حدود یک ماه پیش اصحاب رسانه توانستند در فستیوال سرعت گوودوود پشت فرمان شلبی موستانگ GT500 2020 بنشینند. این رویداد حدود یک ماه پیش رخ داد و بسیاری از افراد حدس میزدند که این به مثابه ی حضور موستانگ پرچمدار در اروپاست اما متأسفانه این اتفاق رخ نخواهد داد.
مدیر بازاریابی فورد پرفورمنس در مصاحبه با رسانهها اعلام کرده شلبی موستانگ GT500 میوهای ممنوعه برای اروپا خواهد بود. این هیولای 760 اسب بخاری در آمریکای شمالی، مکزیک و خاورمیانه عرضه خواهد شد اما خبری از آن در قاره همیشهسبز نخواهد بود. گفته میشود این موضوع به خاطر قوانین سخت گیرانه ی آلایندگی است که باعث میشود پیشرانهی 8 سیلندر 5.2 لیتری سوپرشارژردار فورد نتواند از عهدهی پاس کردن آنها برآید.
موستانگ که برای چهارمین سال پیاپی عنوان پرفروشترین خودروی اسپورت کوپه را یدک میکشد در اروپا محبوبیت خوبی داشته و فروش سهماههی اول امسال آن با رشد 27 درصدی به 2300 دستگاه رسیده است. فورد حتی نسخهی سفارشی موستانگ 55 را بهمنظور گرامی داشت پنجاه و پنجمین سالگرد تولید این خودرو معرفی کرده است.
GT500 تنها موستانگی نیست که در اروپا عرضه نخواهد شد زیرا برادر کوچکتر آن یعنی GT350 نیز بهصورت رسمی عرضه نخواهد شد هرچند تیونر آلمانی یعنی گایگر این خودرو را در اروپا عرضه کرده است. از کادیلاک اسکالید گرفته تا داج دورانگو، گایگر محصولات متنوع آمریکایی را در اروپا ارائه میکند بنابراین اگر در نهایت GT500 وارد اروپا شود تعجب نخواهیم کرد.
قویترین موستانگی که مستقیماً از کارخانه در اروپا عرضه میشود مدل سفارشی بولیت با قدرت 457 اسب بخاری است که در مقایسه با برادر آمریکایی خود 23 اسب بخار ضعیفتر است.
شاید اروپا بهصورت رسمی از پذیرش GT500 محروم باشد اما در عوض مدلهای فیستا و فوکوس ST هم در آمریکا ارائه نخواهد شد.