هماهنگی لازم برای مهار کامل آتش‌سوی در جنگل‌های ارسباران انجام شد


هماهنگی لازم برای مهار کامل آتش‌سوی در  جنگل‌های ارسباران انجام شد

تبریز- ‌ایرنا- ‌ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر لزوم هم‌افزایی برای اطفای حریق در ارسباران گفت: ‌هماهنگی‌های لازم برای مهار کامل آتش جنگل های ارسباران انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار روز جمعه در نشست مدیریت بحران آذربایجان شرقی اظهار کرد: در موضوع جنگل ها و مراتع، مسئولیت بر عهده سازمان جنگلبانی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست می باشد که بر این اساس آنها باید پاسخگو باشند.

وی افزود: نیروی کافی و ردیف بودجه و همه امکانات و فرماندهی واحد در اختیار این سازمان ها قرار دارد و بر این اساس سازمان مدیریت بحران کشور نیز به علت اهمیت موضوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، همکاری با این سازمان ها را از سال های پیش آغاز کرده است.

وی ادامه داد: ۳۰۰ دستگاه ماشین کمک دار در اختیار این سازمان ها قرار گرفته و در دو تا سه سال گذشته پنج هزار دستگاه مهار آتش در اختیار محیط زیست و جنگلبانی قرار گرفته است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: موضوع هلی برد نیز براساس تفاهم نامه ای که میان وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران کشور منعقد شده است، در مواقع بحران باید در تمام استان ها انجام شود.

وی اظهار کرد: ۱۶ پایگاه کشوری یک و یک پایگاه مرکزی مدیریت بحران ایجاد و سال ۱۳۹۵ اقدامات و دستورالعمل های لازم در این خصوص ارائه شده است.

وی بیان کرد: نیاز به هلی برد در مواقع آتش سوزی جنگگلی باید توسط مدیران کل محیط زیست استان ها اعلام شود و بر این اساس باید امکانات بالگرد هوایی در اختیار آن استان قرار گیرد؛ البته اعتباری در این خصوص در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور قرار نگرفته است.

جنگل های ارسباران در شمال شرق و شمال آذربایجان شرقی به دلیل آنچه خطای اسنانی اعلام می شود، دچار آتش سوزی شده و به رغم اطفای چندباره آتش و شروع مجدد آن به علت کوهستانی و بادخیز بودن منطقه، تاکنون بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل خاکسستر شده است.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

٣٠٩٣/۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...