اتش در جنگل‌های ارسباران مهار شد/ بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای اعزام بالگرد


اتش در جنگل‌های ارسباران  مهار شد/ بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای اعزام بالگرد

تبریز - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: خوشبختانه آتش در جنگل های ارسباران که پس از خاموشی در ساعت 10 صبح امروز، به دلیل وززش باد از ساعت 16 از سر گرفته شده بود، با تلاش نیروهای حاضر در منطقه مهار شد.

محمدباقر هنربر پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی شخصا و دقیقه به دقیقه پیگیر وضعیت آتش سوزی در جنگل های ارسباران است و در سایه همین تلاش ها، آتش برافروخته شده بار دیگر مهار شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون تنها در ۲ نقطه از مناطق آتش گرفته جنگل های ارسباران، دود ناشی از خاموشی آتش مشاهده می شود که امیدواریم با ادامه تلاش ها آن نیز از بین برود.

وی یادآوری کرد: استاندار آذربایجان شرقی با ستاد کل نیروهای مسلح و نیز فرماندهی سپاه پاسداران برای اعزام بالگرد به منطقه برای خاموشی هر گونه آتش سوزی احتمالی دیگر مکاتبه کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه دلیل این آتش سوزی خطای انسانی بوده است، از تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی در این زمینه خبر داد.

هنربر با اشاره به تلاش پیگیر و مدوام مدیریت ارشد استان و نیز مدیریت بحران استانداری برای اعزام بالگرد ویژه آتش نشانی از سوی سازمان مراتع و جنگل ها در ۲ روز گذشته و بی نتیجه بودن این تلاش ها، ابراز امیدواری کرد که فردا بالگرد از تهران به منطقه اعزام شود.

وی ادامه داد: هم اکنون اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز برای اطلاع از جزییات آتش سوزی جنگل های ارسباران و نظارت بر اطفای آن در آذربایجان شرقی است.

در همین حال علی امیری راد، فرماندار خداآفرین نیز امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که آتش در جنگل های ارسباران در محدوده سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم از ۲۸ مرداد شروع شده و به رغم خاموشی چندباره آن تاکنون حدود ۳۰۰ هکتار از جنگل در آتش سوخته است.

در همین حال رسانه های محلی آذربایجان شرقی از اهمال سازمان های مسوول در مرکز برای اعزام بالگرد ویژه آتش نشانی به منظور کمک به اطفای حریق در جنگل های ارسباران انتقاد کردند.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور