علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان +روش‌های درمان


علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان +روش‌های درمان

یک متخصص تغذیه درباره علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان و روش‌های درمان آن توضیح داد.

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سوء تغذیه کودکان اظهار کرد: این نوع بیماری دراثر نرسیدن مواد غذایی کافی به بدن اتفاق می افتد البته عکس این قضیه هم ممکن است اثرات مخربی به همراه داشته باشد.

علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان +روش‌های درمان

حتما بخوانید: اهمیت تغذیه و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران

وی در ادامه افزود: در تمام کشورها سوء تغذیه با حالت های گوناگونی همچون چاقی، بدخوری یا کم‌خوری دیده می‌شود، افراد باید توجه خاصی به مقدار مواد غذایی دریافتی خود و به خصوص در کودکان داشته باشند.

متخصص تغذیه درباره علائم و نشانه های سوء تغذیه بیان کرد:علائم و نشانه های این نوع بیماری در بزرگسالان و کودکان بسیار متفاوت است، اما علائم شایع آن اعم از خستگی و بیحالی مزمن، وزن کم و لاغری، کوتاه ماندن قد، ضعف در بینایی، اختلال در شنوایی، پریدگی رنگ و خشکی پوست است.

وی در ادامه گفت: اگر سوء تغذیه شدت بگیرد می تواند موجب ریزش و تغییر رنگ موها، کاهش تمرکز و توجه، تحلیل رفتن عضلات و ماهیچه‌ها، شکننده شدن استخوان‌ها، برآمدگی شکم شود.

علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان +روش‌های درمان

حتما بخوانید: ستون های تغذیه خوب را بشناسید!

این متخصص تغذیه گفت: علل دیگری هم وجود دارد که بعد از وارد شدن مواد غذایی در بدن اتفاق خواهد افتاد، به دلیل بیماری های خاصی که ممکن است فرد داشته باشد دچار پرخوری و بدخوری و در نهایت مبتلا به سوءتغذیه می شود، یکی از بیماری هایی که می تواند در ایجاد و روند این نوع عارضه کمک کننده باشد تحریک پذیری روده است، زیرا بدن نمی تواند به اندازه کافی پروتئین دریافت کند، به دلیل مشکلات فیزیولوژیکی مواد مغذی جذب بدن نمی شوند، همچنین به دلیل شرایط روانی فرد دچار پرخوری یا بدخوری خواهد شد.

رحمانی درباره تشخیص سوء تغذیه در کودکان بیان کرد:پزشک تغذیه ابتدا وزن و قد را مورد بررسی قرار می دهد و با نمودار غذایی مطابقت خواهد داد و اگر مشکلی باشد،حتما فرد مبتلا درمان می شود جای هیچ نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید: چگونه التهاب روده را کاهش دهیم؟

علائم سوء تغذیه در کودکان و بزرگسالان +روش‌های درمان

وی با اشاره به درمان سوتغذیه در کودکان گفت: این نوع بیماری قابل درمان است مگر این که به نقطه حاد خود رسیده باشد، به خصوص در کودکان اگر ضعیف و خفیف باشد، با کمی توجه به برنامه غذایی کاملا بیماری رفع خواهد شد، البته اگر زود متوجه این نوع عارضه شوید و به پزشک مربوطه مراجعه کنید، پزشک قد و وزن را مطابق به سن فرد بررسی خواهد کرد، یکسری آزمایشات ورادیولوژی بر روی فرد مبتلا انجام می‌شود.

این متخصص گفت: برای درمان این نوع عارضه معمولا پزشک ، مواد غذایی و ویتامین های مورد نیاز فرد مبتلا را تجویز می کند، البته که نوع مواد غذایی به شدت سوء تغذیه بستگی دارد و این مسئله در تمام افراد متفاوت است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا