درانی: تولید محصولات کشاورزی افغانستان 30 درصد افزایش یافته است


درانی: تولید محصولات کشاورزی افغانستان 30 درصد افزایش یافته است

وزیر کشاورزی افغانستان گفت: به دلیل بارش های سال جاری محصولات کشاورزی در افغانستان رشد 30 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نمایشگاه محصولات کشاورزی و دامداری در هرات به مناسبت جشن انگور و و عسل در هرات با حضور مقام‌های مرکزی و ولایت هرات و حضور گسترده شهروندان هرات برگزارشد.

در این نمایشگاه کشاورزان و شرکت‌های تولیدی محصولات کشاورزی تمامی کالاهای تولیدی خود را به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشتند.

«نصیر احمد درانی» وزیر کشاورزی افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: سال جاری سال پرآبی بود و تمامی زمین‌های کشاورزی به اندازه کافی آبیاری شده و به همین دلیل امسال بهترین و بیشترین محصولات کشاورزی را نسبت به سالهای گذشته تولید کردیم.

وی اضافه کرد: امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد 30 درصدی تولید محصولات کشاورزی در افغانستان هستیم.

درانی: تولید محصولات کشاورزی افغانستان 30 درصد افزایش یافته است

درانی ادامه داد: تنها حکومت مسئول حمایت از روند اقتصادی در افغانستان نیست و باید بخش خصوصی در این کشور تلاش کند مانند دیگر کشورهای خارجی همکار خوبی برای حکومت باشد تا ضمن غلبه بر مشکلات، صادرات محصولات کشاورزی نیز افزایش یابد.

وزیر کشور افغانستان تاکید کرد: در حال حاضر از سوی وزارت کشاورزی برای نگهداری محصولات کشاورزی 12 سردخانه در نظر گرفته شده و کار آن از بخش تدارکاتی تمام و به زودی ساخت این سردخانه‌ها آغاز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اما در تمام ولایت‌های افغانستان این 12 سردخانه کافی نخواهد بود و نیاز است تا 100 سردخانه نیز ایجاد شود که این خود همکاری بخش خصوصی را میطلبد تا با این کار صادرات کالاهای تولیدی کشاورزی افزایش یابد.

درانی یادآور شد: تلاش‌های کشاورزان در افغانستان سبب شد تا زعفران، انگور، عسل و دیگر محصولات کشاورزی در ولایت‌های مختلف بخصوص در هرات رشد خوبی را تجربه کرده و وزارت کشاورزی در حالت بررسی کشت جایگزین مواد مخدر است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل وجود ناامنی در برخی از ولایات افغانستان نتوانستیم تا محصولات کشاورزی را رونق داده و جایگزین مواد مخدر سازیم.

درانی: تولید محصولات کشاورزی افغانستان 30 درصد افزایش یافته است

«عبدالقیوم رحیمی» والی هرات تاکید کرد: با گفتگو با بخش خصوصی در حال حاضر اولین سردخانه معیاری در هرات آغاز به ساخت در فرودگاه هرات کرده است که با اتمام و بهره برداری از این سردخانه زمینه ها برای نگهداری از محصولات کشاورزی و صادرات آن فراهم خواهد شد.

وی بیان داشت: وزار‌ت‌های کشاورزی و دارائی افغانستان وعده داده اند تا از این پس هفته ای 40 متریک تن انگور و عسل را از هرات به کشورهای هند، ترکیه، ایران و دیگر کشورهای عربی صادر کرده و از واردات کالاهای مشابه نیز در گمرکات جلوگیری بعمل آید.

«عبدالصبور رحمانی» رئیس اداره کشاورزی هرات در این رابطه گفت: سال گذشته برداشت انگور در هرات 120 تن بوده و در سال جاری این آمار به 135 هزار تن افزایش داشته و با همکاری وزارت کشاورزی افغانستان برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به 30 شرکت مجوز صادرات داده شده است.

«سعد خطیبی» رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات گفت: میزان صادرات هرات سال گذشته یک هزارتن به هزینه 800 میلیون دلار بوده است اما امسال براساس پیش بینی های انها میزان صادرات به 2 میلیارد دلار خواهد رسید و در سال گذشته روند صادرات نسبت به سالهای گذشته ان به 22 درصد افزایش رسیده بود.

وی افزایش صادرات در هرات را حمایت بخش خصوصی از روند اقتصادی و همکاریهای گسترده با حکومت دانست.

/انتهای پیام/

درانی: تولید محصولات کشاورزی افغانستان 30 درصد افزایش یافته است
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس