یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می‌شود


یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می‌شود

سنندج - ایرنا - سالانه بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می‌شود که با استفاده از این فرصت 33 نفر مشغول بکار شده‌اند.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می‌شود که ۲۰ درصد از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

حمید حسین‌پور اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌ها با توجه به تعطیل شدن یکی از مراکز تولید ماهی زینتی در استان امسال شاهد کاهش تولید در این راستا هستیم بنابر این تولید یک میلیون و ۲۴۰ هزار قطعه ای سال قبل در سال جاری به همان یک میلیون قطعه ظرفیت اسمی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون چهار مرکز تولید ماهیان زینتی در شهرستان‌های سقز، سنندج، کامیاران و دهگلان فعالیت می‌کند اضافه کرد: تولید ماهیان زینتی یکی از مهمترین حوزه‌های ایجاد اشتغال در کردستان و موجب ارز آوری برای کشور است.

حسن پور با اشاره به اینکه به ازای تولید هر ۳۰ هزار قطعه ماهی یک شغل ایجاد می‌شود گفت: هم اکنون با استفاده از این فرصت در کردستان برای حدود ۳۳ نفر به صورت مستقیم فرصت اشتغال ایجاد شده است.

کردستان در مجموع دارای ۳۴ طرح سد مخزنی شامل ۹ طرح در حال بهره برداری، ۱۱ طرح اجرایی و ۱۴ طرح مطالعاتی، ۱۷ رودخانه دائمی و ۲۴ رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی ۴.۳ میلیارد مترمکعب (۶.۶ درصد روان آب های کشور) و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
این استان به لحاظ منابع آبی یکی از استان های مهم در شمال غرب کشور و از نظر تولید ماهی در این منابع آبی با تولید سالیانه پنج هزار و ۳۰۰ تُن در بین استان های غیرساحلی کشور دارای رتبه سوم و در تولید ماهی پرورشی با تولید سالیانه سه هزار و ۶۰۰ تُن در جایگاه نهم کشور قرار دارد.
دریاچه سدهای شهید کاظمی سقز، وحدت سنندج، زیویه و گاوشان کامیاران و گلبلاخ بیجار و همچنین دریاچه زریبار مریوان از جمله منابع آبی کردستان است.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید