جشنواره دمبوره بامیان


امنیت بامیان از یکسو و پارک ملی بندر امیر و برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره دمبوره از سوی دیگر باعث جذب گردشگران و رونق اقتصادی و فرهنگی این ولایت شده است. تنها در تعطیلی یک‌هفته‌ای عید قربان امسال، بیش از دو صد هزار نفر از...

امنیت بامیان از یکسو و پارک ملی بندر امیر و برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره دمبوره از سوی دیگر باعث جذب گردشگران و رونق اقتصادی و فرهنگی این ولایت شده است. تنها در تعطیلی یک‌هفته‌ای عید قربان امسال، بیش از دو صد هزار نفر از بامیان دیدن کرده‌اند.

جشنواره دمبوره بامیان که از سال ۲۰۱۷ آغاز و اکنون (۲۰۱۹) سومین دوره آن در حال برگزاری است با مخالفت علما مواجه شده است، به گفته‌ی طاهر زهیر، مخالفت علما نه تنها باعث تعطیلی این جشنواره‌ نشده است، بلکه خود نوع کمپاین به نفع این جشنواره بوده و اگر علما مخالفت نمی‌کردند، یقینا این جشنواره اینگونه با استقبال گسترده مردم مواجه نمی‌گردید.

دمبوره، جزو هنر قدیمی خراسان‌زمین است، این هنر هم‌اکنون در خراسان ایران و مناطق مرکزی افغانستان رونق دارد، جالب اینجاست که این هنر در ایران، به عنوان یک هنر محلی، از سوی نهادهای حکومتی و فرهنگی حمایت و از رسانه‌های این کشور پخش می‌شود؛ اما علمای ما در برابر آن، چنان واکنش تند نشان می‌دهند که گویا دمبوره پایه‌های اسلام را می‌لرزاند.

به گفته‌ی طاهر زهیر، دین هیچ تقابلی با هنر و دمبوره ندارد، بلکه این علما است که همیشه با هنرمند و دمبوره‌زن جنگ داشته‌اند. والی بامیان گفت که من خودم ده سال درس دینی خوانده‌ام و علمای بامیان را که علیه جشنواره دمبوره اعلامیه صادر کرده‌اند، دعوت به مناظره می‌کنم. زهیر گفته است که علما در برابر این همه انتحار، کشتار، خونریزی و... سکوت اختیار می‌کنند، اما در برابر دمبوره که هنر محروم‌ترین قشر کشور، یعنی هزاره‌ها است، اعلامیه صادر می‌کنند.

نوت: من در این زمینه با والی بامیان کاملا موافقم.

محمد نسیم جعفری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...