برنامه‌ریزی گسترده اروپایی‌ها برای مقابله با ترامپ و غول های دیجیتالی


برنامه‌ریزی گسترده اروپایی‌ها برای مقابله با ترامپ و غول های دیجیتالی

تهران – ایرنا – مقام‌های اتحادیه اروپا در راستای مقابله با سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و غول‌های دیجیتالی آمریکایی و چینی طرحی 173 صفحه‌ای تدوین کرده‌اند.

به گزارش پنجشنبه تارنمای پولیتیکو، مقام‌های کمیسیون اروپا این سند را تدوین کرده‌اند و قرار است با ارائه آن به «اورسولا فون در لاین» رئیس آتی این کمیسیون از وی بخواهند تا یک صندوق سرمایه‌گذاری یکصد میلیارد دلاری تاسیس کند.
هدف از تاسیس این صندوق کمک به شرکت‌های فناوری اروپایی جهت افزایش توان رقابتی آنها در مقابل شرکت‌های دیجیتالی آمریکایی و چینی است.
مقام‌های کمیسیون اروپا در طرح خود با سیاست‌های تجاری ترامپ نیز پرداخته‌اند و خواستار وضع تعرفه‌های یکجانبه علیه کالاهای آمریکایی شده‌اند.
پولیتیکو که نسخه‌ای از این طرح را رویت کرده است، نوشت هنوز مشخص نیست این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت یا نه.
این طرح نشانه نگرانی اروپا از عقب ماندن در برابر چین و آمریکا در آینده اقتصادی دنیاست.
بزرگ‌ترین شرکت های فناوری آمریکا که ارزش بعضی از آنها بالغ بر یک تریلیون دلار است، بیش از یکصد برابر ارزشمندتر از شرکت‌های اروپایی مانند «اسپاتیفای» هستند.
مقام‌های اروپا علاوه بر شرکت‌های آمریکایی گوگل، اپل، آمازون، مایکروسافت و فیسبوک شرکت‌های چینی بایدو، علی‌بابا و تنسنت را تهدیدی علیه شرکت‌های خود می‌دانند. در سند مسئولان کمیسیون اروپا آمده است: اروپا از داشتن چنین شرکت‌هایی بی‌بهره است.
به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا قصد دارد از این پس دخالت مستقیمی در بازار داشته باشد. این اتحادیه امیدوار است موفقیت‌های گذشته را که به ایجاد شرکت‌هایی مانند نوکیا منجر شده بود، تکرار کند.
مقام‌های اتحادیه اروپا طی پنج سال گذشته برنامه‌های مختلفی را برای ایفای نقش در بازار فناوری ارائه کرده‌اند که ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری یکی از آنهاست.
این اتحادیه مقررات مالیاتی و نیز قوانینی برای جریمه کردن شرکت‌های متخلف فناوری وضع کرده است.
یکی از نگرانی‌های اصلی مقام‌های اروپایی یارانه‌هایی است که چین به شرکت‌های بزرگ خود پرداخت می‌کند. اروپایی‌ها قصد دارند تا مانع از حضور شرکت‌های چینی دریافت‌کننده این یارانه‌ها، در مناقصه‌های اروپا شوند.
در سند مقام‌های کمیسیون اروپا آمده است: ظهور و رهبری رقبای خصوصی غیراروپایی و ابزارهای مالی بی‌سابقه‌ای که در اختیار دارند احتمال نابودی جایگاه و پویایی صنعتی اتحادیه اروپا را افزایش داده است.
در حالی که مقام‌های اروپا و آمریکا و سایر کشورها تلاش می‌کنند تا نظارت جهانی بر شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهند سند مقام‌های کمیسیون اروپا به این مساله نیز پرداخته است.
این سند از مقرراتی رونمایی کرده است که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ اجرایی شود و شبکه‌ها و پلتفورم‌های آنلاین را «موظف» به نظارت بر محتوای سایت‌های خود کند.
مقام‌های اروپایی همچنین خواستار وضع قوانین تازه در مورد آگهی‌های سیاسی در فضای مجازی هستند. علاوه بر این، آنها در سند خود از فون در لاین خواسته‌اند تا در یکصد روز اول ریاست خود که از ماه نوامبر آغاز می‌شود، به برنامه بیمه بیکاری توجه ویژه داشته باشد.
هنوز معلوم نیست فون در لاین چه بخشی از برنامه‌های مورد نظر مقام‌های اروپایی را مد نظر قرار خواهد داد اما در صورتی که وی با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری یکصد میلیارد دلاری موافقت کند پارلمان اروپا و دولت‌های اروپایی نیز باید آن را تایید کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام