دیدگاه کاربران خبرآنلاین درباره کاهش ساعت کاری در کشور/ ساعت کاری شناور شود


دیدگاه کاربران خبرآنلاین درباره کاهش ساعت کاری در کشور/ ساعت کاری شناور شود

برخی کاربران خبرآنلاین درباره کاهش ساعت کاری در کشور، معتقدند «مشکل بیشتر از فضای کاری است تا ساعت کاری، زیرا شرایط محیطی در فضای کار ما به نحوی نیست که پویایی و کارایی لازم رو داشته باشد. »

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس سازمان ملی بهره‌وری تاکید کرده است ساعت کاری در ایران در قیاس با بازدهی موجود بالاست و لازم است ساختار ساعت کاری در کشور بازنگری شود.

در حال حاضر طبق قانون ساعت کاری در کشور ۸ ساعت در روز است. کاهش ساعت کاری از یک سو و کاهش حجم تعطیلات از سوی دیگر، طرح‌هایی هستند که بارها با هدف افزایش راندمان ارائه شده‌اند.

سوالی که در این میان مطرح است، این‌که «کاهش ساعت کاری یا شناور شدن آن می‌تواند زمینه را برای افزایش بهره‌وری فراهم کند؟ » در نظرسنجی‌ای که در این خصوص منتشر شده بود، کاربران خبرآنلاین عنوان کردند «از نظر من مشکل بیشتر از فضای کاری است تا ساعت کاری و شرایط محیطی در فضای کار ما به نحوی نیست که پویایی و کارایی لازم رو داشته باشه. »

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «به نظر من ساعت کار ادارات باید از ۹ شروع بشه تا ۵. آخه کی ۷ صبح میره اداره. »

کاربر دیگری تصریح کرد: «به نظر من یک حکم کلی و یک نسخه کلی برای همه مشاغل نمی‌شه پیچید. در بعضی ادارات مخصوصا دولتی‌ها کارمند از ۸ ساعتی که سر کار هست، حتی دو ساعت مفید هم کار نمی‌کنه و بقیه‌اش به بطالت می‌گذره. بعضی‌های دیگه هستند آن‌قدر سرشان شلوغ هست که وقت ناهار خوردن هم ندارند. یه عده فقط پشت میز نشسته‌اند و زیر باد کولر، یه عده در محیط‌های کارگاهی سخت مشغول هستند و سرپا هستند. نمی‌شه که همه را گفت ۸ ساعت. باید دید کی بیشتر زحمت می‌کشه، به همون نسبت ساعت کارش کمتر بشه. »

«هادی» کاربر خبرآنلاین عنوان کرد: «خواهشا ساعت شروع مدارس را طوری تغییر دهید که ما شاغل‌ها از شر ترافیکی که برای مدرسه رفتن ایجاد می‌کنند، راحت شویم. از اول مهر همیشه عزا می‌گیریم که باید ترافیک وحشتناک را تحمل کنیم. »

کاربری نوشت: «خیلی جاها ساعت کار را هم تغییر دادند. آدمی که حال کار کردن نداره، ۷ با ۹ هیچ فرقی نداره. »

دیدگاه کاربران خبرآنلاین درباره کاهش ساعت کاری در کشور/ ساعت کاری شناور شود

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرد: «نظام پرداخت دستمزد کار در کشور ما براساس قانون کار نظام مزد ساعتی است، یعنی در ازای حداقل ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت در ماه، به تناسب گروه شغلی و رتبه، حداقل تا حداکثر حقوق و مزایای قانون کار یا قانون مدیریت خدمات کشوری به کارگران و کارمندان دستگاه‌های اجرایی پرداخت می‌شود که این روش منسوخ پرداخت مزد معیوب‌ترین شیوه پرداخت دستمزد است و بهره‌وری و انگیزه کار و فعالیت کارکنان را به شدت کاهش می‌دهد، چون که مبنای پرداخت مزد صرف و اتلاف وقت و عمر است و نه افزایش بهره‌وری! در حالی که اگر نظام پرداخت مزد به جای مزدساعتی به کارساعتی تغییر پیدا کند، هر یک از کارکنان به میزان ساعت انجام کار و فعالیت مفید و نه صرف وقت و ساعت، دستمزد دریافت کرده و پس از اتمام کار و فعالیت مفیدش، باقی‌مانده وقتش آزاد بوده و می‌تواند از محل کار اولیه خارج شده و وقت و انرژی باقی‌مانده خود را صرف کار ثانویه دیگری در محل کار دیگری کند یا به تفریح و امورات شخصی خود بپردازد و موظف نیست حتما حداقل ۸ ساعت یا بیشتر را در محل کار اولیه خود با روحیه کسل و خمار سپری کند. »

«علی» کاربر خبرآنلاین عنوان کرد: «اولا ساعات کاری برای گذران یک زندگی نزدیک به صفر؛ حداقل روزی ۱۵ ساعته نه ۸ ساعت. ثانیا این طرح‌ها فقط برای مدیران و روسای خصوصا دولتی است که با کار کمتر پول بیشتر ببرن؛ وگرنه من کارگر که از ۵ صبح تا ۱۰ شب سرکارم، چه دخلی بهم داره. فیلم نکنید مارو توروخدا. »

کاربری تصریح کرد: «وجود تعطیلات زیاد توی کشور مثل یک ماه تعطیلی در اسفند و فروردین هر سال، تعطیلات پنج‌شنبه‌ها که البته مختص تهرانی‌هاست خودشون مشکل دارن. اینها رو درست کنید. »

کاربر دیگری متذکر شد: «اتفاقا بنا به آمار، ایران یکی از کم تعطیلات‌ترین کشورهای دنیاست. البته ما تعطیلات مناسبتی زیادی داریم، ولی نسب به سایر کشورها که تعطیلات آخر هفته‌ای دو روز دارند و ما یک روز تعطیلات کمتری داریم. »

کاربری یادآور شد: «به نظر من باید ساعات کاری هر صنفی متناسب با کاراییش تغییر کنه و به اصطلاح باید ساعت کاری شناور باشه. لزومی نداره همه مردم با هم از خونه بزنند بیرون و با هم برگردند؟ چرا باید همه مقاطع تحصیلی ۷ صبح کارشون شروع بشه؟ بچه ابتدایی ساعت ۶ صبح باید بلند شه، آماده شه، در حالی که اون ساعت باید خواب باشه تا مغزش کارایی بهتر داشته باشه برا یادگیری و... کاملا با ساعت کاری شناور موافقم. »

۲۲۶۲۲۵

کد خبر 1292069

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی