچار حریق شده است.

وی یادآوری کرد: برای سومین و چهارمین بار حریق در جنگل‌های ارسباران مهار، اما به علت وزش بادهای شدید مجدداً این حریق شعله ور شده است.

پورمحمدی گفت: متاسفانه در ۷۲ ساعت گذشته به رغم نیاز به هلی برد به خاموش کردن آتش از طریق هوا و اعلام نیاز این موضوع تاکنون امداد هوایی صورت نگرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هلال احمر باید مثل همیشه در آتش سوزی ارسباران پیشرو کمک رسانی باشد، ‌گفت: ‌البته این نشست جلسه گله گذاری نیست و پس از اتمام موضوع نشست آسیب شناسی برگزار خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان کلیبر خداآفرین نیز در جمع خبرنگاران گفت: ‌ امکانات استان در حدی نیست که جوابگوی این نوع بحران ها باشد؛ لذا پشتیبانی از مرکز لازم است و در این خصوص حمایت سازمان برنامه و بودجه نیز ضروری به نظر می رسد.

الله قلی زاده اظهار کرد: ارسباران سرمایه ملی و جهانی است و بر این اساس در استان باید امکانات و تجهیزات لازم برای مواقع بحران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: البته مردم مطمئن باشند که با تمام قوا دنبال مهار کامل آتش می باشیم.

جنگل های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی به دلیل آنچه خطای اسنانی اعلام می شود، دچار آتش سوزی شده و به رغم اطفای چندباره آتش و شروع مجدد آن به علت کوهستانی و بادخیز بودن منطقه، تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل خاکسستر شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

3093/518

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس