کودک امروز با نوستالژی دهه 60 ارتباط نمی‌گیرد


کودک امروز با نوستالژی دهه 60 ارتباط نمی‌گیرد

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» با اشاره به اینکه تلاش کرده فیلم مصرفی تولید کند نه چشنواره‌ای، از افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان انتقاد کرد و گفت: در این مراسم به کودک درون برگزارکنندگان جشنواره، اهمیت بیشتری نسبت به کودک بیرونی داده‌شد چون فرزندان ما دیگر با فیلم‌های نوستالژیک دهه شصت ارتباط برقرار نمی‌کنند. 

به گزارش ایسنا، سازندگان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» که در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور دارد، پیش از نمایش در این رویداد بروشور اوریگامی فیلم را به کودکان و نوجوانان رهگذر اهدا کردند و همچنین بازیگران فیلم با هواپیماهای دست‌ساز و لباس‌های مخصوص خود جلوی در سینما ایستادند تا تبلیغی متفاوت برای فیلم خود انجام دهند.

در این راستا حامد بامروت نژاد، تهیه‌کننده این فیلم بر ضرورت جدی گرفتن سینمای نوجوان، تبلیغات و نوآوری در این حوزه و همچنین کم و کیف برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان تاکید کرد.

او گفت: «منطقه پرواز ممنوع» برای دیده شدن ساخته‌شده و هر چیزی که فکر می‌کردیم جذاب باشد مثل هواپیما، یوزپلنگ و... را به آن اضافه کردیم تا نوجوانان با آن ارتباط برقرار کنند. به باور مرسومی که فیلم می‌سازد تا ساخته باشد، اعتقادی نداریم و چون پیگیر هستیم که این فیلم به سمع و نظر مخاطب خود برسد، این شیوه تبلیغات را برای آن طبیعی می‌دانیم. سود عده‌ای در تولید است و برای توزیع انگیزه‌ای ندارند اما ما تلاش کردیم که بعد از تولید، فیلم برایمان شروع شود.

او افزود: ما تلاش کردیم یک محصول مصرفی تولید کنیم نه جشنواره‌ای و اکران فیلم در اصفهان برای ما تجربه و تمرینی پیش از اکران سراسری این فیلم در آبان ماه بود. قصد داریم که این فیلم برای اکران عمومی حالت تجاری پیدا کند، به همین دلیل لباس‌هایی مخصوص فیلم طراحی کرده‌ایم تا به فروش برسانیم. همچنین در صدد تولید لوازم‌تحریر و یک اسباب‌بازی هواپیمایی با کاغذ که برد ۲۵ متری دارد نیز هستیم تا مخاطب را برای خرید بلیت این فیلم قانع کنیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: متأسفانه سینمای ایران در سبد فرهنگی نوجوان ایرانی نیست و سینمای نوجوان هویت مستقلی از لحاظ بازار فرهنگی ندارد. عمده فیلم‌های ساخته‌شده یا کودک هستند یا بزرگ‌سال درحالی‌که علایق نوجوان‌ها در این دو دسته نمی‌گنجد و آن‌ها دنیا را شکل دیگری می‌بینند بنابراین فیلم‌سازی که در این وادی قدم می‌گذارد باید برای قانع کردن نوجوان تلاش زیادی کند تا او را به سینما بکشاند.

او گفت: من طرفدار پر و پا قرص جدا شدن جشنواره فیلم کودک از جشنواره فیلم کودک و نوجوان هستم چرا که فکر می‌کنم این امر باعث می‌شود ما پادشاه لخت سینمای نوجوان را ببینیم و درباره آن فکر کنیم. عمده المان‌های به‌کار رفته در جشنواره فیلم کودک و نوجوان مربوط به کودکان است تا نوجوانان و همین امر حاکی از مورد غفلت واقع‌شدن سینمای نوجوان است درحالی‌که باید به هر دوی این وجوه اهمیت داده شود.

بامروت‌نژاد خاطرنشان کرد: با برگزاری این جشنواره موافقم اما بهتر است دبیرخانه دائمی آن در طول سال فعال باشد و به کامل شدن چرخه تولید فیلم در حوزه کودک و نوجوان کمک کند. در مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز احساس کردم که به کودک درون برگزارکنندگان، اهمیت بیشتری نسبت به کودک بیرونی داده‌شده، چون فرزندان ما دیگر با فیلم‌های نوستالژیک دهه شصت ارتباط برقرار نمی‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق