زیر برند لوکس هیوندای، جنسیس، با دو سدان خانوادگی به میدان بازگشته است؛ یکی از این دو سدان G80 نام دارد… .
بحث درباره چیست؟!
جنسیس پس از دو سال دوری دوباره به استرالیا بازگشته است… .
نخستین بار در 2015 با نام هیوندای جنسیس فروش آغاز شد، فروش سدان فول سایزی که از ابتدا سودای گردن کشی برای بزرگانی چون مرسدس، آئودی با بامو را در سر داشت… .
حال که جنسیس خود را از هیوندای مستقل کرده است بهعنوان جایگزین خودروی گذشته خود، سدان زیبای G80 را توسعه داده است تا همگان را به سوی جذب کند و قصد دارد تا این روند را با بقیه اعضای خاندان خود اعم از G70 نیز ادامه دهد. مدل G80 یک خودروی کاملاً جدید و انقلابی نیست، بلکه یک بازسازی و تولید دوباره از داشتههای پیشین جنسیس به شمار میرود که پیشترها ارائه شده بودند. انتظار میرود که نسل بعدیاش هم تا پس از 2020 به بازار عرضه نشود.
همهٔ اینها به این معنیاند که G80 در بسیاری از تجهیزات و جزئیات موتوری با نسل گذشتهاش یکسان است: 313 اسب بخار قدرت، 397 نیوتنمتر گشتاور از موتوری V6، یک جعبه دندهٔ 8 سرعته combo که وظیفه مدیریت و کنترل چرخهای عقب را دارد، 9 ایربگ و بسته ایمنی AEB که 5 ستاره ایمنی را از ANCAP در 2014 گرفته است.
چه قیمتی خواهد داشت؟
بیایید به G80 در کنار رقبایی چون A6 یا کلاس E نگاه کنیم؛ قیمت این خودرو نسبتاً خوب به نظر میرسد. (توضیح: قیمتها مربوط به بازار استرالیا است)
محدوده قیمت این خودرو از مدل پایه با 68900 دلار شروع میشود و با گذر از G80 Sport Design به قیمت 72900 دلار و G80 Ultimate به قیمت 88900 دلار به G80 Ultimate Sport Design با برچسب قیمتی 92900 دلاری ختم میشود. در این بررسی ما نسخهٔ آخر را در اختیار داشتیم.
G80 جدید که حالا نسبت به قبل 7400 دلار عزیزتر شده است، فناوریهای جدیدی را نیز ارائه میدهد که شامل نرمافزار سرویس متصل به گوشی هوشمند نیز میشود. خدمات پس از فروش سخاوتمندانهای هم از طرف جنسیس به مشتریان ارائه میشود که شامل گارانتی 5 ساله، سرویسهای مناسب و کمکهای جادهای برای خریداران خصوصی است؛ بااینحال برای کاربران تجاری تنها 130000 کیلومتر گارانتی در نظر گرفته شده است. سرویسهای دورهای نیز هر 12 ماه یا 15 هزار کیلومتر انجام خواهند شد (هر یک که زودتر فرا برسد).
خوب و بد این خودرو؟!
اگر یک سدان جادار، خوشساخت با قیمت خوب میخواهید باید G80 را در لیست انتخابهای خود جای دهید (البته این مورد به کاربرانی در خارج از ایران توصیه میشود)!
این خودرو چهار سرنشین آرام و راحت است؛ فنربندی تنظیم شده موضعی سواری نرمی را در سرعتهای بالا برای سرنشینان فراهم میآورد. جعبه دنده 8 سرعته نیز عملکرد مناسبش را در مواجهه با سطوح مواج و ناصاف با قرار دادن خودرو در موضع صحیح (ازلحاظ موتوری) اثبات میکند.
در سرعتهای معمول درونشهری، G80 بسیار آرام و متین است؛ بهجز کمی صدای متوالی تایر در راههای سخت و بیکیفیت. کابین علیرغم آن دارای هیچ صدایی اعم از صدای باد یا تقتق اجزای مکانیکی خودرو نیست. کابین G80 همچنین به خاطر روکشهای نرم صندلی از چرم و کابین ارگونومیک، تبدیل به مکانی دلچسب برای گذراندن وقت شده است. کروز کنترل تطبیقی دقیق نیز گذران ساعات بسیار در سفرهای طولانی را برای راننده آسان کرده است.
چیزهایی که گفتیم برایمان کافی و مناسب بودند، اما باید به آن روی سکه نیز نگاهی انداخت! جایی که G80 سن و سال خود را نشان میدهد! هیچ نشانهای از فعالیت فرامین صوتی یا پذیرش رادیویی دیجیتالی در خودرو در هیچ یک از مدلهای عرضه شده وجود ندارد (البته برای بازار ایران اینگونه مسائل اصلاً مطرح نیستند!) طراحی بیرونی و بهویژه درونی خودرو کمکم در حال رنگ باختن و ورود به سالخوردگی است و به همان سادگی طراحی شدند که استفاده میشوند، طراحی بیرونی نیز کمی زیاد از حد به هیوندای شبیه است.
کمبود امکان خم کردن صندلیهای عقب به میزان مناسب و درخور توجه، یک نکته منفی برای خریدارانی است که انتظار انعطافپذیری از سدان بزرگ خود دارند. 493 لیتر گنجایش بار در صندوق عقب، مناسب و بزرگ به نظر میرسد ولی در مقایسه با رقبایی چون هولدن statesman (با 535 لیتر) هنوز باید چیزهای بیشتری ارائه کند.
فرمانپذیری نیز کمی سفتتر از آن چیزی بود که ما برای یک مدل لوکس انتظار داشتیم؛ نسبت به رقبای ژاپنی و اروپایی کمی بیشتر احساس اسپرت بودن را نیز القا میکند.
مناسب چه کسانی است
هیوندای جنسیس پیشین بین افرادی که در فروشگاههای خصوصی به دنبال جایگزینی برای خودروهای وطنی در استرالیا (نظیر هولدن statesman و فورد fairlane) میگشتند مناسب بود؛ کنون G80 کمی پا را فراتر گذاشته است و مقاصدش را با ملایمت بلندتر کرده است.
جنسیس میگوید که این خودرو را با هدف راه انداختن جنجال در رده خودروهای لوکس روانه بازار کرده است؛ این مورد با تنظیم بسیار خوب شاسی، کیفیت در ساخت، قابل اعتماد بودن خودرو و بسته خدمات پس از فروش مناسب میسر شده است؛ همچنین راه بسیاری را در تبدیل جنسیس بهعنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد برای خریداران خصوصی-شخصی یا خانوادگی پیموده است.
کجا قرار میگیرد؟
همانطور که پیشتر هم اشاره شد، رقبای G80، نشانهای تثبیت شدهٔ اروپایی و ژاپنیاند؛ حداقل جنسیس این طور میگوید.
جنسیس در رابطه با سدان بزرگش میگوید که توانایی به چالش کشیدن رقبا را بهخوبی داراست، و صدالبته منظورش از رقبا (همانطور که پیشتر گفتیم) A6 به ارزش 95,500 دلار، کلاس E به ارزش 92,240 دلار، سری 5 از بامو به قیمت 89900 دلار، لکسس GS با برچسب قیمتی 75200 دلار و جگوار XF 82,000 دلاری است.
در آخر…
ممکن است که زمانی برای مستقل شدن جنسیس سپری شده باشد ولی در ازای آن این شرکت توانسته تا شروعی سفتوسخت را داشته باشد؛ با خودروهایی جدید برای عرضه همچون مدل فوقالعاده G70، این برند کرهای تبار، کمکم دارد جای پای خود را در میان بزرگان باز میکند، آن هم با قدمهای قوی.
با G80 و چند SUV که بعدترها ارائه خواهند شد و اعتباری حاصل از محصولات ارزشمند با قیمت مناسب و قابل تکیه بودن، جنسیس به موفقیت ادامه خواهد داد؛ اما کنون G80 در بخش پایانی شروع پیشرفت است.
در کل باید گفت که این خودرو سرسخت است ولی طراحیاش کمی زیاد از حد جاافتاده به نظر میرسد (اگر با آشپزی آشنا باشید خوب متوجه منظور خواهید شد)، هرچند این مورد برای برخی رانندگان نکتهای مثبت به شمار میآید ولی از دید ما و بهعنوان خودرویی تازه و نو در بازاری پر از پرستیژهای تبلیغاتی و ظاهری نیاز دارد تا خیلی بهتر از اینها عمل کند تا خوب دیده شود!
باید گفت که در ضمن رانندگی لوکس، این خودرو توانایی رسیدن به سدان کوچکتر و جدیدتر G70 را دارد، این مورد به حدی قابل توجه است که ما حس میکنیم میتواند باعث چشمپوشی از برخی معایب شود؛ درباره آن فکر کنید… .
دشمن و رقیب؟!
اگر قصد خرید خودرویی بزرگ و لوکس را دارید و کمی هم دستودلباز هستید، بد نیست نگاهی جدی به رقبای قدرتمندی که پیشتر در همین مقاله ذکر کردیم بیندازید. باید گفت که انتخاب سنجیده بین خودروهایی که از ابتدای صنعت خودرو فعالیت داشتهاند (سدانها) کار بسیار دشواری است، حال اگر بحث بین ابرقدرتهای این دسته باشد، مسئله دشوارتر هم میشود. در این میان باید گفت درست است که G80 خودرویی خوب و قابل است اما با حضور رقبایی از بنز، بامو، آئودی و… نمیتوان به آن لقب بهترین را داد.
مشخصات فنی جنسیس G80:
موتور: 3.8 لیتری شش سیلندر بنزینی
قدرت و گشتاور خروجی: 313 اسب بخار / 397 نیوتنمتر
جعبه دنده: 8 سرعته خودکار
مصرف: 12.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر (ترکیبی و تست شده)
انتشار گاز: 253 گرم بر کیلومتر
امتیاز ایمنی: 5 ستاره کامل از ANCAP در 2014
قیمت: 92900 دلار (در استرالیا) برای نسخه Ultimate Sport (بهعلاوه هزینههای جادهای)
آنچه دوست داشتیم: کیفیت ساخت عالی، فضای مناسب سرنشینان پشت
آنچه مورد پسند ما نبود: قیمت بالا برای نسخه پایه، مشکل تا شدن صندلیها، طراحی و امتیاز ANCAP قدیمی
امتیاز نهایی: 79 از 100
منبع: Motoring
مترجم: علی صفرپور