استاندار آذربایجان‌شرقی: مدیریت آتش‌سوزی در جنگل های ارسباران اولویت است


استاندار آذربایجان‌شرقی: مدیریت آتش‌سوزی در جنگل های ارسباران اولویت است

تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به رصد مداوم حادثه آتش‌سوزی جنگل های ارسباران اعلام کرد: تلاش برای هماهنگی نهادهای مسوول برای مدیریت و مهار آتش در ارسباران دغدغه و اولویت اصلی ماست.

محمدرضا پورمحمدی پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی از نخستین ساعات وقوع آتش سوزی در جنگل هار ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین با همه امکانات در دسترس برای مدیریت این حادثه ناگوار کوشیده است.

وی با اشاره به اعزام صدها نفر از نیروهای نظامی و کارگران مجتمع معدن مس سونگون به منطقه ارسباران و مشارکت مردم محلی برای مهار و اطفای آتش اظهار کرد: علاوه بر این همه امکانات و تجهیزات اطفای حریق در دسترس برای تسریع خاموشی حریق به منطقه ارسال شده است.

وی یادآوری کرد: آتش سوزی در سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم شهرستان خداآفرین صبح امروز با تلاش نیروهای حاضر در منطقه مهار شد و کار به مرحله لکه گیری رسید، اما وزش بادهای عصرگاهی آتش زیر خاکستر را دوباره شعله ور کرد که خوشبختانه این بار نیز شعله های آتش با ایثار و از خودگذشتگی نیروهای انسانی حاضر در محل حوالی ساعت ۲۲ امشب مهار شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اعزام اکیپ های مختلف آتش نشانی از تبریز به منطقه ارسباران ادامه داد: با وزیر دفاع، فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان سپاه و ارتش نیز مکاتبه شده تا فردا بالگرد آتش نشانی برای خاموشی هر گونه آتش سوزی احتمالی و نیز لکه گیری آتش به منطقه اعزام شود.

وی نقش رسانه ها در اطلاع رسانی درست به افکار عمومی و جلب مشارکت مردمی برای تسریع در اطفای هر گونه آتش سوزی در جنگل ها و منابع طبیعی استان را مهم دانست و اضافه کرد: رسانه ها می توانند با کاستن از استرس افکار عمومی در مدیریت این حادثه غیرمترقبه، نقش ویژه ای ایفا کنند.

پورمحمدی با بیان اینکه شخصا از نخستین ساعات وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران پیگیر مدیریت این حادثه در سطوح استانی و کشوری بوده است، بر لزوم هم افزایی نهادهای مسوول، رسانه ها و افکار عمومی در این گونه موارد تاکید کرد.

وی گفت: بر این اساس رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز برای پیگیری حادثه و کمک به مدیریت آن با استفاده از امکانات محلی و کشوری در تبریز است.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن شب، عملیات لکه گیری مناطق سوخته جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین فردا پیگیری می شود.

در همین حال علی امیری راد، فرماندار خداآفرین نیز امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که آتش در جنگل های ارسباران در محدوده سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم از ۲۸ مرداد شروع شده و به رغم خاموشی چندباره آن تاکنون حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل در آتش سوخته است.

در عین حال رسانه های محلی آذربایجان شرقی از اهمال سازمان های مسوول در مرکز برای اعزام بالگرد ویژه آتش نشانی به منظور کمک به اطفای حریق در جنگل های ارسباران، به رغم پیگیری های خستگی ناپذیری مسوولان محلی انتقاد کردند.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022