رویوران: امارات و عربستان بر سر یمن تبانی کردند/ تقسیم یمن خطرناک است


رویوران: امارات و عربستان بر سر یمن تبانی کردند/ تقسیم یمن خطرناک است

یک کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: الان بحث تقسیم یمن به عنوان یک پروژه در دستور کار قرار گرفته و این بسیار خطرناک است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحولات یمن اظهار کرد: نگاهی وجود دارد که بین عربستان و امارات متحده عربی اختلاف پیش آمده و اساسا یک جنگ نیابتی هم بین آنها در عدن اتفاق افتاده است اما من این نگاه را خیلی نمی‌پذیرم. نگاه دیگری وجود دارد که تحولات جنوب یمن بر می‌گردد به یک تبانی بین امارات و عربستان. یعنی چون سلطه کلی بر یمن بعد از پنج سال امکان‌پذیر نیست، یمن را تجزیه کنند.

وی ادامه داد: این‌که یک مرتبه نیروهای جدایی‌طلب بر عدن تسلط پیدا می‌کنند حاکی از آن است که این روند برنامه‌ریزی شده است. سقوط عدن نشان می‌دهد عربستان حالا که نمی‌تواند بر یمن تسلط یابد سعی دارد جدایی‌طلبان را بر جنوب سلطه دهد و عملا انصارالله را در جبهه جنوب درگیر کند تا جبهه و مرز خود را از درگیری نجات دهد از این رو معتقدم الان بحث تقسیم یمن به عنوان یک پروژه در دستور کار قرار گرفته و این بسیار خطرناک است.

رویوران تصریح کرد: اکنون انصارالله پیروزی‌های جدید و سریع را کسب می‌کند اما یک تلاشی برای تقسیم و تجزیه یمن در حال انجام است. اما نکته این است که آیا نیروی جدایی‌طلب می‌تواند بر جنوب مسلط شود؟بعید می‌دانم. چون این نیروی جدایی‌طلب در سال‌های گذشته کارهای زیادی علیه مردم انجام داد و تظاهرات مردمی علیه آنها به شدت جریان داشت و این نشان می‌دهد آنها پایگاه اجتماعی ندارند که بخواهند برنامه جدایی‌ و تقسیم را پیش ببرند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه و منطقه درباره نقش و نفوذ کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی اظهار کرد: نقش قدرت‌های بیرونی زمانی می‌تواند مهم باشد که پایگاه داخلی داشته باشند که من چنین چیزی را بین قدرت‌های بزرگ نمی‌بینم . جامعه یمن متحد است و اکثریت مردم دنبال ادامه وحدت اما در ساختار جدید هستند و این قابل تحقق است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)