اتلاف سالانه معادل 2میلیون تن گندم در دامداری‌ها


رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور می‌گوید: وزارت صنعت به‌بهانه ارزان نگه‌داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به‌طوری که برآورد می‌شود معادل 2میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای حیوانات می‌شود.

الله‌یار ولی‌زاده رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: افزایش قیمت رسمی سبوس به 1250 تومان باعث افزایش ورود نان به دامداری‌ها و مرغداری‌ها به‌ویژه در جوامع روستایی شده است.

وی افزود: قیمت مصوب هر کیلوگرم سبوس در سال گذشته 520 تومان بود که در اواخر سال به‌یک‌باره به 840 تومان افزایش یافت و اکنون به 1250 تومان درب کارخانه رسیده است و تا این محصول به دست ما برسد 1500 تومان تا 1600 تومان قیمت پیدا می‌کند درحالی که قیمت هر کیلوگرم نان در روستاهای کشور 1200 تومان است.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور ادامه داد: درحالی که قیمت نان ارزان‌تر از سبوس شده که ارزش غذایی آن 5 برابر سبوس است و روستائیان به‌سمت استفاده از خرید نان از نانوایی‌ها برای حیوانات خود رفته‌اند.

وی تصریح کرد: در حالی که محدودیتی برای خرید تعداد نان در کشور وجود ندارد، مشاهده می‌شود هر روستایی روزانه 30 عدد نان خریداری می‌کند و مشخص است این نان برای مصرف خانوار نیست.

ولی‌زاده گفت: روستائیان نان مصرفی مردم را به‌دلیل قیمت پایینی که در مقایسه با سبوس دارد با دیگر ضایعات کشاورزی از جمله کاه مخلوط می‌کنند و در جیره غذایی گوسفند، گوساله، مرغ و غاز قرار می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌بهانه ارزان نگه‌داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده تا افزایش هزینه‌های کارخانه‌های آرد را جبران کند، اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به‌طوری که برآورد می‌شود معادل 2 میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای دام و طیور شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن