استاندار: سیستان و بلوچستان خط مقدم امنیت در تمامی حوزه‌هاست


استاندار: سیستان و بلوچستان خط مقدم امنیت در تمامی حوزه‌هاست

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان خط مقدم جبهه امنیت در حوزه بهداشت، مبارزه با موادمخدر، اقتصاد، امنیت و آرامش مردم و سایر حوزه‌ها در کشور است.

احمدعلی موهبتی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اعتیاد یک بلای خانمان‌سوز و موضوع چند وجهی است که آثار مخرب فراوانی دارد.

وی گفت: هرچه در حوزه مبارزه با موادمخدر تلاش می‌کنیم مطلوبیت لازم حاصل نمی‌شود زیرا کسانی که در آنسوی مرزها هستند قبلا منافع مادی و اقتصادی را در نظر می‌گرفتند اما اکنون دشمنان نظام، ملت را هدف قرار داده و دست برروی عقاید مردم گذاشته و به راحتی آدم کشته و یا جوانان این مرز و بوم را در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در این استان از ابتدای سال تاکنون سه هزار و ۲۶۳ درصد کشفیات شیشه و ۲ هزارو ۹۶۸ درصد کشفیات کراک رشد داشته‌ است.

وی بیان کرد: اگر قبلا قاچاقچیان برای حمل چند تن موادمخدر درگیری ایجاد می‌کردند اما اکنون برای ۱۰۰ کیلوگرم هم با نیروهای انتظامی و مرزبانی درگیر می‌شوند و اکثر کشفیات با صاحب است که برخی از آنان همان ابتدا به درک واصل و برخی نیز دستگیر می‌شوند.

موهبتی با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی؛ مرگ یک جامعه و نظام است، گفت: در راستای مبارزه با موادمخدر وظایف تمامی دستگاه‌ها مشخص شده و همه مکلف به انجام آن هستند و باید پای کار باشند.

وی ادامه داد: معیار و اقدام ما باید بر مبنای قانون باشد و حتی قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: در زمینه انسداد مرز علاوه بر گزارشات و پیگیری ستاد، با پیگیری‌های انجام شده ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص یافته که بزودی شروع می‌شود و طرف پاکستانی نیز طرح انسداد را شروع کرده و باید محدودیت‌ها با انسداد مرز آغاز شود و در این زمینه حتما نیاز به اقدامات فرهنگی، پیشگیری، درمان و مباحث اجتماعی است.

وی اظهار داشت: باید جنبشی در استان راه بیفتد تا همه در زمینه اعتیاد احساس خطر کنند زیرا این معضل اجتماعی به هیچکس رحم نمی‌کند و ستاد مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان نیز باید با برنامه و به صورت تمام قد در این زمینه ورود پیدا کرده تا شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشیم.

موهبتی گفت: قبایل و طوایف، احزاب، شوراها، ورزشکاران، سمن‌ها، تشکل‌های مردم نهاد و هرکسی که در دولت مسئولیت داشته و کارمند محسوب می‌شود باید در زمینه مقابله و پیشگیری از اعتیاد پای کار آمده و در این زمینه کار کند.

وی با بیان اینکه اکنون دشمن برنامه‌ریزی‌های خود را افزایش داده، افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و کشت و کار موادمخدر، در حال حاضر در افغانستان تنها تریاک تولید نمی‌شود بلکه در بحث صنعتی شدن موادمخدر نیز اقداماتی بسیاری صورت می‌گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: راه‌اندازی اردوگاه‌ها در زمینه درمان اعتیاد بسیار مهم است تا معتادان با حضور در این مکان‌ها و آموختن مهارت و توانمندی بتوانند پس از بیرون آمدن از اردوگاه صاحب شغل و حرفه‌ای شوند.

وی گفت: این جلسه مقدمه‌ای برای یک حرکت بزرگ خواهد بود و امیدواریم سال ۹۸ گامی بزرگ در حوزه مقابله با موادمخدر برداریم.

60 درصد زندانیان با جرم موادمخدر مرتبط هستند

جانشین دادستان زاهدان نیز در این نشست اظهار داشت: در حوزه دستگاه قضایی ۶۰ درصد جرائم زندان‌ان به نوعی با موادمخدر در ارتباط است و در حاشیه شهرها کودک آزاری، همسر آزاری و قتل‌ها ناشی از مصرف موادمخدر به ویژه شیشه است.

علی‌اکبر صفرزاده گفت: دستگاه‌های درمانی و حمایتی حوزه مبارزه با موادمخدر باید زیرمجموعه‌های خود را اصلاح کنند زیرا تا این حوزه‌ها درست نشوند درمان اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه اولویت دستگاه قضا شناسایی سرشبکه‌های موادمخدر و دستگیری آنان است، افزود: پاکسازی مناطق آلوده در استان نیز از اولویت‌های دیگر دستگاه قضایی است.

معضل موادمخدر مانع اصلی رشد اقتصادی کشور است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: معضل مواد مخدر و اعتیاد به دلیل تبعات زیاد مانع اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

علی زندی گفت: مبارزه با موادمخدر و برخی معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه مطرح است بطوریکه رهبر معظم انقلاب شخصا در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کردند و پنج آسیب اولویت‌دار توسط ایشان اعلام شده که یکی از مهمترین کلید واژه‌های این نوع آسیب‌ها، موضوع مبارزه با موادمخدر است.

وی افزود: امروز نسل پویای جامعه مورد هدف قرار گرفته‌ و این موضوع علت‌های متفاوتی دارد که مهمترین آن خانواده است یعنی زمانیکه معنویت و ارتباط با والدین در محیط خانواده کمرنگ شود، فرزند گرفتار مشکلاتی از جمله اعتیاد خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۹۳ تن و ۶۴۰ کیلوگرم انواع موادمخدر توسط دستگاه‌های عضو این شورا در استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه سند محرومیت زدایی از منطقه بلوچستان تهیه شده است، گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

مراکز دی آی سی باعت ساماندهی معتادان شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست اظهار داشت: برای برطرف کردن فاصله ها با سایر استان‌های کشور باید برنامه‌های ویژه‌ای ارائه شود.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری گفت: سال گذشته معادل تمام کشور در سیستان و بلوچستان مراکز DIC داشتیم و این مراکز علیرغم بعد اجتماعی خوب تا حدودی باعث ساماندهی معتادان شد که در حال حاضر به سمت دولتی شدن پیش می‌روند.

وی افزود: سال قبل در برنامه سند محرومیت زدایی مکلف شدیم ۲۶۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته را به ۱۳ مرکز ترک اعتیاد در مراکز جامع سلامت شهرستان‌های زاهدان، سراوان، سیب و سوران، میرجاوه و خاش متادون بدهیم که در این مراکز باید پزشک، پرستار، مددکار و روانشناس حضور داشته باشند و اگر بخواهیم این ۱۳ مرکز را تا پایان سال نگه داریم نزدیک به ۲ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت.

شهرداری پای کار است

شهردار زاهدان نیز گفت: شهرداری در زمینه جمع آوری معتادان از سطح و حاشیه شهر، تامین و تجهیز مکان برای معتادان متجاهر و انتقال آنان به مرکز تل سیاه همواره پای کار بوده و در این زمینه‌ها اقدامات خوبی انجام داده است.

عبدالقادر پربار گفت: فصل سرد سال در حال رسیدن است و گرم‌خانه نداریم که در این زمینه برای تامین زمین و صدور پروانه کار آماده همکاری با ادارات مربوطه هستیم.

۹۹۲۳ **۶۰۸۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران