زاینده رود تا نیمه دوم شهریورماه جاری خواهد بود


زاینده رود تا نیمه دوم شهریورماه جاری خواهد بود
-معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: با رعایت موضوع حفظ ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان، زاینده رودتا نیمه دوم شهریور با دبی حداقلی جاری خواهد بود.

حسن ساسانی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: صرفه جویی مفهومی است که در استفاده بهینه از آب در بخش شرب، بهداشت و کشاورزی نهفته است، اگر شهروندان، صنایع و کشاورزان ارزش این کالای مهم را به درستی درک کنند و از آن صحیح استفاده کنند صرفه جویی اتفاق می افتد.

وی افزود: برای رسیدن به استفاده بهینه از آب باید به میزان مصرف استاندارد سرانه آب در سطح جهانی نزدیک شود، ما ملزم هستیم تا از منابع آبهای زیرزمینی کمتر استفاده کنیم و در حفظ این منابع برای نسل های آتی کوشا باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر آنکه بارشهای کم سابقه بهار امسال به منزله آب مازاد نیست، تصریح کرد: اگر مصرف استاندارد سرانه آب یک نفر در شبانه روز ۱۲۰ لیتر در شبانه روز باشد و معادل میزان مصرف سرانه آب در شهر اصفهان به ۱۵۰ لیتر در شبانه روز برسد می تواند گویای این باشد که ما هنوز با درست مصرف کردن فاصله داریم.

وی بیان داشت: درست مصرف کردن هم ارتباط تنگاتنگی با درک باارزش بودن کالای آب دارد و زمانی که هر شهروند در هر بخشی اعم از شرب و صنعت و کشاورزی خود را مسئول ارزشمندی این کالا نداند صرفه جویی اتفاق نمی افتد.

ساسانی اعلام کرد: ورودی فعلی به سد زاینده رود ۲۸ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۸۴ مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود ۶۸۵ میلیون متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: با توجه به آنکه در ابتدا در جلسه کمیته ۱۵ نفره که متشکل از نمایندگان این شرکت، اداره کل جهاد کشاورزی و صنوف کشاورزان استان اصفهان است مقرر شد که آب به کشاورزان شرق و غرب هر ۱۵ روز توزیع شود، اما با توجه به گرمای هوا و نیاز و درخواست کشاورزان، با رعایت حفظ ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد برای کشت پاییزه و زاینده رود با دبی حداقلی درنیمه دوم شهریور در زاینده رود جاری خواهد بود.

وی با اشاره به رضایت صنف کشاورزی از همکاری آب منطقه ای و کشت مطلوبی که امسال توسط کشاورزان به ثمر رسیده است، بیان داشت: اگر توزیع آب کشاورزان با دبی حداکثری صورت می گرفت، در پایان شهریور ماه حجم مخزن زاینده رود به کمتر از ۴۵۰ میلیون متر مکعب که مصوبه شورای هماهنگی هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود بود می رسید.

ساسانی گفت: تصمیم گیری برای توزیع آب کشاورزان غرب و شرق در سال آبی جدید که از پاییز آغاز می شود بر مبنای نظر شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل