بی‌خوابی احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد


بی‌خوابی احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد
مطالعات اخیر محققان موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد بی‌خوابی خطر بروز بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری یونایتدپرس، اختلال کم‌خوابی یا بی‌خوابی (Insomnia) به حالتی گفته می‌شود که فرد به طور مستمر به خواب نمی‌رود و مشکلاتی مانند دیر به خواب رفتن،‌ بیدارشدن مکرر، بیدارشدن در صبح خیلی زود و به طور کلی خوابی که منجر به تجدید قوا نشود را تجربه می‌کند.

بررسی اطلاعات پزشکی و سلامت ۱.۳ میلیون نفر، نشان می‌دهد اختلال کم‌خوابی احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند و سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها به وجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. سکته قسمت‌های مختلف مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس مطالعات ریشه‌یابی علل اختلال خواب در بیمار بسیار مهم است و باید در اسرع وقت درمان شود. بی خوابی بر عملکرد تمام ارگان‌های بدن تاثیرگذار است و منجر به بروز بیماری‌های متابولیک از جمله دیابت می‌شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Circulation منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!